Geocaching

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
saltlånga
Guldmedlem

Geocaching

Inlägg av saltlånga » mån 17 nov 2008, 21:11

Ett litet aktivitetstips för lite roligare strandhugg.
Använd er handhållna GPS för att finna "gömda skatter".
Det finns en väldigt stor mängd utplacerade "skatter" längs kusterna som gör att en promenad/vandring/klättring kan bli betydligt roligare för både gammal och ung.

http://www.gecaching.se

Nu är det bara 5 månader kvar till sjösättningen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Geocaching

Inlägg av Anders S » mån 17 nov 2008, 21:17

Fixade till felstavningen när saltlånga skrev: http://www.geocaching.se
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 17 nov 2008, 21:56

Det där är jag medlem i sedan något år, och det är en kanonbra aktivitet! Kul för tekniknörden i mig att jaga med GPS och studera kartor osv i förväg. Och jättekul för ungarna att leta och hitta "skatten".

Kan bara varmt rekommenderas, även om viss risk för beroende föreligger.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 17 nov 2008, 22:07

Har hållit på litet, men mest vintertid, som tidsfödriv när isen ligger.
Kul faktiskt!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 18 nov 2008, 06:56

Tack för länken.

Skall precis åka på ett möte och bl.a. träffa en arbetskompis som när vi träffades förra veckan berättade att hon hört talas om företelsen, men inte riktigt förstod vad det var.

Tar med mig länken.

Gick in och registrarade mig och fann att det finns ju massvis med platser i min direkta närhet. Den närmsat ligger bara 300 m från min bostad. De som ligger lite längre bort kan ju kanske bli ett mål för söndagspromenade.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 18 nov 2008, 18:27

Geocaching är skoj och om möjligt ännu nördigare är korspunktjakt, var faktiskt på en sådan redan 2001, rapporten finns på Utsidan: http://www.utsidan.se/cldoc/12171.htm har säkert inte varit inloggad där på 3-4 år och jag ser att artikeln ligger upplagd under annan medlem, men bildbeviset går inte att ta miste på :D

Redan då minns jag att de flesta korspunkter var besökta, men inte denna och att det fanns ganska gott om "obesökta" korspunkter runt våra kuster till havs - perfekt mål för en segling alltså!

Kommer ihåg när jag berättade om vår korspunktstur för en kompis, en analytisk ingenjör. I det ögonblicket kunde man riktigt se hur hans föreställning om mig, barndomskamraten och seglarkompisen ställdes på ända. Han var TOTALT oförstående för en sådan aktivitet :D Själv tyckte och tycker jag det är en himla kul idé.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » tis 18 nov 2008, 19:50

Detta är helt klart beroendeframkallande!

Jag kan bara rekommendera geocaching, går utmärkt att kombinera med segling. Du får se det som är intressant i omgivningen, till exempel rundturen i Skärhamn ("Pink Harbour Stroll"). Dessutom så får du motion.
Cacher är mer retfulla än andra, jag funderar hur jag ska komma åt den som ligger på Stora Pölsan. Det blir nog en gummijolle...

PS. Den svenska sidan innehåller inga cacher. Det är på www.geocaching.com du måste registrera dej för att få koordinaterna. DS

Skriv svar