Gigantisk bogvåg
Gigantisk bogvåg
Vilket tjat om ett icke-problem, detta om små segelbåtars rätt till väg! Hur ofta sker kollisioner? Hur många segelbåtar har blivit sänkta av supertankrar? Kan någon ge några exempel?
När jag ser dessa monsterskepp i full karriär kommer jag alltid på mig själv med att undra hur farligt det egentligen skulle vara att hamna framför stäven på dem. Inte skulle det väl kunna bli fråga om en regelrätt kollision? Det enorma berg av vatten som fartyget skjuter framför sig borde inledningsvis fösa undan min lilla båt ganska långt åt sidan. Vad som sedan skulle hända är jag mer osäker på. Skulle min båt sugas tillbaka mot fartygets sida med, på sin höjd, rigg-, pulpit-, mantågs- och kosmetiska fribordsskador som följd, eller...?
Inte ens bogserbåten, som så flagrant bröt mot väjningsreglerna och störde min kafferast, skrämde mig på allvar. Även den sköt framför sig en "jättekudde" av vatten.
När jag ser dessa monsterskepp i full karriär kommer jag alltid på mig själv med att undra hur farligt det egentligen skulle vara att hamna framför stäven på dem. Inte skulle det väl kunna bli fråga om en regelrätt kollision? Det enorma berg av vatten som fartyget skjuter framför sig borde inledningsvis fösa undan min lilla båt ganska långt åt sidan. Vad som sedan skulle hända är jag mer osäker på. Skulle min båt sugas tillbaka mot fartygets sida med, på sin höjd, rigg-, pulpit-, mantågs- och kosmetiska fribordsskador som följd, eller...?
Inte ens bogserbåten, som så flagrant bröt mot väjningsreglerna och störde min kafferast, skrämde mig på allvar. Även den sköt framför sig en "jättekudde" av vatten.
Re: Gigantisk bogvåg
Bosseh skriver i den andra tråden:
"Om det hade hänt en olycka så hade saken hamnat i rätten som då ska tolka lagen. I de allra flesta fall dömer man inblandade parter ett visst ansvar. Blir det 50% ansvar för vardera får parterna dela på rättegångskostnaden och betala sina egna skador. Tankern behöver kanske en liter färg, fritidsbåten, en ny båt.
Enkelt uttryckt, Tommys linje är billigare."
Frågan är om det hade blivit några skador på fritidsbåten. Kanske bara en liter färg där också?
"Om det hade hänt en olycka så hade saken hamnat i rätten som då ska tolka lagen. I de allra flesta fall dömer man inblandade parter ett visst ansvar. Blir det 50% ansvar för vardera får parterna dela på rättegångskostnaden och betala sina egna skador. Tankern behöver kanske en liter färg, fritidsbåten, en ny båt.
Enkelt uttryckt, Tommys linje är billigare."
Frågan är om det hade blivit några skador på fritidsbåten. Kanske bara en liter färg där också?
Tyvärr, Brendan, det blir nog skador så det räcker, om tanker träffar "rent".
Överlever du träffen med bulben blir det genast bättre utsikter, åtminstone en liten stund. Det finns det ett strömningssystem runt ett fartygsskrov som sannolikt kommer att föra en mindre båt ut från bogen, men sedan blir det (dess)värre - undertrycket midskepps kommer att suga in en liten båt mot båtsidan, i kraftigt strömmande vatten dessutom. Här kan det nog bli tvättmaskinseffekt om det vill sig illa, speciellt om fartyget dessutom kanar på sidan i en gir. Har skepparen på båten stoppat propellrarna (det kan man hoppas) när vi passerar aktern kommer sedan aktervågen att återigen trycka ut os, men det beror också på om båten girar och vilken riktning aktern slår i. Det är antagligen bättre att vara på utsidan, men man skall nog hålla sig fast. Om man har masten kvar är tveksamt.
Överlever du träffen med bulben blir det genast bättre utsikter, åtminstone en liten stund. Det finns det ett strömningssystem runt ett fartygsskrov som sannolikt kommer att föra en mindre båt ut från bogen, men sedan blir det (dess)värre - undertrycket midskepps kommer att suga in en liten båt mot båtsidan, i kraftigt strömmande vatten dessutom. Här kan det nog bli tvättmaskinseffekt om det vill sig illa, speciellt om fartyget dessutom kanar på sidan i en gir. Har skepparen på båten stoppat propellrarna (det kan man hoppas) när vi passerar aktern kommer sedan aktervågen att återigen trycka ut os, men det beror också på om båten girar och vilken riktning aktern slår i. Det är antagligen bättre att vara på utsidan, men man skall nog hålla sig fast. Om man har masten kvar är tveksamt.
Anders S
Jag har tänkt i ungefär de banorna, men utgår ifrån att man inte träffas av bulben utan skyddas av den enorma "kudde" av vatten som den trycker framför sig. Frågan är vad som händer sedan vattenberget föst en åt sidan.
Har du några exempel på att båtar skadats när de kommit ivägen för ett större tank- eller bulkfartag?
Har du några exempel på att båtar skadats när de kommit ivägen för ett större tank- eller bulkfartag?
Det kan nog finnas fartyg där bogvågen skulle lyfta undan en segelbåt på det sätt Brendan beskriver.
I den enorma mängd utföranden som finns av fartyg i alla storlekar och deras förskepp, med eller utan bulb, olika vågbildningar vid olika farter och djupgåenden osv, och även olika karakteristik hos olika segelbåtar som kommer i vägen, så kan jag tänka mig att något sådant kan hända någon gång.
Men oftast skulle det gå riktigt illa, för segelbåten alltså...
Jag känner igen samma tendens att tänka i starkt förenklade termer som i väjningstråden, "alla" fartyg är jättefartyg, och alla har en gigantisk bogvåg osv.
Brendan känner säkert väl till Stenafärjorna, finns många varianter av dem, och deras bulbar lyfter oftast en stor hög vatten framför sig och upp över bulben, och denna vattenmängd rasar ner strax akter om bulben i en kokande gryta där skrovet börjar och skrovets vågbildning börjar.
Vore inte kul att hamna där.
MVH
Håkan
I den enorma mängd utföranden som finns av fartyg i alla storlekar och deras förskepp, med eller utan bulb, olika vågbildningar vid olika farter och djupgåenden osv, och även olika karakteristik hos olika segelbåtar som kommer i vägen, så kan jag tänka mig att något sådant kan hända någon gång.
Men oftast skulle det gå riktigt illa, för segelbåten alltså...
Jag känner igen samma tendens att tänka i starkt förenklade termer som i väjningstråden, "alla" fartyg är jättefartyg, och alla har en gigantisk bogvåg osv.
Brendan känner säkert väl till Stenafärjorna, finns många varianter av dem, och deras bulbar lyfter oftast en stor hög vatten framför sig och upp över bulben, och denna vattenmängd rasar ner strax akter om bulben i en kokande gryta där skrovet börjar och skrovets vågbildning börjar.
Vore inte kul att hamna där.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Nu väntar jag bara på exempel på att båtar har skadats eller sänkts av "bulbfartyg". Upp till bevis!
Hur var det nu med den där bogserbåten du inte blev så rädd för egentligen Brendan? Kanske du lekt med den förr...?
MVH
Håkan
MVH
Håkan
En expert i mängden
De som prövat har ju uppenbarligen gått under. et är väl ett bevis som heter duga.Brendan skrev:Nu väntar jag bara på exempel på att båtar har skadats eller sänkts av "bulbfartyg". Upp till bevis!
Eftersom du frågar så snällt: http://www.youtube.com/watch?v=bkqKpnU8sCE Nu är det här fartyget litet mindre och "vattenkudden" framför bulben kanske inte som en tanker på 100.000 ton.Brendan skrev:Jag har tänkt i ungefär de banorna, men utgår ifrån att man inte träffas av bulben utan skyddas av den enorma "kudde" av vatten som den trycker framför sig. Frågan är vad som händer sedan vattenberget föst en åt sidan.
Jag är tveksam om man hinner puttas åt sidan. Hastigheterna i sammanhanget blir stora. 15 knop är ungefär 7 meter/sekund, och det innebär att "vattenkudden" håller ungefär samma hastighet. Den måste då putta undan en 10 metersbåt på tre-fyra ton ca 10 meter för att den skall klara själva stäven. Det är jag tveksam till.
Anders S
Det var väl en segelbåt som sänktes/försvann härom året av en portugisisk (om jag minns rätt) tanker av nåt slag. Tror jag läste om det i PBO. Nej, inte mycket till bevis som jag minns att återberätta det men nån annan kanske minns bättre vad det handlade om. Tror det var en bit söder om Isle of White och segelbåten var på väg söderut och mötte tankern nånstans. Det var färgskador på tankern så de höll kvar den i hamnen och åtalade kaptenen som väl inte ens hade märkt att han kört över segelbåten. Mitt minne mitt minne... 
Såg ut ungefär så här. Imponerande bromsar hade han. Från kanske 12 knop till noll på några sekunder! En suptertanker lär ha en sanslöst lång bromssträcka. Stannas propellrarna vid Skagen blir det stopp lagom vid Vinga. Det vill säga 35 sjömil. Kan det stämma?Maxi33 skrev:Hur var det nu med den där bogserbåten du inte blev så rädd för egentligen Brendan? Kanske du lekt med den förr...?
MVH
Håkan
Jag har varit med på sjöprov och gjort "crash stop test" på nybyggda supertankers i Japan. Då stoppar man iofs inte propellern utan ger full maskin back (dvs så fort som automatiken startat upp generatorer så att axelgeneratorn kan kopplas ur och när propellervarvtalet gått ned tillräckligt för att axelbromsan ska kunna stoppa propellern för att maskin ska kunna ställa om till backdrift).
Det tog ca 20 minuter innan båten låg still och innebar också att man gjort en 270 graders gir. Ska man undvika något så är nog en gir en bättre idé.
Det tog ca 20 minuter innan båten låg still och innebar också att man gjort en 270 graders gir. Ska man undvika något så är nog en gir en bättre idé.
I På Kryss har jag läst en berättelse om en seglare som under en kappsegling kolliderade med en finlandsfärja på Ålands hav. Det är nog en 15-20 år sedan. Det var dimma, så det var nog inte så lätt för seglaren att hålla undan. Visst, bogvågen föste ut segelbåten, men som Anders påpekade som en risk, så sögs den in ungefär midskepps och kom i kontakt med färjans kraftiga avbärare-utliggare i form av ett "rör", som fångade mantåget. Det blev inga personskador och endast måttlga skador på båten - jag kommer inte ihåg om masten klarade sig. Hur som helst, utfallet av ett sådant möte är nog av typen rysk roulett.
/ALm
/ALm
Kommer ihåg en händelse för ca 20 år sedan i skagens hamn, när det gick färjor dit från sverige.
En färja hade precis lagt ut och en segelbåt som kom för när midskeps hakade fast riggen i färjan och blev av med den i ett ryck. Så även om man inte får båten krossad så kan det hända otrevliga saker.
En färja hade precis lagt ut och en segelbåt som kom för när midskeps hakade fast riggen i färjan och blev av med den i ett ryck. Så även om man inte får båten krossad så kan det hända otrevliga saker.
Sen har vi ju den där historien om en seglare som hamnade mellan pontonerna på en snabbfärja modell katamaran, var det inte på västkusten? Han överlevde, men gick väl i kloster sen?
Nej, Brendan, du gör nog bäst att undvika sådan närkontakt med supertankers. Ditt Kaffe lär Du in få dricka i lugn och ro efter en sådan incident.
Eftersom man sannolikt sugs in mot båtens sida så handlar det ju mycket om det finns något som riggen kan fastna i. Om ett vant tar tag i någon lucka eller så, så lär det bli avmastning?
Hälsningar
Tommy
Nej, Brendan, du gör nog bäst att undvika sådan närkontakt med supertankers. Ditt Kaffe lär Du in få dricka i lugn och ro efter en sådan incident.
Eftersom man sannolikt sugs in mot båtens sida så handlar det ju mycket om det finns något som riggen kan fastna i. Om ett vant tar tag i någon lucka eller så, så lär det bli avmastning?
Hälsningar
Tommy
Själland runt 2001, kanske är ett exempel?Brendan skrev: Har du några exempel på att båtar skadats när de kommit ivägen för ett större tank- eller bulkfartag?
Det finns någon form av utredningsrapport på: http://www.ifboat.com/Koll_SRundt2001.pdf
Fast det är inte en tanker, utan en torrlastare. Dessutom är den ganska liten. Jag inbillar mig dock att ett större fartyg inte hade gjort skadan mindre.
Mattias