Mest innovativa svenska segelbåten någonsin?
Mest innovativa svenska segelbåten någonsin?
I samband med båtmässan skall man ju utse mässans mest innovativa båt. Tyvärr verkar det inte finnas mycket att hurra över.
Då började vi på blur.se att fundera på vilken som är den mest innovativa svenska segelbåten genom tiderna?
http://www.blur.se/2008/11/06/innovativa-batar/
X-et, Ljungströmmaren, Tumlaren, Maxi 77, Scampi, Profilen, 707, Bris, SeaCart 30 eller kanske 12:an Sverige?
Vad säger ni?
Då började vi på blur.se att fundera på vilken som är den mest innovativa svenska segelbåten genom tiderna?
http://www.blur.se/2008/11/06/innovativa-batar/
X-et, Ljungströmmaren, Tumlaren, Maxi 77, Scampi, Profilen, 707, Bris, SeaCart 30 eller kanske 12:an Sverige?
Vad säger ni?
Re: Mest innovativa svenska segelbåten någonsin?
Maxi 33 är den hittills bäst balanserade båten.
I seglingsmässiga termer, jag har ännu inte trots avancerad seglingsinkompetens lyckats trimma den till att bli lovgirig eller fallgirig.
I motormässiga termer har jag trots motsjö på havet och motargument på seglingsfora alltid kommit framåt.
Min ekonomi klarar ännu så länge att hålla båten vid liv, och så länge detta bara går ut över mina barns kläder och mat tycker jag det är en acceptabel balans av prioriteter.
Odiskutabelt vacker är den också, och när mina barn står på fördäck, beredda att kompensera för faderns stressiga misstag vid tilläggningen eftersom de vet att jag köper all glass de vill ha, är seglingsupplevelsen total.
MVH
Håkan
I seglingsmässiga termer, jag har ännu inte trots avancerad seglingsinkompetens lyckats trimma den till att bli lovgirig eller fallgirig.
I motormässiga termer har jag trots motsjö på havet och motargument på seglingsfora alltid kommit framåt.
Min ekonomi klarar ännu så länge att hålla båten vid liv, och så länge detta bara går ut över mina barns kläder och mat tycker jag det är en acceptabel balans av prioriteter.
Odiskutabelt vacker är den också, och när mina barn står på fördäck, beredda att kompensera för faderns stressiga misstag vid tilläggningen eftersom de vet att jag köper all glass de vill ha, är seglingsupplevelsen total.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Maxi 33 ser helt ok ut, finns den utan ruta också?
Jag röstar på Scampin!
Jag röstar på Scampin!
Jag röstar i så fall på Ljungströmsbåten, med rullmasten som främsta innovation.
Anders S
Innovation mja. För å andra sidan dog idén lika snabbt som den kom.Anders S skrev:Jag röstar i så fall på Ljungströmsbåten, med rullmasten som främsta innovation.
Är inte byrålådorna fulla med innovationer som i praktiken inte var användbara eller inte hade någon dragningskraft bland allmänheten? Som Ljungströmsbåten.
Och en båt byggd kring cirkelsegment med lägsta fribord i stäven? Är inte det mer sökeri än innovation?
Då tycker jag skärgårdskryssarna var mer innovativa, som seglade minst lika snabbt eller snabbare än motsvarande storlek i R-båtar. Men med nästintill halva deplacementet, segelytan och vågbildningen.
Av alla båtar? Någonsin? Imponerande!Maxi33 skrev:Maxi 33 är den hittills bäst balanserade båten.
Nu var det ju den mest innovativa båten som efterlystes, och 99% av alla båtar idag är ju
mindre vidareutvecklingar av sådant som redan finns... Det gör dem inte sämre, tvärtom,
men särskilt innovativt är det inte?
Man kan naturligtvis mena att krav på en innovation innebär ett paradigmskifte, men i såfall kan man invända mot alla former av inkrementell utveckling, dvs mer av så'nt som redan finns. Jag menar nog att Ljungströmsbåten var innovativ i den meningen att den prövade helt nya grepp och detaljer som först långt senare kommit på andra båtar. Just riggen (ostagad mast, rullsegel, "automatisk undanvindsfördubbling av ytan) känns i mina ögon som en innovation.
Anders S
Jag håller på Ljungström. Absolut innovativt och hälsosamt nytänkanade. Mer sånt!
Performance 35 är väl den som i nära tid varit mest framåt.
Kölinfästning som medger justering av köldjupet och dessutom med en princip som kan göras nästan godtyckligt hållfast.
Dessutom kan antagligen samma båt men utan djup och tung köl byggas som en modern komfortabel och rymlig halvplanande och mycket driftsekonomisk motorbåt för den som vill.
Kölinfästning som medger justering av köldjupet och dessutom med en princip som kan göras nästan godtyckligt hållfast.
Dessutom kan antagligen samma båt men utan djup och tung köl byggas som en modern komfortabel och rymlig halvplanande och mycket driftsekonomisk motorbåt för den som vill.
Härligt med öppna frågor.
- - - - - - -
Innovation = En innovation är något som människor faktiskt använder (något som har tagits i bruk), medan en uppfinning bara behöver vara en teoretisk tanke som har dokumenterats för att existera eller någonting som har utvecklats för eget bruk. (Wikipedia).
Men också:
En vanlig begreppsbild av innovation definieras i Oslo-manualen från OECD (1997)[1]. Här skiljer man på process-, produkt- och organisationsinnovation:
* Processinnovationer uppstår då en produkt (vara eller tjänst) kan produceras med mindre resurser.
* Produktinnovation innebär en förbättring av existerande produkt (vara eller tjänst) eller utveckling av en ny produkt. Produktinnovationer i en organisation leder ofta till processinnovationer i en annan.
* Organisationsinnovationer är nya former av organisationer.
Också en metod kan vara en innovation (tex Boklövs V -stil).
- - - - - - -
Små innovationer finns nog på var och varenda båt. Det ligger i sakens natur eftersom de alla är olika och innovation därför är en framträdande del i designprocessen om man jämför med annat.
En avgörande innovation håller jag det delade lateralplanet. Var inte det på en svensk båt första gången? I så fall nominerar jag den båten
En annan avgörande innovation är plastbåten som sådan. Av alla 'Plastbåtar' är det väl Pelle Ps Maxi 77 som som fick folkhemmet till sjöss (ni vet det som Per Albin byggde, Ingvar inredde). Så jag nominerar den också.
- - - - - - -
Innovation = En innovation är något som människor faktiskt använder (något som har tagits i bruk), medan en uppfinning bara behöver vara en teoretisk tanke som har dokumenterats för att existera eller någonting som har utvecklats för eget bruk. (Wikipedia).
Men också:
En vanlig begreppsbild av innovation definieras i Oslo-manualen från OECD (1997)[1]. Här skiljer man på process-, produkt- och organisationsinnovation:
* Processinnovationer uppstår då en produkt (vara eller tjänst) kan produceras med mindre resurser.
* Produktinnovation innebär en förbättring av existerande produkt (vara eller tjänst) eller utveckling av en ny produkt. Produktinnovationer i en organisation leder ofta till processinnovationer i en annan.
* Organisationsinnovationer är nya former av organisationer.
Också en metod kan vara en innovation (tex Boklövs V -stil).
- - - - - - -
Små innovationer finns nog på var och varenda båt. Det ligger i sakens natur eftersom de alla är olika och innovation därför är en framträdande del i designprocessen om man jämför med annat.
En avgörande innovation håller jag det delade lateralplanet. Var inte det på en svensk båt första gången? I så fall nominerar jag den båten
En annan avgörande innovation är plastbåten som sådan. Av alla 'Plastbåtar' är det väl Pelle Ps Maxi 77 som som fick folkhemmet till sjöss (ni vet det som Per Albin byggde, Ingvar inredde). Så jag nominerar den också.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Hellre än Maxi 77 väljer jag i så fall Vega, men plastbåten som sådan kom ju som allmän företeelse redan tidigt på 60-talet.
Men hamnar vi inte (med Stangens definition) i ett träsk där småskillnader och framförallt kommersiell tillgänglighet får oproportionerlig betydelse. Man kan ju också påstå att Pelle:s innovation var produktionsekonomiskt och marknadsföringstekniskt innovativ snarare än segelbåtsinnovativ?
En tidig produkt på delvis samma tema är i så fall Neptunkryssaren (en "skärgårdskryssare" som kunde amatörbyggas) och Folkbåten (en entyps familjebåt (jodå!)) som kunde massproduceras. Hade de producerats idag hade de dessutom haft miljöstämpel, byggda med förnyelsebara råvaror som de urprungligen var.
Det bästa är att vi alla kan ha vår egen favorit, och ingen behöver ha fel!
Men hamnar vi inte (med Stangens definition) i ett träsk där småskillnader och framförallt kommersiell tillgänglighet får oproportionerlig betydelse. Man kan ju också påstå att Pelle:s innovation var produktionsekonomiskt och marknadsföringstekniskt innovativ snarare än segelbåtsinnovativ?
En tidig produkt på delvis samma tema är i så fall Neptunkryssaren (en "skärgårdskryssare" som kunde amatörbyggas) och Folkbåten (en entyps familjebåt (jodå!)) som kunde massproduceras. Hade de producerats idag hade de dessutom haft miljöstämpel, byggda med förnyelsebara råvaror som de urprungligen var.
Det bästa är att vi alla kan ha vår egen favorit, och ingen behöver ha fel!
Anders S
Tja, frågan var vilken som är den mest innovativa svenska segelbåten genom tiderna?
Inte snävare än så.
Anders S vill nu införa kriterier (verkar det som). Vilket är bra. Ursprungsfrågan är nästan omöjlig att besvara eller diskutera.
Förslag:
- Svensk designer
- Modern tid (tex -60 tal och framåt)
- Fokus på segelbåten (inte omkringgrejer som marknadsföring, produktionsprocesser etc)
Annat?
Trots detta vidhåller jag Maxi 77. Första segelbåten som kan kallas familjebåt med ståhöjd mm. Ser man till båten som sådan är väl ända Pelle Ps Maxi ett större designsprång än Brohälls Vega som är ett platskrov istf trä men annaras 'allt lika'. Neppare (eller skärgårdskryssare i stort) och Folkbåt är också bra val.
Än mer i nutid tycker jag Scampi, Fabola Campus, DIva 35 (nya), Nordisk Familjebåt (ok, lite partisk där...) åtminstone förtjänar ett omnämnande.
Inte snävare än så.
Anders S vill nu införa kriterier (verkar det som). Vilket är bra. Ursprungsfrågan är nästan omöjlig att besvara eller diskutera.
Förslag:
- Svensk designer
- Modern tid (tex -60 tal och framåt)
- Fokus på segelbåten (inte omkringgrejer som marknadsföring, produktionsprocesser etc)
Annat?
Trots detta vidhåller jag Maxi 77. Första segelbåten som kan kallas familjebåt med ståhöjd mm. Ser man till båten som sådan är väl ända Pelle Ps Maxi ett större designsprång än Brohälls Vega som är ett platskrov istf trä men annaras 'allt lika'. Neppare (eller skärgårdskryssare i stort) och Folkbåt är också bra val.
Än mer i nutid tycker jag Scampi, Fabola Campus, DIva 35 (nya), Nordisk Familjebåt (ok, lite partisk där...) åtminstone förtjänar ett omnämnande.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Ursäkta min oförblommerade partiskhet, men Folkbåten är nog vår första riktiga cruiser/racer. Har fått löjligt många efterträdare och tillverkas och tävlas fortfarande i flera länder. Serietillverkad, billig för att vanligt folk skulle ha råd att börja segla, robust byggd för att tåla nybörjarfel och grundstötningar, sjösäker, styv, intressant att kappsegla och bekväm att bebo för en hel familj (med 1942 års mått mätt). Snacka om paradigmskifte!
Mvh Niklas, partisk folkbåtsentusiast
Mvh Niklas, partisk folkbåtsentusiast
Jag brukar inte generalisera, men...
är det så att vi svenskar blivit konservativare med tiden?
Tittar man på skärgårdskryssarregeln, ljungströmmaren och folkbåten så var de ju tydliga trendbrott. Även i ett globalt perspektiv. Troligtvis ansågs de "omöjliga att realisera" om man frågade etablissemanget... "helt uppåt väggarna" eller "borde förbjudas"!
Men ibland får jag känslan av att detta inte sker så ofta här nu för tiden, utan kanske i större utsträckning utomlands?
Eller så har vår roll i det internationella båtlivet förändrats från 70-talet och framåt.
är det så att vi svenskar blivit konservativare med tiden?
Tittar man på skärgårdskryssarregeln, ljungströmmaren och folkbåten så var de ju tydliga trendbrott. Även i ett globalt perspektiv. Troligtvis ansågs de "omöjliga att realisera" om man frågade etablissemanget... "helt uppåt väggarna" eller "borde förbjudas"!
Men ibland får jag känslan av att detta inte sker så ofta här nu för tiden, utan kanske i större utsträckning utomlands?
Eller så har vår roll i det internationella båtlivet förändrats från 70-talet och framåt.
Jag har ju byggt en båt med masten i aktern. Det var ju ingen som trodde att det skulle fungera, men den fungerar bra. Det är min innovation. Jag byggde en modell först som jag provade, så jag visste det skulle fungera. Jag funderade på en Ljungströmsrigg först men min blev mycket stadigare. Man kan ju utveckla med en mast som lutar 30 grader akterut, och två förstag med två rullsegel och med ett centerbord i varje ponton. För att kunna kryssa bättre. Min båt finns på min hemsida http://www.nogg.se/bohj. Jag tänker skala upp båten till 10 x 4 m, med höj och sänkbar ruff och trimtankar mm. Det är ju ont om innovationer. Brian Eiland skrev om min båt " That was an extreme aftmast ".