Underhåll av fritidsprylar: En överskattad sysselsättning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
asdsj
Platinamedlem

Underhåll av fritidsprylar: En överskattad sysselsättning?

Inlägg av asdsj » tor 27 nov 2008, 20:15

Behövs verkligen maskiner, apparater för privat bruk och då speciellt fritidsändamål.
Folk håller på och byter olja och filter, de smörjer, kör massa vatten med olika kemikalier igenom motorer etc.
Behövs så mycket underhåll på maskiner och apparater som man bara använder några få timmar på ett år. Undantaget bilar så används de flesta prylar som privatpersoner har ganska lite.

Se bara på alla båtägare hur de varje vår och höst går igenom sina motorer, byter olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, kylvatten, etc. Behövs verkligen detta efter kanske bara 10-20 timmars gångtid.

Ett par exempel:

Jag köpte en gräsklippare. Läste noga skötselråden, där man skulle byta olja efter varje sommar. Så det gjorde jag efter första sommaren. Men oljan såg knappt använd ut, så efter påföljande sommar bestämde jag mig för att hoppa över en gång. Sedan blev det liksom inte av de påföljande somrarna heller. Så när jag tog ut den i våras, tänkte jag det är väl bäst att kolla till oljan och byta den. Det hade ju då gått 21 år sedan jag senast bytta. Då satt oljelocket stenhårt, men med hjälp av tång så gick den upp. Det visade sig då att jag inte behövde hälla ut någon olja, det fanns nämligen ingen kvar. Så det vara bara att hälla i den nya.
Så nu klarar den sig väl kanske 20 år till?
Tänk så mycket olja jag sparat och även naturen.

I våras bestämde jag mig för att byta bränslefilter. Tog då kotakt med den förre ägaren och kollade med honom hur han gjorde med avluftning etc. Det visade sig då att han aldrig har bytt bränslefiltret. Däremot bytte han oljefiltret varje år. Han tyckte det verkade så bökigt med avluftning och få fram bränsle när tanken ligger under motorn. Dvs båten har haft samma bränslefilter i 15 år. Har aldrig varit något problem.

Nu är det dock så att jag också byter olja varje år i båten, kör igenom färskvatten etc. Men behövs det?

Så underhåller vi våra fritidsprylar alldeles för mycket och helt i onödan?
Vad är er erfarenhet?

SWE54
Diamantmedlem

Re: Underhåll av fritidsprylar: En överskattad sysselsättning?

Inlägg av SWE54 » tor 27 nov 2008, 21:46

När det gäller oljebyten så bör det göras årligen eller vid vissa drifttids intervaller. Olja är dels hydroskopisk, den drar till sig vatten, dels så oxiderar den något och "åldras" alltså utan att den används (smörjande egenskaper försämras).
Så det bör definitivt göras. Man bör ju då också byta filter, både för olja och luft.
Att man konserverar en motor är väl heller ingen nackdel, man förhindrar ju onödig korrosion.
Men visst kan det gå till överdrift och många gånger är det ju enbart för att det finns en produkt som någon vill ha sålt..:)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 27 nov 2008, 21:51

Du är på rätt spår.

Själv gör jag såhär:

Grovfiltret för diesel tömmes, finfiltret bytes i princip aldrig. Skulle det tendera att sätta igen bör det märkas som minskad full effekt. Har inte noterat detta, samma testade toppfart efter sjösättning som för 10 år sen.

Oljan synas noga och om den då ligger närmre nybytt än den som dieselbilen har innan service byts den inte.
Kylsystemet (sötvattenkylning), först öppnas och inspekteras och ev. bytes impellern. Sen körs först en kort stund med sötvatten i saltvattenslingan. Sen avslutas med att motorn får slicka i sig en liter 50%-ig glykolblandning (räcker för att få glykolfärg på vätskan ur avgasröret). Klart

Har använt denna princip i 20 år på två motorer. Har aldrig ens haft en hostning som störning på nån av dem, endast enstaka strul med impeller eller maneter och sjögräs, innan jag monterade sjövattenfilter.

"If it ain´t broke, don´t fix it!"

Den som behöver kreativ inspiration kan begrunda effektiviseringsprofessorns tankeväckare:
"Att bädda sängen då man kliver ur den är som att knyta skorna då man tagit av sig dom."
På båten är det så att allt man ändrar på hösten måste ändras tillbaka på våren, alltså jobb två gånger.

Mera tips: Med lösfotad stor med genomgående lattor, beslå seglet med extra tätt med band på hösten men utan att storbommen omsluts. Sen lossar man hals och skothorn, samt lyfter ut travarpacken ur likrännan och bär ner seglet i ruffen, färdigt för den omvända proceduren på våren. Spar flera timmars jobb.

Tejpa igen eller stäng alla ventilationsöppningar på båten och ställ in stora vägsaltsavfuktare. Red dynorna på högkant i båten. Nu kan alla segel och dynor mm. textilier vara kvar i båten över vintern utan fukt och mögelproblem. Spar flera timmars bärande etc.

Polera båten med Err-Bee Polercreme 106 (tro jag den heter, den är i alla fall vattenemulgerande) och en exenterslip på halvfart med skumgummirondell, använd blomspruta för att hålla skrovet vått. Tvätta av med högtrycksspruta. Polera sen med flytande vax. För en 10-metersbåt fixar man friborden på c:a 2+2 timmar. Rengör däck och utvändigt med högtryck, vänta med polish på däcket till de första turerna medan potatisen kokar.

Om offeranoden på S-drevet är halvskaplig, blanka upp dess ytteryta med en fil. Byt bara om den är dålig eller glappar mot drevet. Slipper man byta spar man c:a en timme.

Byt alla trädetaljer utombords till:
- Plast
- Aluminium
- Syrafast

Ev. kvarvarande trädetaljer skall man kunna lossa med några skruvar etc. så man kan ta hem dem och fixa upp dem under jul/nyår så de är eleganta och snabba att få på plats på våren.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 27 nov 2008, 23:56

Seawolf skrev: Oljan synas noga och om den då ligger närmre nybytt än den som dieselbilen har innan service byts den inte.

För en 10-metersbåt fixar man friborden på c:a 2+2 timmar.
Ha, det är tankeväckande!

Jag har pliktskyldigt lämnat in utombordaren (har liten båt) för oljebyte varje år. Det kostar 500 spänn men jag slipper saker jag inte begriper mig på så det e det väl värt. Till saken hör att vi använder utombordaren några tiotal timmar om året (ut ur hamnen och in igen i stort sätt). Den låter ju som fan och det finns ju sådant där vitt (eller ja mestadels gult numera) hängande i pinnen. Min morbror är fiskare på en insjö och kör sina utombordare två-tre timmar om dan till nät och från nät. Jag trodde gubben skulle dö när jag berättade om våra oljebyten i somras. Han bytte varje år men hans snurror går ju som vår på ett par veckor och inte är det några driftstörningar där inte. Så nu blir det andra bullar med motorjäkeln... ser det oanvänt ut är det oanvänt får bli det nya oljemottot!

Fribord?!? Dom kan man ju inte se från sittbrunnen. Uppmuntra grannen att polera istället så ni har något fint att titta på? ;)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 28 nov 2008, 01:37

Ja det beror ju lite på vilken olja du menar...
Är det en 4-takt eller 2-takt?
Jag byter växelhusoljan ca vartannat år i min 2-takt om den inte har emulgerat.
Annars är det ny olja som gäller om det är en 4-takt! Det har kanske inte så mycket med funktionen kommande säsong att göra som den kommande 10:e säsongen.
Det är ju en väldig skillnad på kontinuerlig drift och sporadisk drift tex.
Men ska man inte ha motorn/båten så länge så kvittar det ju för nuvarande ägare....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 nov 2008, 08:15

Jag säger; Byt vid minsta osäkerhet !

Att titta på oljan i en diesel för att avgöra om den duger går inte utan stor erfarenhet. (Har man den erfarenheten?) Framförallt är det vattenupptagningen och syrabuffringen det handlar om, på dieslar dessutom hur mycket obränd (kondenserad) diesel som oljan blandats ut med. I större sammanhang kan man göra oljeanalyser (de berättar mycket mer än läget på oljan) men byta fyra liter olja och ett filter är billigare. Så besvärligt är det inte att lära sig att göra själv att man behöver se det som en dyr utgift. En gång om året räcker, och man gör det lämpligen innan upptagningen, så att nya oljan fördelas ordentligt när man kör till upptagningen. Det borde inte komma som en överraskning men en motor slits även då den står stilla och än värre med utsliten olja. Nu kör vi seglare inte så mycket med båtmotorer på en säsong, men 3-500 timmars mekaniskt bruk brukar vara max även för de bästa longlifeoljorna, sedan håller den inte ihop och smörjer lika bra. Men, (Men!) när vi kör våra korta tiominuterspass får oljan aldrig chansen att bli så het att den släpper ifrån sig ackumulerat vatten och kondenserat bränsle - därför skall vi inte tro att ett byte var säsong är meningslöst även om vi inte på långa vägar kört oljan tiden ut. Sedan finns det ett diagnostiskt värde i att byta filter och olja - hur ser oljan ut och hur ser filtren ut, vad finns på "utsidan" av respektive. Oljefilter täpps igen till slut och överströmmaren släpper igenom osilad olja, bara därför kan man gärna byta filter en gång om året. Finfiltret kan man byta mer sällan, bland annat för risken att få in skit vid själva bytet. Grovfiltret bör naturligtvis bytas varje år, vattenfällan vittjas.

Mer spartips: Glykolen i inre kylkretsen skall bytas ibland, bland annat därför att korrosionsskyddet slits. Vartannat år byter man då glykolen i kylkretsen först, sedan kör man igenom den slitna kylvätskan i råvattenkretsen, som frysskydd. Det är ju litet synd att ödsla nya fina glykolen enbart på frysskydd i avgasröret och behålla den slitna...

Oljefilter till Yanmar är dyra som original, köpes numera på Biltema. I dieselmotorer skall man ha "D"-olja - den hanterar svavelbiprodukterna bäst. Diesel är "lågsvavlig", inte "svavelbefriad".
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 28 nov 2008, 15:54

Om man jämför en rätt normal personbildiesel med 1500 mil/oljebyte och normal användning under ett år (1500 mil/år) med en segelbåtsmotor ser man detta:

BIlen bedöms ha en genomsnittsfart på 75km/h: Bilen har då 15000km/75km/h=200 timmars användning per år.
Två resor på 50km per helg = =100 st=5000km. Varje färd tar då 40 minuter.
10000km körs under normala veckodager, 250 vardagar och två resor per st. = 500 resor, medför att varje sån färd i snitt är 20km, och tar c:a 15 minuter.

Segelbåten används c:a 10 veckoslut med två kortare motorkörningar (15 minuter styck) och två längre (3 timmar).
Semestern, 25 dagar, medför att man kör två kortare (15 minuter) varannan dag och en längre (3 timmar) varannan dag
Summa kortare körningar: 20+25 st = 45st á 15 minuter = 11 timmar
Summa längre körningar: 20 + 13 st = 33 St á 3 timmar = 99 timmar

Total drifttid c:a 110 timmar

I detta räkneexempel ser man att båtdieseln har större chans att då och då bli genomvarm och rimligt väl bli av med kondenserad diesel i oljan. Antalet korta körningar där ansamling av sånt bildas är färre. Totalt blir situationen för båtdieseln c:a halva "oljebytarintervallet" per år mot en normal dieselbil.

Sen kan man ju tro vad man vill, men faktajämförelser är aldrig fel för att skapa en viss förståelse.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 nov 2008, 16:37

Seawolf skrev: Sen kan man ju tro vad man vill, men faktajämförelser är aldrig fel för att skapa en viss förståelse.

Du bortser från (och jag påpekade inte heller innan) att en stor skillnad på bil- och båtexemplet är att man ställer av båten i sex månader, medan bilen går året runt. Sannolikheten att man sista veckan innan upptagning kör motorn riktigt genomvarm är kanske inte heller så stor?
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 28 nov 2008, 17:00

Det Seawolf skriver om tangerar en diskussion jag tog del i för en tid sedan om hur viktigt eller inte det är att göra motorservicen direkt efter upptagningen i stället för strax före sjösättning.

En annan tanke som slår mig är att motoroljor och motorer har utvecklats till att funka 30.000 kilometer i dag utan byte i bil, men i båtar skall det bytas varje år sedan min barndom och än i dag.
Men restprodukter från förbränning och vatten från kondens är väl i stort sett desamma - så vad står still i båtmotorvärlden?

Är det vi?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 nov 2008, 17:10

Maxi33 skrev: Men restprodukter från förbränning och vatten från kondens är väl i stort sett desamma - så vad står still i båtmotorvärlden?
Motorn, över vintern ?
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 28 nov 2008, 17:23

Våra båtmotorer står stilla på vintern, helt riktigt Anders S, och vad beträffar rester i bilmotorer från upprepade kallstarter och långa stillaståenden hade ju Seawolf en del motsvarande räkneexempel, som får stå för honom och han är kapabel att argumentera själv, tro mig.

Men det jag kom att fundera över är om det verkligen är så att varjeårbyten är så kritiska i båtmotorer som körs så snällt och så gott som alltid i varmt och torrt väder, medan en bilmotor kan köras två år mellan oljebytena i alla sorters väder och utan att fabriken som står för garantin frågar hur långa perioder den körts eller stått stilla osv.

Det finns ju en liten liten möjlighet att traditionen spelar en roll här.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 28 nov 2008, 17:36

En marin smådiesel har oftast sitt ursprung i en industrimotor, i alla fall om den har några år på nacken. Ett bra exempel är VP's MD11'a. Sägnen säger att det egentligen är en motor konstruerad i Brasilien för att driva vattenpumpar på landsbygden. Må det vara hur det vill med detta, men det är en robust maskin, konstruerad med stora lagerytor, rejält med gods i alla konstruktionselement, u.z.w. Kort sagt, en motor dimensionerad för att klara svåra miljöer med emellanåt bristande underhåll. Egentligen exakt den miljö som finns i en segelbåt med normalslarvig ägare. (Absolut inte en ägare representativ för medelsailguidesurfaren alltså.)

Nackdelen med en sådan maskin stavas emissioner och bränsle-effektivitet. Trenden går mot renare och bränslesnålare maskiner, och därmed betydligt komplexare maskiner. Common-rail-teknik, topplock med överliggande kamaxlar, komplex styrelektronik, mindre kylvattenvolym, mindre oljevolym, små lagerytor och optimerat kolvspel och material i kolvringar och oljeskrapringar för minskad inre friktion.

Ju modernare maskin desto mindre misshandel tål den!

Hur många kollar oljenivån eller kylvattennivån i sin marindiesel under säsong, och hur ofta? Risken för att en modern maskin skall dö av för låg oljenivå är stor. Dels vevlagerskador och dels nedslitna kamaxlar. Och överhettning dödar oftast ett topplock i lättmetall. Därmed inte sagt att det inte går att dräpa en gammal Yanmar eller VP. Det går naturligtvis för den som går in för det, men marginalerna mot förstörelse och destruktion är större.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 nov 2008, 18:02

Maxi33 skrev:Våra båtmotorer står stilla på vintern, helt riktigt Anders S, och vad beträffar rester i bilmotorer från upprepade kallstarter och långa stillaståenden hade ju Seawolf en del motsvarande räkneexempel, som får stå för honom och han är kapabel att argumentera själv, tro mig.

Men det jag kom att fundera över är om det verkligen är så att varjeårbyten är så kritiska i båtmotorer som körs så snällt och så gott som alltid i varmt och torrt väder, medan en bilmotor kan köras två år mellan oljebytena i alla sorters väder och utan att fabriken som står för garantin frågar hur långa perioder den körts eller stått stilla osv.

Det finns ju en liten liten möjlighet att traditionen spelar en roll här.

MVH
Håkan
Det är alldeles riktigt att bilmotorer numera har långa bytesintervaller, (motorstyrningen beräknar oljebytesintervallet efter körprofilen, och det finns VW-motorer som kan köras upp till 5000 mil innan byte påkallas, sägs det) men om man har en äldre motor i båten (stora spel, sliten bränsleinsprutning, stillastående långa tider etc) kan man väl inte gärna tillämpa detta? Det Seawolf beskrev är nog dessutom vad de flesta biltillverkare skulle kalla "korta körsträckor" och då vill de ha tätare byten de också.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 28 nov 2008, 22:30

jag har fortfarande orginalstiftet kvar på min 4hkr johnson årsmodell 1987. kör inte så mycket med den varje år, men dom gångerna den körs startar den oftast på 2:a rycket. olja byter jag ibland....

båtarna vaxar jag ALDRIG, det blir bara flammigt fult och halt. det enda som är viktigt är att grejorna funkar otroligt bra och att dom ruffade båtarna är täta.

det är rätt kul att segla "ratboat" som ser ut som skrutt, men har bra snören, schyssta beslag och fina segel. det är ungefär som att ha skitfina aluminiumfälgar på en gammal skitrostig 245a

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 28 nov 2008, 22:42

Det som dödar en segelbåtsdiesel är i huvudsak rost och i någon mån mekaniskt slitage i insprutningspumpar och insprutare. Men de finns i typer från gamla smedmaskiner som de äldsta Yanmar 8 resp. 12hk-modellerna, till moderna otyg med kamremmar och elektronisk insprutning, så dödsorsakerna kan skilja sig en del. De senare är mera miljöriktiga, men klart ekonomiskt riskabla i en båt. (Jag vet att de gamla yanmarmotorerna hade sin bas i bevattningspumpar etc. Jag var projektledare för Wärtsilä på några mammutdieslar för elproduktion till en räkfarm på Sumatra som tidigare hade 22000 yanmardrivna omrörare till tigerräkodlingsdammarna.)

Beträffande räkneexemplet så tror jag det är någorlunda representativt, men om någon lägger fram bättre antaganden så gärna för mig. De skulle knappast ändra bilden signifikant tror jag.

Jag kan klart konstatera, tillsammans med en del bekanta, att oljan i bildieseln ser mycket dj-are ut innan oljbytintervallet än vad ensäsongs båtdieseloljan gör på hösten, och det finns rimligtvis inget skäl att tro att något signifikant händer motorn om den får hänga med ett tag till.

Motorn i min båt är nu 20 år, och mår fin-fint. Ompackning och omlagring av impellerpumpen är den enda åtgärden hitills.
Lite kallstartrök finns, från de droppar olja som läcker ned via ventilstyrningarna då den stoppas och är varm och sen kallnar. Den oljeröken bränns bort någon minut efter en kallstart, och detta har inget att göra med oljans ev. åldringsegenskaper.

Det finns betyligt viktigare saker att göra med en segelbåtsdiesel än att ängsligt läsa tillverkarinstruktionerna, som ju även exellerar i saker som skall göras före färd osv. Man bör minst varannan tur, då motorn fått arbetstemperatur, köra full gas i någon minut eller två. Detta bränner ur lite i avgaslimpan, och får kolvringar och insprutarnas öppningsventiler att skramla loss så att motorn med sina delar får rätt förutsättningar.

Samma princip kan med fördel tillämpas på bildieseln. Passa på i en längre uppförsbacke ibland att växla ner, ge järnet på toppvarv så långt backen räcker, och bromsa gärna så gott det går för att öka belasningen. Min nuvarande bildiesel har jag nu kört 35000 mil och den spinner som en katt och drar förumbart med olja, kanske 2 dl på 1500 mil.

Skriv svar