Hur moderniserar vi svenska segelbåtsflottan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Hur moderniserar vi svenska segelbåtsflottan

Inlägg av Svante » tis 04 nov 2008, 17:46

För att bilda en liten spinnoff till en annan tråd så har jag då en stilla undran.

Hur moderniserar/föryngrar vi flottan på ett lämpligt sätt och räddar varven samtidigt.
Det nämdes att båtarna håller hur länge som helst och därför hämmar båtförsäljningen och på det sättet driver upp priserna på nyförsäljningen. Vinstmarginalerna kunde ju varit de samma även om tillverkarna sålde dubbla antalet billigare båtar. (om nu inte girigheten slår till vill säga)

Vad skall alla gamla halvtonnare användas till - fiberbetong, busskurer eller malas ner till nått annat :twisted: - eller är det så att de flesta är ganska nöjda med sina 30-40 år gamla båtar (ögonstenar).
Men IOR är väl alla överens om att det inte va nån bra idé...

Onekligen är det ju så att har man en gammal Ballad eller dylikt och vill skaffa en ny båt i samma storlek så måste man upp med en riktigt rejäl slant i mellan. Tekniken har gått snabbt framåt och en variant är att fler varv gör pluggar för nya skrovformer likt Beason 31:an. slår man ut kostnaden på många båtar borde det inte bli så förtvivlat dyrt per båt.

självbygge - I danmark verkar det funka ännu, kanske mildare myndigheter.

Ja, vad tror ni? :roll:

Svante

bosseh
Diamantmedlem

Re: Hur moderniserar vi svenska segelbåtsflottan

Inlägg av bosseh » tis 04 nov 2008, 18:12

Vad är det för fel att använda gamla Ballader till att segla med? Miljömässigt är det det väl betydligt bättre att behålla och renovera istället för att skrota och bygga nytt. Har de hållit i 30-40 år så kan de säkert hålla länge till.
Vad vinner man på att byta en gammal Ballad mot ny båt i samma storlek? Ok, lite fart. Men har man så bråttom finns det alternativ.
Gamla motorbåtar är en annan sak, där kan nyare båtar minska bränsleförbrukningen.

Kanske det finns en marknad för några varv att köpa in äldre båtar, renovera och sen sälja. Kanske det finns plats för moderniseringskit mm. Kanske finns en marknad för fler alternativ till dieselmotorn. Osv.
Varven får väl göra vindkraftverk, pellets mm.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 04 nov 2008, 18:38

Jag (som kan representera den gamla Balladen :wink: ) ställer samma fråga som BosseH. Svantes fråga är ställd utifrån utgångspunkten att någon naturlag säger att vi ska aktivt arbeta med att modernisera flottan, och jag undrar varför ?

Tänk om man skulle fråga "Hur bevarar vi våra fina gamla båtar på bästa sätt" :P

Men jag tror nog att båtflottan kommer att moderniseras successivt, en del gamla båtar av alla tidsåldrar kommer nog att finnas kvar charmigt nog, men de flesta faller förr eller senare (senare verkar det som) för åldersstrecket, och så byts de ut. T.om jag kanske en dag införskaffar en nyare båt :roll:

Motorn, som redan nämnts, kan vara ett skäl. Där har jag själv dragit mitt strå till stacken, eftersom det sitter en ny i vår båt. Men vad gäller övriga delar av båten; rent miljömässigt måste det vara mer miljövänligt att segla de gamla skroven så länge som möjligt, än att producera nytt? Men som sagt, tiden och marknaden kommer nog att sköta föryngringen i den takt det sker...

Hälsningar
Tommy

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 04 nov 2008, 19:35

Saker sköter sig själv, en båtflotta kommer enbart att föryngras om det kommer billiga båtar som anses vara mer prisvärda en en gammal. Det enda företaget som verkar ha lyckats är ju Bavaria som varje år lyckas sänka priserna. En segelbåt (i plast) kan ju hålla hur länge som helst verkar det som bara man sköter om den.

En helt ny båt införskaffas nästan enbart av skälet att man anser det vara värt slantarna, jag tror att absolut ingen privatperson skulle komma på tanken att stödköpa en båt bara för att rädda ett varv.

Det är självklart mycket sundare att hålla liv vid de saker som redan finns. Vad är det för fel med att segla omkring med en billig båt från 1970-talet?

Själv så har jag sålt min båt från 1978, men det blir troligen en begagnad ändå och enda skälet för mig att byta båt var att vår NF var för trång, i övrigt var det en otroligt bra båt och vi smålog ofta när vi drog ifrån nya "fina" båtar. Om någon skulle vilja mala ner vår fd NF till småbitar så blir jag riktigt arg!!
Stefan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 nov 2008, 20:07

Mja... nu ska vi väl inte mala ner båtar bara för att förnya beståndet men...

Min tankegång är den - om vi vid plastboomen på 70-80 talet tillverkade vad segelbåtar vi behöver för lång tid framåt. Hur skall vi ligga i fas med tex. fransmännen i utveckling av småbåtar om branchen inte får avsättning för sina produkter på sin hemmamarknad. (okej dom stora svenska varven säljer globalt, men dom små då?)?

Vad vinner man då som användare med en ny båt?
En modern 30-fotare är stor och snabb som en gammal 34-fotare... typ
kostnad för bottenfärg, segel, underhållsmaterial mm - fart och utrymme som en 34-fotare till underhållspriset av en gammal 30-fotare.

Vi får väl handla franskt - inga problem för min skull, fransioserna är skitduktiga... :wink:

thats my Feeling... :D :D

Svante

scampimicke
Silvermedlem

Inlägg av scampimicke » tis 04 nov 2008, 20:36

Hej Svante

IOR var inte så dumt skapade den första familjebåten.
Bavaria en motorseglade sommarstugat för parkering i gästhamn ser inte vad det är så modernt?

Ta och titta på HP1030 och Tarac där ser vi framtiden snabba lätta segelbåtar.

/Micke

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 nov 2008, 20:59

Okay, känns som lite motvind :D

Tarac, HP1030 - båda fina svenska båtar.

IOR - en mätregel som gjort sitt eller?

Saxat ur Praktiskt Båtägandes repportage om bygget av Beason 33:an...
"Att en konstruktör går med på att förändra och rita om vad han tidigare skapat tillhör inte vanligheterna. Christer tror att det delvis har att göra med att den stränga syn, som rådde på 1970- och 1980-talen med den tidens mätregler, har klingat av senare när båtarna alltmer kommit att användas för familjesegling snarare än tävling.

Stora förändringar

En intensiv och kreativ process startade de två emellan. Bernt ritade och Christer hade synpunkter och idéer. När båda var överens sade Bernt ”Så här skulle hon sett ut från början"

Ja, vad en mätregel kan vanställa båtar.

Som en parallell... På den tiden då min fru höll på med katter fick vi klart för oss att tex. perserkatten blivit helt vanställd i ansiktet pga en missuppfattad rasstandard, alltså inget i kattens intresse precis.

Har hört fler än en gång att konstruktören struntat i mätregler och skapat fritt med högt mätetal som följd... Tex. X79 - det förde utvecklingen framåt en bit.

På min båt har jag en liten bieffekt av att det är en halvtonnare, i akterkabinen kluckar det ljudligt i överhänget på aktern - allt för mätregeln skull.

Svante - jag duckar... :wink:

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 04 nov 2008, 21:44

Hur moderniserar vi flottan?

Svaret är ganska enkelt, knappast någon på det här forumet! Förutom möjligen Håkan då, men han har redan fått sin beskärda del av spe för att han, ve och fasa, både köpt nytt hus, ny båt (och ny bil?)

Det var iofs nån här för någon månad sedan som beställde en ny båt, var det en Dehler 36 Cr?

Jag tror inte någon som idag är övernöjd med en 30 år gammal båt kommer köpa nånting nytt alls, allra minst en ny segelbåt. Så hela den här diskussionen är i praktiken tämligen onödig.

Om svenska varven överlever? Vem vet, personligen skulle jag aldrig köpa en dubbelt så tung, dubbelt så dyr båt från Orust som dessutom ser ut som en gammal segelskuta, när det finns moderna lätta, snabba och dessutom mycket fräscha designer på kontinenten att tillgå.

Jag talar om Hanse, Dehler, Jeannaue mfl.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 nov 2008, 22:00

Archambault använder modern teknik i sin båtar, likt Bavaria. Alltså inte bara sk. husvagnsbåtar som tar byggtekniken framåt.

http://www.archambault-boats.com/bateau ... rprise.pdf

Snackades vid med en av Maxi-båtars fd ägare "Stellan Westerdahl" några dagar sedan...
Han tyckte att Franska båtars design låg i topp - världsklass och att vi i sverige hade en del att lära.

Jag tror att den mycket större omsättningen av båtar vid medelhavet genererar en snabbare utveckling av byggtekniker och design.

Har en stor akterkabin på min halvtonnare från slutet på 80-talet och mittmonterad toa :D

Svante

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 04 nov 2008, 22:02

Min vision är att det i framtiden kommer att byggas båtar i många andra material än GRP.
Framför allt i termoplaster, trä etc.
Båda är återanvändningsbara och miljövänliga, det blir nog ett måste.

GRP-båtarna kommer att ta slut, frågan är, vad ska vi göra av materialet.
Det är idag ofattbara volymer.

IOR, har själv en 1 tonnare, den vill jag behålla därför att den är vacker och sjövärdig.
Den har aldrig svikit mig trots 27 m/s. Vilka andra går att segla då....
Visst har mätregeln ställt till det, men samtidigt gett oss en standard som vi gillar fast det kunde vara lite bättre.
Oftast är det akterpartiet som fallerar, för smala, borde varit 50% bredare i aktern.
Å andra sidan hade det som jag tycker är vackert då varit borta men mer praktiskt.
Jag gillar IOR-båtar, de är inte optimala men väldigt bra.

Det största problemet med alla båtar är 2 saker: stor besättning och tid.....
Tänk om vi fick mer av båda :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 04 nov 2008, 22:04

Ja, idag är det lätt döma ut IOR. Opraktiska riggar och kluckande aktrar... Hur kunde vi vara så dumma och tillåta att "dom" skapade så sjuka mätregler.
Men glöm inte att i morgon kanske vi dömer ut HP1030 (Håkan, se omnämnandet symboliskt) - går för djupt, opraktisk att komma iland med, nervös, klen ...vad vet jag.

På något sätt känns det som cirkeln sluts - tråden är tillbaks där vi var för 60-70 år sedan. Fart och enkelhet är högprioriterat igen. Då seglade vi skärgårdskryssare med kryphöjd och våldsamma överhäng. Komforten var basal och egenskaperna - ja inte var de så familjevänliga precis. Men nog gick det undan. Men det kom en backlash. Man ville inte längre krypa på den allt längre semestern och ha en båt som blev puckelriggad med åren då den var lättbyggd och därmed ömtålig.
Och dagens snabba idealbåtar har nog sina sämre sidor dom med. Men i den blinda tron att modernitet är något nytt ser vi dem inte. Än.

När jag tittar med mina ögon vilken väg båtindustrin går blir jag mest besviken - är jag en utdöende, ja kanske en redan utdöd sort som tycker att en långfärdsbåt (ja, ja cruising heter det, ja) skall vara ritad och byggd som en sådan? Och ha egenskaper för just det. Men för den skull inte var svindyr och byggd i små anpassade serier för stenrika 40-talister. Precis som Svante med fl. efterlyser jag halv-, del- eller kvartsfabrikatet! Att det inte skulle vara möjligt pga CE-reglerna tvivlar jag på.

Nu kommer jag naturligvis få skäll för att vara bakåtsträvare och för att i princip ha sagt att den sunda segelbåtsutvecklingen tog slut efter laurins långkölar. Fel, fel fel. Men med tilltagande ålder kommer också den allt starkare insikten att mänskligheten har en stor förmåga att gå i cirklar och upprepa sig. Det gäller inte bara ekonomiska kriser, utsvängda jeans, musik utan även segelbåtsideal.

Och detta något förvirrande filosoferande ger ju knappast någon ledtråd till vad svensk båtindustri skall ta sig för. Men på något vis tror jag sveriges lott i framtidens samhälle inte är den traditionella tillverkningsindustrin vi vant oss vid att förlita oss på. Oavsett om den heter Götaverken, Volvo eller Hallberg Rassy.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 nov 2008, 22:12

Eilean skrev: På något sätt känns det som cirkeln sluts - tråden är tillbaks där vi var för 60-70 år sedan.
Det känns spontant lite så ja...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 nov 2008, 22:23

En vinkel på detta är ju att även sk moderna segelbåtar i allmänhet är omoderna. Är man intresserad av att segla är ju skillnaden mellan en ny, modern och en gammal, omodern inte speciellt stor. Utrustar man den gamla båten med uppdaterad utrustning blir skillnaden ännu mindre.

Till Gunnar: Hembygge (halvfabrikatet) är inte alldeles dött, ialla fall inte som möjlighet. CE-normerna har regler även för detta. Jag tror att det är helt omöjligt att sälja en komplett byggsats, men något säger mig att det inte är vad du är efter i alla fall. CE-reglerna har en karenstid på fem år efter färdigställandet, när du inte kan sälja båten. Men det kan väl inte vara värre att certifiera en sådan båt om den är ordentligt gjord, än en äldre Taiwanbyggd USA-import.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 04 nov 2008, 22:30

CE-certifikat är inget problem.
Det kan ni göra själva om ni vill.

Jag gör det på min firma, pga av tidsbrist använder jag mig av en firma som gör det mesta.
Pris ca 6-8.000:-

Kostnaden är försummbar i sammanhanget.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 04 nov 2008, 22:49

Jag tror inte någon som idag är övernöjd med en 30 år gammal båt kommer köpa nånting nytt alls, allra minst en ny segelbåt. Så hela den här diskussionen är i praktiken tämligen onödig.
Övernöjd, vilket lustigt uttryck Herr Q. OK, jag är nog dömd att aldrig köpa någonting nytt alls :lol: :lol: så nöjd som jag är med mitt gamla vrak. Alltid retar det någon ..

Hälsningar
Tommy

Skriv svar