Gemensam minusledare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Gemensam minusledare

Inlägg av Benke01 » tis 28 okt 2008, 15:58

Hej

Säsongen 2009 börjar nu ! Dvs alla saker som ska göras under vintern innan det är dags att segla igen.

Som ett litet projekt tänkte jag dra om all el i båten, med ny panel o säkringar o sånt. När jag satt o räknade lite på detta, dimensionering osv funderade jag på att istället för att dra många par-kabel använda flera 0-plintar här o där i båten, så blir det lite enklare o dra. Nu till min fråga:
Hur funderar man på diametern på 0-ledningen? Måste den ha samma dimension som matningen? Strömmen går ju i själva matningen.

Svåra existentiella frågor de här :?

///Benke

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gemensam minusledare

Inlägg av Eilean » tis 28 okt 2008, 16:26

Benke01 skrev:Hej

Säsongen 2009 börjar nu ! Dvs alla saker som ska göras under vintern innan det är dags att segla igen.

Som ett litet projekt tänkte jag dra om all el i båten, med ny panel o säkringar o sånt. När jag satt o räknade lite på detta, dimensionering osv funderade jag på att istället för att dra många par-kabel använda flera 0-plintar här o där i båten, så blir det lite enklare o dra. Nu till min fråga:
Hur funderar man på diametern på 0-ledningen? Måste den ha samma dimension som matningen? Strömmen går ju i själva matningen.

Svåra existentiella frågor de här :?

///Benke
Nej strömmen går i bägge ledarna. Så minusledaren skall ha samma area som plusledaren. Och skall fler förbrukare dela på en och samma minusledning skall den dimensioneras efter summan av alla förbrukares effekt. Inga genvägar...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 28 okt 2008, 19:55

Lite generellt kan man dra lite paralleller med ett slutet vattensystem.
Man behöver ju en matarledning till förbrukaren och så måste man ju ha en retur för att det ska kunna gå ett flöde.
Båda behöver ha tillräcklig storlek för att inte skapa för mycket motstånd. Delar flera förbrukare på samma retur så måste ju den vara större för att klara av det större flödet.

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » tis 28 okt 2008, 21:37

Ok

Tack för svaren.

Ingen idé o hitta genvägar här inte. Jag i min enfald trodde att förbrukaren, lampa eller dyl. just förbrukade strömmen....

Vilken tur att Sailguide finns. Sicken bra kompetens här finns.

///Benke

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 29 okt 2008, 07:28

Det är svårt det där, visst förbrukas energin, men strömmen ska tillbaka. Tänk dig ett kraftverk som en pump, vattnet vinner höjd och då energin förbrukas så rinner vattnet nedåt, tillbaka till pumpen. Underlig liknelse, det är svårt att förklara det här. Kan någon ge en vettig förklaring varför vattnet / strömen måste tillbaka till pumpen / batteriet?

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 29 okt 2008, 07:53

Därför att ljuset i lampan kommer sig av att en tråd i den blir het när en hel hög små elektroner (= strömmen) trillar ner från en hylla i batteriet (=minussidan) och via minusledaren försöker tränga sej igenom tråden trots att de inte riktigt ryms(=motståndet i glödtråden).
Sedan slinker de vidare genom plusledaren till batteriets plussida och ligger där och väntar på att laddaren ska putta tillbaka dem genom en annan tråd upp på hyllan igen. Om man tar bort minus- eller plusledaren, blir det stopp, för då kan elektroderna inte ta sej vidare, och även de elektroner som just då finns inne i lampans glödtråd står bara där och svär över det inte händer nåt.

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » ons 29 okt 2008, 09:23

Tackar igen

Ett uttömmande svar, på gränsen till poesi.
Jag ska köra med grova minusledningar, jag lovar.

///Benke

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 29 okt 2008, 10:43

Vid det här laget vet har du nog förstått hur det ligger till :)
Men visst kan det ibland vara bra med gemensam minus, t ex för belysning där strömmarna är ganska små i synnerhet med LED.
Eller där det är förbrukare som inte körs samtidigt typ ankarspel och bogpropeller.
Eller trefärgs- och ankarlanterna i masttoppen.
Osv.
Jag har själv en minusledare längs vardera sidan i båten för belysning mest för att slippa få dessa mängder med kablar.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 29 okt 2008, 11:30

Man kan ju alltid ansluta en amperemeter till minuskabeln och se om strömstyrkan skiljer sig efter förbrukaren än innan. Om det inte är någon skillnad i strömstyrka, jahapp då gäller samma dimensionering på kablaget. Själv har jag inte en aning om förbrukarna "förbrukar" strömmen, men det kan ju vara värt att testa.

För min egen del hade jag en vild diskussion om stabilserad spänning här för någon månad sedan. Det hela slutade med att jag givetvis hade fel (som alltid) och dessutom borde kabla om till 8 mm2 kabel i hela båten. Något som troligen sänkt vattenlinjen 1 dm eller så. :lol:
Gillar att segla!

Erik P
Trogen medlem

Inlägg av Erik P » ons 29 okt 2008, 21:27

Ett annat plus att ha två ledare är att om de ligger parallellt dragna blir det inget störande magnetfält runt ledaren. En ensam ledare som det går ström genom ger upphov till ett magnetfält som stör t ex en kompass.

Erik P

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 29 okt 2008, 22:07

Erik P skrev:Ett annat plus att ha två ledare är att om de ligger parallellt dragna blir det inget störande magnetfält runt ledaren. En ensam ledare som det går ström genom ger upphov till ett magnetfält som stör t ex en kompass.

Erik P
Det förutsätter väl att strömmen går åt motsatta håll i ledarna....

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 29 okt 2008, 22:11

SWE54 skrev:
Erik P skrev:Ett annat plus att ha två ledare är att om de ligger parallellt dragna blir det inget störande magnetfält runt ledaren. En ensam ledare som det går ström genom ger upphov till ett magnetfält som stör t ex en kompass.

Erik P
Och det gör den. Strömmens riktning är från minus till plus.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 29 okt 2008, 22:18

Benke01 skrev:Tackar igen

Ett uttömmande svar, på gränsen till poesi.
Jag ska köra med grova minusledningar, jag lovar.

///Benke
En sak att tänka på, det finns ju många tabeller där man kan få fram vilken area kabeln skall ha vid olika strömmar (effekter) och kabellängder. Vissa av dessa kan vara luriga då de utgår från sträckan i en riktning, vilket är exempelvis relevant i en bil där minusledningen går via chassit. Men i en båt har man ju vanligen en minusledare per förbrukare - då måste man räkna med avståndet x2! Skall du alltså dimensionera din gemensamma minusledare måste du räkna in dess längd i kalkylen också!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 29 okt 2008, 23:05

Eilean skrev:
SWE54 skrev:

Erik P
Och det gör den. Strömmens riktning är från minus till plus.
Jo men det var inte så jag menade..:)

Har man enbart en ledare så får man ett magnetiskt fält, har man två ledare måste den ena ledarens ström gå åt andra hållet för att motverka annars får man en förstärkning det magnetiska fältet.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 30 okt 2008, 07:17

OM man vill vara säker på att undvika magnetiska fält kring ledarna så måste ledaren till förbrukaren och tillbaka följas åt intill varandra då de magnetiska fälten tar ut varandra. Om man särar på ledarna, dvs de går olika vägar, så får man fältbidrag från båda. Viktigt vid kabeldragning i närheten av kompassen.

Skriv svar