kärra till e-jolle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sskmaria

kärra till e-jolle

Inlägg av sskmaria » lör 02 jul 2005, 11:48

Är det någon som vet hur jag kan bygga en kärra till min e-jolle?

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 04 jul 2005, 08:54

Hej

Det finns många sätt att bygga.
Köp hjul på Claes ohlson, tag en bräda ca 1,25m, sätt fast varsit hjul på varje kortände, Tag en bräda ca 1m och figursåga den efter båtbotten, sätt fast den på den andra brädan med skruv elle vinkeljärn, montera ett stål/aluminiumrör ordentligt under brädans mitt vinklat 90 grad,
Lägg på din båt och sehur vikten blir placerad, när du är nöjd där bockar du röret uppåt och en liten bock till som handtag.

Beroende av hur grovt material du har använt kan det behövas någon sidostagning mellan brädan och röret.

Sen finns det hundra andra sätt att bygga.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 jul 2005, 10:14

För jollar med relingslist som E-jollen (Laser) fungerar det rätt bra att sätta två polstrade ståndare på axelbrädan. Dessa hänger upp båten i relingen, så den rätt svaga botten inte plattas till. Annars kan man använda en rem a al säkerhetsbälte för att \"lägga\" båten i, om man har svårt att få till formen på stödbrädan. Glöäm inte att polstra allt noga. Repor är inte kul.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 04 jul 2005, 13:17

Hej

Självklart skall du klä med ngt som Anders säger.

Själv hade jag klätt den figursågade delen på ett av följande sätt.

1. Slitsa en grov slang och trä den på brädans ovansida, fäst med några skruvar på sidan.
2. Lägg en slang ovanpå den figursågade kanten, borra grova hål på ena sidan av slangen med 20cm mellanrum, stick in en träskruv i hålet och skruva igenomslangens andra sida in i träkanten. se till att ingen skruvskalle sticker upp på ovansidan av slangen.

Calle
ps. en remsa av en gammal heltäckningsmatta går också bra.

Skriv svar