Långsegling för fattiglappar. Vi börjar med båten...
Långsegling för fattiglappar. Vi börjar med båten...
Hej
Jag ska försöka fatta mig kort.
Jag och mina vänner (studenter med stor; segel-, motor- och laga-trasiga-grejer-vana) är sugna på att tillsammans skaffa oss en havskryssare för ca 4 pers. Budgeten är mycket stram, och tekniknivån ombord kommer vara minimali den mån att säkerhet inte försummas. Vi vill ha en båt som tar oss från plats till plats, helt utan glamour. Flera i gänget har erfarenhet av större skutor och har med dem korsat hav i egenskap av bästemän och maskinister, så jag är i gott sällskap.
Är det rimligt att få tag på, och rusta en långkölad stabil båt i prisklassen 40-60 papp? Har ni exempel på lämpliga modeller? Frågan är ännu mycket vagt formulerad, men jag är fortfarande i ett rekogneringsstadie.
/Erik - längtar utanför skärgården...
Jag ska försöka fatta mig kort.
Jag och mina vänner (studenter med stor; segel-, motor- och laga-trasiga-grejer-vana) är sugna på att tillsammans skaffa oss en havskryssare för ca 4 pers. Budgeten är mycket stram, och tekniknivån ombord kommer vara minimali den mån att säkerhet inte försummas. Vi vill ha en båt som tar oss från plats till plats, helt utan glamour. Flera i gänget har erfarenhet av större skutor och har med dem korsat hav i egenskap av bästemän och maskinister, så jag är i gott sällskap.
Är det rimligt att få tag på, och rusta en långkölad stabil båt i prisklassen 40-60 papp? Har ni exempel på lämpliga modeller? Frågan är ännu mycket vagt formulerad, men jag är fortfarande i ett rekogneringsstadie.
Glömde förklara.
Med denna båt vill vi segla långa sträckor. Vi tänker börja \"öva\" kring Europa, men sedan försöka oss på längre seglingar på större hav.
Jag kan inte ge nån mer detaljerad beskrivning just nu, för vi vet inte så mycket själva. Men tankarna är mycket seriösa, och jag försöker bara komma ifatt de andras kunskaper om havsseglare, och få mig en prisbild.
Jag vet att 40-60 är mycket lite pengar i dessa sammanhang, men vi kommer pressa.
/Erik
Med denna båt vill vi segla långa sträckor. Vi tänker börja \"öva\" kring Europa, men sedan försöka oss på längre seglingar på större hav.
Jag kan inte ge nån mer detaljerad beskrivning just nu, för vi vet inte så mycket själva. Men tankarna är mycket seriösa, och jag försöker bara komma ifatt de andras kunskaper om havsseglare, och få mig en prisbild.
Jag vet att 40-60 är mycket lite pengar i dessa sammanhang, men vi kommer pressa.
/Erik
-
matsa
varför inte en gammal vega? det funkar ju att segla med till sydpolen, längst ner alltså. inte landet polen
så det borde väl va helt okej. bara man förstärker den lite typ mastbalken och plastar igen fönsterna å sätter dit mindre (om man nu behöver några?) klarar man sej utan har man ju ett problem mindre. mantågsstöttorna brukar ju sitta skitdåligt men det går ju att fixa bättre lösningar. en gammal vega brukar inte va nåt problem att hitta för ca 40000 eller billigare om man har tur. 10000 per man är väl bra pris? största problemet lär väl bli den där svärord motorn som alla envisas med att vilja ha ombord. segel kan ni ju beställa från polen till bra pris. min polensydda stormfock ser väldigt prydlig å rejäl ut. det behöver väl inte bli så himla dyrt heller. eller leta rätt på nån båt som är till salu och som nån annan har fixat till å utrustat så slipper ni lägga tid å pengar på det. det är antagligen det billigaste alternativet trots att det känns som man får betala mer. men då är det ju förhoppningsvis inget eller bara lite till som ska fixas och kosta mer pengar. vindroder kan ni hitta begagnat. drar ingen ström å håller garanterat längre än en elektrisk autopilot, men styr kanske inte så bra i alla lägen. köp inte för mycket onödigt \"skit\" som många anser att man måste ha. det räcker väldigt långt med sjökort, kompass å gps eller sextant. man kan ändå inte gardera sej mot allt som skulle kunna hända. i stort sett alla \"finesser\" är en källa till framtida krångel. tänk positivt å segla. jag brukar säja att jag drunknar hellre än blir liggande på långvården. så kör hårt! keep it simple /m
-
matsa
eller förresten.... tänk negativt menade jag nog. alla fall när ni utrustar båten. varje extra pryl kommer antagligen att krångla förr eller senare. så till slut när ni inte kan laga den grejen själva så måste ni klara er utan den. då kanske det är lika bra att vara utan från början? tänkte på vega och roder. man kan ju montera ett häckroder på vegan så styr den lite bättre. man borde ju kunna ha det ordinarie rodret kvar och göra ett arrangemang så att man kan ta bort rorkulten och låsa rodret uppe i sittbrunn. då har man ju ett reservstyrsystem om häckrodret går sönder. bara att lossa låsningen o montera rorkulten. den losstagna rorkulten kan ni ha och klubba sjörövare eller pirater med.
/m
Re: Långsegling för fattiglappar. Vi börjar med båten...
Till skillnad från den evigt optimistiske Matsa skulle jag svara "nej". Det som knäcker frågeställningen är "4 personer", inte något annat. Skall man segla billigt på långfärd i en liten båt kan man inte vara för många ombord - om så bara för att vatten (säkerhet) och mat (säkerhet) blir orimligt svårt att lösa. Sedan kan man alltid hantera komfortproblemen - men det är kanske inte där överlevnadsproblemen finns. Men fundera ändå på skillnaden mellan att vara två i en Vega och fyra - i en rejäl kuling i fyra dagar, nerlastad båt, ständigt vatten till sittbänkskanten och bara stormfocken uppe.Eirisch skrev:Hej
Man kan förmodligen dela en (typ) Vega på fyra om man seglar i Europa, dvs inte är till sjöss mer än några dagar i sträck, men för större seglingar blir det omöjligt (eller åtminstone mycket svårt).
Minska ambitionsnivån och/eller öka budgeten. Eller köp två Vegor, och segla tillsammans
Anders S
-
Peter den Store
Du kan alltid titta lite här, dom är visserligen \"bara\" 3 stycken men båten är liten och jag antar att budgeten är liten också
http://www.fangadagen.com
Lycka till
Mvh
Peter
http://www.fangadagen.com
Lycka till
Mvh
Peter
-
Jens K
Jag är benägen att hålla med Anders om att det är besättningsantalet som torde vara det största problemet. Är man bara två (eller ensam) kan man ju bevisligen klara sig jorden runt i en 18 fotare, men är man fyra så krävs det lite mer.
Men i en Vega borde det nog ändå kunna gå. Det är ju ingen liten båt heller.
Men i en Vega borde det nog ändå kunna gå. Det är ju ingen liten båt heller.
Jag ligger åt Matsa's linje. Vi vill hålla det mycket enkelt, för då kan mindre gå sönder. Vi vill dra in pengar utifrån om det går, men samtidigt inte binda upp oss i förpliktelser från sponsorer. Allt ska vara betalt och helt i vår ägo när vi kastar loss. Anledningen till en tajt budget är att vi är studenter, och kanske även lite bohemer, som vill hålla oss till det enkla och beprövade.
Vad finns det mer för båtar att rekommendera? Endast Vegan som kan hamna i rätt prisklass?
Om man ställer en Vega mot en Storfidra eller en L28 som fångadagen-grabbarna har. Den är ju troligen billigare, men även trängre. Har förstått att vegan är tuff o stryktålig.
Vad finns det mer för båtar att rekommendera? Endast Vegan som kan hamna i rätt prisklass?
Om man ställer en Vega mot en Storfidra eller en L28 som fångadagen-grabbarna har. Den är ju troligen billigare, men även trängre. Har förstått att vegan är tuff o stryktålig.
-
Calle C
-
Gäst
Vega har jag aldrig seglat, men jag undar om jag inte läst något om att den är vek? Någon som vet?.
Trä är säkert ett bra förslag. Dög det förr så duger det nu. Kanske kan ni leta efter en Playwood eller betongbåt? Vill man ha plast blir mitt tips att leta uddabåt. Okända båtar brukar vara billigare utan att det nödvändigtvis betyder att de är sämre.
Känner ni att långköl är ett krav? Det är ju endast sådana som diskuterats än så länge. Vidgar man vyerna till att inkludera fenkölar så ökar utbudet.
All the best!
Nils Nobbing
Trä är säkert ett bra förslag. Dög det förr så duger det nu. Kanske kan ni leta efter en Playwood eller betongbåt? Vill man ha plast blir mitt tips att leta uddabåt. Okända båtar brukar vara billigare utan att det nödvändigtvis betyder att de är sämre.
Känner ni att långköl är ett krav? Det är ju endast sådana som diskuterats än så länge. Vidgar man vyerna till att inkludera fenkölar så ökar utbudet.
All the best!
Nils Nobbing
-
Jens K
...eller tvåkölade.
De är rätt populära och många kända havsseglingar har gjorts med sådana (Shane Acton, Tristan Jones m fl).
Deras egentligen enda nackdel är att de kryssar sämre än motsvarande fenkölad båt med samma deplacement. Men vid långseglingar följer man vinden och behöver ofta inte kryssa.
Tvåkölade båtar kan falla torrt vid ebb vilket möjliggör reparationer på skrovet utan att anlita varv (bra för lågbudget). Det finns ett otal modeller från 60-talet och framåt, i plywood och plast i storleken från 18 fot till över 30. De flesta engelska eller franska.
De är rätt populära och många kända havsseglingar har gjorts med sådana (Shane Acton, Tristan Jones m fl).
Deras egentligen enda nackdel är att de kryssar sämre än motsvarande fenkölad båt med samma deplacement. Men vid långseglingar följer man vinden och behöver ofta inte kryssa.
Tvåkölade båtar kan falla torrt vid ebb vilket möjliggör reparationer på skrovet utan att anlita varv (bra för lågbudget). Det finns ett otal modeller från 60-talet och framåt, i plywood och plast i storleken från 18 fot till över 30. De flesta engelska eller franska.
-
Gäst
Varför inte en Maxi 77?
Borde kvalificera tycker jag. Säker, trygg och förhållandevis rymlig. Även en Maxi 68 skulle kanske funka men då med inombordare. Tror som några andra att det största problemet inte är liten båtstorlek utan 4 personer i en 26-fotsbåt. Men, men är ni väldigt goda vänner och mycket disciplinerade så funkar det nog.
Ytterligare ett råd - köp inte för mycket pryttlar som ändå bara kan gå/går sönder. Bra segel, gps, kompass, rejäla sjökort, väl genomgången motor, utombordare i reserv och välförsett med vatten och mat!!
Ytterligare ett råd - köp inte för mycket pryttlar som ändå bara kan gå/går sönder. Bra segel, gps, kompass, rejäla sjökort, väl genomgången motor, utombordare i reserv och välförsett med vatten och mat!!