Fransos på väg till SWE
Fransos på väg till SWE
Bäste seglarbroder, jag har fått en förfrågan från en fransos som vill segla i härliga Sverige. Det kan man ju förstå =) Han har en ödmjuk förfrågan om någon kan hjälpa till med vinterplats för hans båt på västkusten och kanske även andra tips. Jag känner inte mannen i fråga och det han önskar rör främst västkustbor.
Om du känner någon som känner någon som... är han säkert tacksam. Vi seglare måste väl hjälpa varandra?!
-----
Hello,
My sail boat's name is Centhalie and we want to navigate on your magnificent coasts the next three years. We are based in the harbour of the Ile aux Moines (France, Bretagne, Golfe du Morbihan).
Centhalie is a Brin de Folie, Jeanneau sailboat built in 1977 designed by architect
Philippe Harlé.
This navigation project will allow me to leave the discovery of your coasts along
the route follows:
2008: Ile aux Moines --> winter at Le Havre
2009: spring: Le Havre --> Kiel; summer: Kiel --> Stockolm --> Göteborg via Gotta Kanal; winter at Göteborg
2010: Göteborg --> south coast of Norway --> winter at Kiel
2011: sail back to Ile aux Moines
We are looking for contacts in Sweden to organize the wintering of Centhalie at Göteborg, and obtain information on stops that you could advise us.
I thank you for the time you could devote to my request, but your help will be invaluable for us.
Best regards, kenavo!
Philippe
philppe.ceresne(snabela)laposte.net
Créez votre adresse électronique prenom.nom(snabela)laposte.net
1 Go d'espace de stockage, anti-spam et anti-virus intégrés.
-----
Om du känner någon som känner någon som... är han säkert tacksam. Vi seglare måste väl hjälpa varandra?!
-----
Hello,
My sail boat's name is Centhalie and we want to navigate on your magnificent coasts the next three years. We are based in the harbour of the Ile aux Moines (France, Bretagne, Golfe du Morbihan).
Centhalie is a Brin de Folie, Jeanneau sailboat built in 1977 designed by architect
Philippe Harlé.
This navigation project will allow me to leave the discovery of your coasts along
the route follows:
2008: Ile aux Moines --> winter at Le Havre
2009: spring: Le Havre --> Kiel; summer: Kiel --> Stockolm --> Göteborg via Gotta Kanal; winter at Göteborg
2010: Göteborg --> south coast of Norway --> winter at Kiel
2011: sail back to Ile aux Moines
We are looking for contacts in Sweden to organize the wintering of Centhalie at Göteborg, and obtain information on stops that you could advise us.
I thank you for the time you could devote to my request, but your help will be invaluable for us.
Best regards, kenavo!
Philippe
philppe.ceresne(snabela)laposte.net
Créez votre adresse électronique prenom.nom(snabela)laposte.net
1 Go d'espace de stockage, anti-spam et anti-virus intégrés.
-----
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Re: Fransos på väg till SWE
Jag kan kolla om det går att ordna vinterplats här ute på Hönö.
Det är altså hösten 2009 till våren 2010 det gäller.
Lite frågor bara.
Hur stor är båten?
Kommer han att ligga i, eller ska han stå på land?
Om på land, då kommer han troligtvis att ha masten på?
Det är altså hösten 2009 till våren 2010 det gäller.
Lite frågor bara.
Hur stor är båten?
Kommer han att ligga i, eller ska han stå på land?
Om på land, då kommer han troligtvis att ha masten på?
SWE6141, Callsign SD6290
Hej, Tack för ditt svar.
Jag känner dem alltså inte. Via NF förbundet http://www.nfseglare.com fick vi in denna förfrågan. Jag skulle tro att han har googlat upp oss och chansat att maila sin fråga.
Skicka gärna ett mail till honom med dina frågor, jag har gjort vad jag kan göra.
Jag känner dem alltså inte. Via NF förbundet http://www.nfseglare.com fick vi in denna förfrågan. Jag skulle tro att han har googlat upp oss och chansat att maila sin fråga.
Skicka gärna ett mail till honom med dina frågor, jag har gjort vad jag kan göra.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Har nu varit i mailkonversation med ovannämnda fransos. Han är väldigt imponerad av våran hamn härute, och vill gärna ligga här över vintern.
Hmmm.. ja på tal om vinter, så vet jag inte vilket klimat dom har därnere, då han pratar om uppläggningstid från juli till maj.
Hur som helst, är det någon som kan rekommendera några pilot guider för västkusten samt Norge, på engelska?? Det verkar inte finnas någon litteratur på franska som täcker detta område.
Hmmm.. ja på tal om vinter, så vet jag inte vilket klimat dom har därnere, då han pratar om uppläggningstid från juli till maj.
Hur som helst, är det någon som kan rekommendera några pilot guider för västkusten samt Norge, på engelska?? Det verkar inte finnas någon litteratur på franska som täcker detta område.
SWE6141, Callsign SD6290
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Verkar vara svårt med engelska hamnguidsböcker, det finns någon som är väldigt generell över the Baltics, men där är danmark & tyskland också med & ionte särskilt många hamnar.
Har inte kryssarklubben någon av sina hamnböcker på engelska?
Har inte kryssarklubben någon av sina hamnböcker på engelska?
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Hafenhandbuch om den nu finns fortfarande? Fanns nog både på tyska och engelska.
Arholma-Landsort finns ju numer på engelska - kanske kommer det att hinna ges ut en Skanör-Strömstad på engelska också?