Demontering av genomföringar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
barry
Diamantmedlem

Demontering av genomföringar

Inlägg av barry » sön 04 jan 2009, 15:20

Hej,

hur få bort dom här eländena på bästa sätt? Ventilerna loss efter visst besvär men genomföringar + trädistans gav sig under processen och snurrar bara runt.
genomforing3.jpg

Råd mottages med stor tacksamhet!

genomforing2.jpg
genomforing1.jpg

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Re: Demontering av genomföringar

Inlägg av Georg » sön 04 jan 2009, 15:29

Kanske det går att såga innifrån med ett bågfilsblad??
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 04 jan 2009, 15:32

Det ser ut som att det finns någorlunda gott om plats. Använd en vinkelslip och "skär av" muttern. Spräck den sedan med lämpligt verktyg. Sedan kan du förmodligen ganska enkelt gänga ut genomföringen med rörtången.

Om det inte går att gänga ut genomföringen så skär eller såga ett vertikalt spår i själva genomföringen och slå den så att diametern minskas och på så sett få ut den. Svårare att förklara än att göra.

Välriktat våld löser många problem. Åtminstone mekaniska sådana!

Lite nyfiken fråga, varför vill du ta bort dem?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 04 jan 2009, 17:28

1. I genomförningarna brukar finnas 2 "klackar" en bergskil eller två knackas in eller annat läpligt verktyg stoppas ner. hållemot med den ena tången och skruva av muttern med den andra.
Skänklarna på rörtången kanske passar i hålet.
2. Plugga hålet, och borra utifrån med en hålsåg på flänsen med samma diameter som hålet i skrovet har.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » sön 04 jan 2009, 17:41

Strålande, tack för tipsen! Det finns nog tusan en klack i genomföringen så försöker där först. Hålsåg har jag funderat på men avstod av någon anledning som jag inte kan komma på just nu så välriktat våld ála S-B A-son blir modellen om bergskilen går bet! Knäcker man bara muttern med en vinkelslip ska det nog gå att gänga ur den sen. Trädistansen snurrar ju redan med så den får man nog bort utan alltför stora besvär, i annat fall får den smaka stämjärnet.

Skulle gärna låta bli att ge mig på genomföringen men känns inte riktigt som man kan lita på den nu när den lossnat och snurrar runt. Ska jag lugna ner mig och bara sätta dit en ny ventil i stället?!

Började med att jag skulle slänga ut toalettstolen. Visade sig att ventilerna var helt slut så då blev det byte av dom också. Sen gav ena genomföringen med sig och började snurra när jag drog loss ventilen och på den vägen är det.

Kan tilläggas att två alternativa approacher har övervägts

- Hålsåg, plasta igen genomföringarna, köpa stabil hink dedikerad till ändamålet.
- Bara byta genomföring för utloppet. Hålsåg på den lilla genomföringen, plasta igen, dra slang genom båten och ta sjövatten till toan från diskhon.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 04 jan 2009, 17:45

Jag har bytt dussintals genomföringar på flera båtar under årens lopp.
Numera tar jag bums fran vinkelslipen a´la´Sven-Barry och går på direkt med den som första anfallslinje, testar inte ens med rörtänker och annat trams.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » sön 04 jan 2009, 18:05

Bosch PMF 180 E

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 jan 2009, 18:31

Jag har tagit bort många genomföringar. Då kan man göra på många sätt, men våld är enklast. En strategi går ut på att slipa bort flänsen på utsidan och sedan slå in genomföringen. Den andra huvudstrategin är att såga av genomföringen längs med och klyva den. Med en sk "tigersåg" slipper man att såga för hand, men det tar ändå inte särskilt lång tid. HAr man försänkta genomföringar (som det verkar här, men det kan ju vara en synvilla) kan man förstås inte slipa bort flänsen. Om man över huvudtaget rör genomföringen så den rubbas måste den ut, tätas och skruvas ihop. Givetvis försöker man skruva isär den först, men det går inte alltid så lätt, som vi vet. Sitter genomföringen orubbligt och bergfast behöver man naturligtvis inte byta den för sakens skull, men genomföringar kan åldras, det är ena skälet att byta. Är metallen litet lila-rosa är det hög tid, då börjar zinken gå ur gulmetallen. Då är det lika bra att ta nya grejor, de kostar relativt litet. Den andra anledningen är helt enkelt att det är enklare att jobba med nya grejor. Jag aldrig har sett en genomföring med så gott om arbetsplats som Barrys, och att få in en rörtång för att lossa muttern är inte alltid så lätt. Däremot kan man oftast hålla muttern medan någon vrider genomföringen även på aviga ställen.

Att byta genomföringar och serva segelbåtsmotorer är övningar som brukar kräva två armbågar på var arm, och gärna teleskopiska underarmar därtill.
Anders S

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » sön 04 jan 2009, 18:44

Anders S skrev:HAr...
Som alltid ett nöje att ta del av dina svar/resonemang Anders!
Anders S skrev:HAr man försänkta genomföringar (som det verkar här, men det kan ju vara en synvilla) kan man förstås inte slipa bort flänsen.
Yes, här rör det sig mkt riktigt om försänkta genomföringar.
Anders S skrev:Jag aldrig har sett en genomföring med så gott om arbetsplats som Barrys, och att få in en rörtång för att lossa muttern är inte alltid så lätt. Däremot kan man oftast hålla muttern medan någon vrider genomföringen även på aviga ställen.
Första gången jag hört att det är gott om plats i vår båt. Måste komma sig av endera
1) barry har avlägsnat all form av inredning som tidigare omgav genomföringarna (toalettstol och en halv regnskog) eller
2) båten i fråga är en Wasa 30, med sin maxbredd på 2.20 och en takhöjd som på sina håll når en cm över 1.40 med rätta känd för sina enormt volymösa innandömen
pick your choice :D

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 04 jan 2009, 18:45

Som ett litet sidospår kan jag nämna att då jag och den där Sven-Barry varje år åker till båtmässan i Stockholm och träffar ett gäng kufar vilka liksom vi oftast håller till på ett grannforum och bråkar med varandra, så är ett av våra stora nöjen att titta in i utställda båtar och be den välklädde representanten förklara hur man skall gå tillväga med ett byte i just hans båt.

Ett annat nöje är att ta oss en liten hutt i hans båt när han har försvunnit, klädsamt rodnande...

Det finns en inbjudan någonstans till folk härifrån också men det verkar inte finnas några kufar här, bara seriösa människor som inte skojar om såna här allvarliga saker.

Eller...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 04 jan 2009, 18:46

Jag hade precis detta problem på Sophina, skulle byta genomföringar och de var av den försänkta typen.
Kunde inte komma åt ordentligt på insidan då det var i ett trångt område under en vask... Dessutom var mutten helt fastärgad på själva genomföringen.

Så jag vinkelslipade bort den försänkta genomföringen på utsidan, väldigt försiktigt för att inte avverka någon GAP i onödan. När den försänkta flänsen var helt bortslipad så kunde genomföringen tryckas in. Därefter fyllde jag igen hålen med epoxy, och borrade upp igen och satte i en vanlig utanpåliggande genomföring.

http://www.sophina.se/proj/skrovg/b_skrovg.php

Hälsningar
Tommy

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » sön 04 jan 2009, 18:47

Hej!
Har bytt i stort sett alla genomföringar på min Monsun. Även dem längst ner i motorrummet där f-n ska till att komma åt. Har alltid använt hålsåg. Köpte en sats med hålsågar på C O. Mätte ut diametern på hålet i genomföringen och sågade ut en träkloss med rätt dimension. Slog in den i röret så jag fick ett centrumhål. Tog sedan en såg lika med ytterdiameterna på själva rörgängan. Sedan är det "bara" att såga tills du är igenom muffen på genomföringen. Stoppa innan du sågar i gelcoaten. Sedan kan du slå in genomföring, gammal fastoxiderad kran med slang och svåråtkomliga slangklämmor kvar på. Tog nog aldrig mer än högst tio minuter att få loss alltihop.
MVH
Kaj
P.S.
Ett förtydligande.
När man sågar till klossen ska innerdiameter på hålsågen helst vara någon mm större än hålets diameter. Ev. kan man bygga på klossen med tape om man inte får den exakt i diameter. När man sedan sågar i själva genomföringen ska hålsågens ytterdiameter vara lika med gänggångens ytterdiameter.
D.S.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 jan 2009, 22:59

Brygg seglaren skrev:Ett förtydligande.
När man sågar till klossen ska innerdiameter på hålsågen helst vara någon mm större än hålets diameter. Ev. kan man bygga på klossen med tape om man inte får den exakt i diameter. När man sedan sågar i själva genomföringen ska hålsågens ytterdiameter vara lika med gänggångens ytterdiameter.
HALLÅ! Nu fick vi plötsligt ett användningsområde för de beramade koniska träpluggarna !

Annars tror jag på metoden, även om jag aldrig haft problem sedan jag fick tipset om att såga längs med. Alla angrepp på ytterflänsen medför ju att man slipper att gå på muttern på insidan, det kan ju var skönt.

Apropå Maxi33:s tips om att kolla om man kan byta genomföringar på nya båtar - jag bytte alla genomföringarna på min förra båt (hembygge) och på två genomföringar satt ventilen så illa att man fick skruva av handtaget för att snurra den. ("slipa och putta" är guld). Men grejorna skall ju dit också: Då lärde jag mig följande trick: Man kan sätta på en stabil slang på ventilens slangsockel, med två slangklämmor. Sedan använder man denna slang som grepp när när man skruvar på ventilen. Använder man då Loctite rörtätning räcker det att skruva ventilen hårt för hand, sedan sitter den när tätningen härdat.

Om rymligt: Allt är relativt. Det är sällan man kan svinga en rörtång (än mindre två) så sjangtilt som i Barrys båt. Om man sedan inte kan stå rak och beundra sin förstörelse är en annan sak...
Anders S

ballad_hasse
Trogen medlem

Inlägg av ballad_hasse » mån 05 jan 2009, 18:17

Hej!
Likt Tommy på Sophina har jag (givetvis) en Ballad och förstås likt Barry och Tommy försänkta genomföringar.

Då jag har bytt genomföringar så har jag tagit en roterande hårdmetallfil och mha borrmaskinen filat försiktigt runt genomföringen från utsidan till dess att genomföringens ytterdel lossade från innerdelen. Sedan var det bara att knacka loss innerdelen. Ytterdelen var det bara att peta loss med en kniv.

Denna metod har jag tillämpat tre gånger med framgång. Det tar kanske 10 minuter att slipa bort en stor genomföring och fem minuter för en liten.

Hårdmetallfilen hade jag köpt på Clas Olsson och jag tror produktnumret för en sats är 30-9184. Dyr är den, 599:- idag, jag betalade 498:- (tror jag) för några år sedan.

Lycka till!

Hasse

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » mån 05 jan 2009, 20:12

Hej på er 'Gôbbar'!

Vill endast meddela att jag är djupt (och ärligt) Imponerad över samtalstonen här!

Ni får det ju nästan att låta skojigt att .... byta genomföringar! :o :idea: :o
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar