Hej!
Behöver sätta på fler vinschavlastare på rufftaket (har 3 på varje sida). Antar att jag måste demontera innnertaket för att kunna fästa dem bra. Frågan är hur jag bör gå tillväga då eftersom innertaket sitter uppsatt i sektioner med utanpåliggande lister. Listerna är skruvade och pluggade. Är det enda sättet att ta av pluggarna och skrvva av eller finns det något annat enklare sätt?
/Lars
Hur demontera innertak på Contrast 36?
Re: Hur demontera innertak på Contrast 36?
Du kanske kan skära ut ett fyrkantigt hål just där avlastarna sitter , sen tillverka ett lock i antingen samma typ av material eller en teakplatta som skruvas fast , har sett denna variant pån ågra båtar , bara det går att få till så det ser snyggt ut.
//Johan
//Johan
Jag har motsvarande situation på min båt, där jag kommer att montera en targabåge över sittbrunnen och med grabbräcken längs sidorna av sidorutan osv, och de två fästena i rufftaket framför vindrutan måste jag komma åt inifrån på samma sätt.
Jag kommer att ta hål i takbeklädnaden på det sätt omega nämner, fast de blir nog runda...inga vassa hörnen på en båt...och sedan sätter jag dit LED-lamparmaturer med inbyggda batterier över öppningarna.
Den ena lampan hamnar ovanför navigationsbordet och den andra ovanför spisen, blir nog bra.
MVH
Håkan
Jag kommer att ta hål i takbeklädnaden på det sätt omega nämner, fast de blir nog runda...inga vassa hörnen på en båt...och sedan sätter jag dit LED-lamparmaturer med inbyggda batterier över öppningarna.
Den ena lampan hamnar ovanför navigationsbordet och den andra ovanför spisen, blir nog bra.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Min båt har fast innertak, så jag borrade hål i innertaket som jag sedan täckte med täcklock för karmskruv.
Kanske går till ert innertak det med.....
Kanske går till ert innertak det med.....
Frågan är bra, men svaret vet jag ju inte. Borde själv förnya sprayhoodbågarnas beslag och fästa dem med genomgående bultar. Ingen svår sak i sig ens för en amatör av min anspråkslösa kaliber. Men verkar övermåttan omständligt att ta ner lister och skivor och sen fästa, proppa och lacka dem på nytt - så att det blir snyggt nota bene. Men det finns väl ingen annan utväg, om man inte vill gå igenom skivorna, vilket jag inte vill. (Eller det kanske räcker med skruv i divinycellen för sprayhoodbeslagen; det är ju annat med vinschavlastare som kräver bult. Dock - de nuvarande skruvarna är som lösa tänder, det är därför har jag funderat på bult för den nya sprayhooden).