Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Seglaren » sön 02 nov 2008, 14:53

Anders S skrev:

En Beason 31 med breddat akterskepp låter väldigt speciellt :-)
I ärlighetens namn är den förlängd också och då har man passat på att göra en med traditionell akter. Det blev helt klart en "ny" båt och av bilderna att döma ser den klart vettig ut.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 nov 2008, 15:30

Nu läste jag artikeln, också :oops: men min första tanke var förstås att någon breddat den breda akterspegeln på Beason31:an ytterligare. Den har ju förmodligen marknadens proportionsvis bredaste akterspegel i original.

Det handlar ju inte om att bredda aktern, utan att byta 3.5 meter akterskepp! Det verkar ha blivit snyggt och bra men det blir litet orättvist att påstaå att "man bara breddat aktern" - det är ju en rejäl ombyggnad/uppgradering.

Precis en sådan jag tänkte mig kunde bli en födkrok.
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » sön 02 nov 2008, 16:12

Tommy skrev:Ett "problem" i sammanhanget är att plastbåtarna håller såpass länge som de gör. Det gör att marknaden är ganska mättad, med rätt litet behov av att tillföra nya båtar. Ett annat "problem" är ju vi som gillar (älskar?) våra gamla 70-talshäckar, och
sitter och trycker i sin 70-talsbåt istället för att köpa större och nyare för pengar de utan problem skulle få loss från banken utan att riskera överbelåning det minsta.
Och så finns det ju en och annan illojal jä-el som sitter och trycker i sin 50-talsbåt av trä... Inga stora bidrag från mig till varven, inte!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 02 nov 2008, 16:53

Skall bli intressant att se vart det barkar hän,beg marknanden verkar ju ha stoppat upp helt , vet ett antal båtar i ok skick som man inte ens fått svar på fast annonsen ligger ute.Vissa av nybåtsvarven verkar dras med bekymmer sen en längre tid tillbaka ,Volvo penta gör mindre motorer än någonsin .70-80personer fick väl gå i Vara , utav 270 .Ryktades väl om att Rassy med skulle säga upp folk,skulle tro att de flesta varven behöver detta om det fortsätter,Men framför allt storbåtsvarv som Bavaria o Hanse o liknande kommer nog att drabbas hårdare , deras princip bygger ju på att slå ut all akostnader på produktion , kostruktion osv på många båtar .Inte speciellt billigt att ha en avancerad produktionsline utan ett ordentligt flöde.
Men skall man köpa båt så skall man nog avvakta lite till både på nya o beg båtar framförallt beg båtar kommer nog att sjunka mycket

//Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 02 nov 2008, 17:27

Grisslan skrev:
Tommy skrev:Ett "problem" i sammanhanget är att plastbåtarna håller såpass länge som de gör. Det gör att marknaden är ganska mättad, med rätt litet behov av att tillföra nya båtar. Ett annat "problem" är ju vi som gillar (älskar?) våra gamla 70-talshäckar, och
sitter och trycker i sin 70-talsbåt istället för att köpa större och nyare för pengar de utan problem skulle få loss från banken utan att riskera överbelåning det minsta.
Och så finns det ju en och annan illojal jä-el som sitter och trycker i sin 50-talsbåt av trä... Inga stora bidrag från mig till varven, inte!
Bygg båtar av trä, det har vi gott om.
Med dagens teknik skulle dessa kunna göras både billigt och med lägre servicenivå än tidigare.
När båten är slut kan den gå till fjärrvärmenätet, vad ska vi göra av alla GRP-skrov..... :wink:
Calle

Se gla ut

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » sön 02 nov 2008, 18:07

Träbåtar är oerhört långlivade om de inte vansköts. Dessutom enkla att reparera och att renovera. Så länge man inte använder giftiga färger eller bygger dem av regnskogsträ så är de miljövänliga. När de är slut så kan man elda upp dem eller sänka dem på djupt vatten. Bra grejer!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 nov 2008, 18:08

En segelbåt blir heller aldrig tekniskt omodern, för det är den redan från början. Det finns därför ingen riktig anledning att skrota en segelbåt, i alla fall inte förrän det upplevda utbytet av den understiger kostnaderna för att äga den. (Det kan vi se här och där på uppställningsplatserna).

Angående att bygga båtar av trä, med moderna tekniker kan det mycket väl tänkas bli en trend (igen), allt beroende på hur prisbilden kommer att se ut på plastskrov. Kanske det är en nisch för svenska småbåtsvarv tillsammans med svensk skogsnäring?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 nov 2008, 18:55

Grisslan skrev:
Men du köper kanske svensk linolja och skrapor från Sandvik?
Anders S

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 02 nov 2008, 19:15

Man kan nog jämföra med bilindustrin.
De som gör dyra kvalitetsbilar (BMW) och lyxbilar (ferrari etc) klarar sig bättre även i lågkonjunktur. Det finns alltid folk med tillräckligt med pengar som kan spendera på sitt nöje oberoende av konjunktur.
Så man borde se att t.ex. HR som enligt omröstningar t.ex. i Tyskland är drömbåten för de flesta kommer att klara sig ganska bra. Blir nog svårare för lågprisvarven som bygger sin försäljning på mer konjunkturkänsliga kunder.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 02 nov 2008, 19:41

asdsj skrev:Man kan nog jämföra med bilindustrin.
De som gör dyra kvalitetsbilar (BMW) och lyxbilar (ferrari etc) klarar sig bättre även i lågkonjunktur. Det finns alltid folk med tillräckligt med pengar som kan spendera på sitt nöje oberoende av konjunktur.
Så man borde se att t.ex. HR som enligt omröstningar t.ex. i Tyskland är drömbåten för de flesta kommer att klara sig ganska bra. Blir nog svårare för lågprisvarven som bygger sin försäljning på mer konjunkturkänsliga kunder.
Det är inte så säkert. Vi i Sverige (skandinavien) är litet speciella eftersom segling bokstavligen är en folksport och en vanlig jobbare faktiskt kan ha en ny modern båt, om han riktigt gärna vill, och avstår från annat. I de flesta andra europeiska länder är det inte hederlig arbetare eller tjänsteman i mellanposition som köper nya båtar, utan det krävs litet mer ekonomibas än ett normaljobb - båtdriften är duktigt mycket dyrare, bland annat. Det här missar vi förmodligen i resonerandet runt att köpa båt. (Vi är, kan man säga, lyckligt lottade.) Men flertalet europeer som köper volymbåtarna från HR, Najad eller Maxi är inte konjunkturvaccinerade, de heller.

Men visst skall vi hoppas att de svenska kvalitetsvarven fortsätter att finnas till. Haken är väl bara att de båtarna så sakteliga glider utom räckhåll, i alla fall prismässigt. Till och med för de av oss med låneutrymme kvar...
Anders S

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 02 nov 2008, 21:56

Ja i en sådan här situation så drabbas väl i stort sett alla brancher. Även de som i normala fall skulle klara sig bra drabbas av begränsningar i lånandet, när bankerna har svårt att få tag på cash. Då blir det svårt att låna oavsett låneutrymme, speciellt när man talar om miljonbelopp.
Men jag tror ändå att lågprisvarven kommer att känna av detta ännu mer än de som vänder sig till lite mer bemedlade. Men alla får nog räkna med att spara rejält.

Jag är också i "fartygsbranchen". Denna har under en längre period upplevts sina bästa år i mannaminne. Fortfarande så har mer eller mindre alla varv i världen en orderstock som sträcker sig till 2011-2012, och därmed även underleverantörerna. Men även här börjar cancelleringarna komma, inte beroende på redaren utan att bankerna inte kan ställa upp med lån.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 03 nov 2008, 10:26

Intressant diskussion...
När skall man få köpa båt egentligen?
Skall man bo i hyresrätt eller betalt sitt hus kontant?
Får man ha 50% belåning på huset?
Får man ha 95% belåning av huset?
Får man ha lån på bilen?
Får man handla på kredit och ändå äga båt?

Jag tror att vi alla här på forumet är relativt lyckligt lottade som över huvud taget har råd med båt.
Jag bryr mig inte om hur ni bor, om ni har bil(ar) och av vilket märke, om ni har sommarstuga eller hur ofta ni åker till Thailand
Det enda intressanta är att man kan betala sina räkningar vid månadens slut och att man har lite marginaler om räntan går upp eller bilen krånglar.

Jag har inte köpet en HP1030 för att rädda svenska varv för de som nu undrar.
Jag har försökt köpa en båt ett tag men inte hittat / kunnat bestämma mig för någon och jag tror HP1030 passar oss perfekt

Mitt egna stora bekymmer är hur jag skall få tid att träna och segla framöver då vi fortfarande har tre (små?) barn som tar sin tid...

Sen får vi hoppas att vi slipper se så många personliga eller yrkesmässiga konkurser samt att båtbyggarna klarar sig och att vi alla kan se fram emot ljusare tider igen :P

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 03 nov 2008, 10:53

Mycket bra skrivet!

Jag tycker det är otroligt skoj att du köpte en ny HP1030. Oavsett hur den betalades, vilket ingen annan egentligen har med att göra. Varken jag eller bröderna duktig.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 03 nov 2008, 18:42

Hoppar över kommentarer om "Bröderna duktig" :D och vill också gratulera Håkan till en jättefin och spännande båt, som det ser ut!

För att besvara frågorna om "När skall man få köpa båt egentligen?" så kan man väl säga att det är upp till var och en. Precis så är det ju. Om man sen väljer att lägga allt på båten eller på lite av varje är naturligtvis varje persons eget val. Givetvis, självklart!

Men som du också skriver, "Det enda intressanta är att man kan betala sina räkningar vid månadens slut och att man har lite marginaler om räntan går upp eller bilen krånglar." Det är detta som tyvärr många missar att tänka på. Tror inte detta om någon på detta forum, men jag antar att skuldsanering, lyxfällan, bankakut mm inte gått spårlöst förbi. Som ett direkt svar på frågan så tror jag inte att 95% skuldsättning är att rekommendera för någon. Då lär man per automatik be om problem längre fram.

Frågeställningen är lite som om det ska vara fri fart på motorvägen eller ej. Man kan argumentera för att det är var mans eget val, och det drabbar ingen annan osv. Men det gör det ju, i motorvägsfallet i form av sjukvårdskostnader och lidande, och i lånefallet så drabbar det ju alla i form av bankakuter och skuldsaneringar. Och lidande, för alla de otaliga barn i familjer som skuldsatt sig upp över öronen och sedan krashar hårt.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 04 nov 2008, 08:54

Mr Q skrev:Mycket bra skrivet!

Jag tycker det är otroligt skoj att du köpte en ny HP1030. Oavsett hur den betalades, vilket ingen annan egentligen har med att göra. Varken jag eller bröderna duktig.
Tack /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar