Hej.
Som flera tidigare nämnt så finns det obegränsat med delar till Vire 7, generalagenten finns mycket riktigt i Myggenäs på Tjörn. Jag har en sådan i en 28 fotare, måste erkänna min skepsis till denna bensinmotor vid införskaffningen av båten för fem årsedan. Enklare motor får man leta efter, tvåtakt bensin med magnettändning, exakt som en gammal moppe, lika lätt att meka med, dessutom så väger den lite och tar mycket liten plats, billiga delar dessutom . Bensingångor eller dylikt existerar inte trots avsaknaden av riktig ventilation där motorn sitter under sittbrunnen. Mycket nöjd med denna maskin, skriv inlägg om du behöver adress telefon nummer eller andra tipps om denna motor. Det enda jag saknar är lite med effekt då det går hög sjö, kan bli lite \"två framåt en bakåt\" på en 2,5tonsbåt . Jag har inte hittat någon bra motor i dieselform med några hästar till i rimlig storlek och vikt .
köpt en risig compis 28....vad göra nu?
VIRE
Hej!
Stor disskusion om Virens vara eller inte vara.
Vill härmed dela med mig av våra erfarenheter:
Om man är händig så är det inte svårt att ta i sär, och plocka ihop tar några timmar...;=)
Vid problem så är Mannen att fråga han i Myggenäs (mycket trevlig, duktig och villig att dela med sig av sin kunskap (han kan lösa alla typer av fel).
VARNING vid oljebyte köp bara från honom då det är speciellt tjock olja som ska användas (vanlig \"båtolja\" är för tunn då läcker det ner båten och det är bara att plocka ur motorn och börja om från början) inte så kul. :=(
Tips vid köp av olja då det är kallt ute ring innan så att han kan hinna värma upp oljefatet eftersom oljan inte finns på små flaskor.
Nu när våran motor är renoverad så går den otroligt bra även i busväder med mycket höga vågor.
Tänk bara på att ha en fungerande ventilation så är en bensinmotor inget problem.
Lycka till med båten och hoppas att det blir bra segelväder i sommar :=)
Stor disskusion om Virens vara eller inte vara.
Vill härmed dela med mig av våra erfarenheter:
Om man är händig så är det inte svårt att ta i sär, och plocka ihop tar några timmar...;=)
Vid problem så är Mannen att fråga han i Myggenäs (mycket trevlig, duktig och villig att dela med sig av sin kunskap (han kan lösa alla typer av fel).
VARNING vid oljebyte köp bara från honom då det är speciellt tjock olja som ska användas (vanlig \"båtolja\" är för tunn då läcker det ner båten och det är bara att plocka ur motorn och börja om från början) inte så kul. :=(
Tips vid köp av olja då det är kallt ute ring innan så att han kan hinna värma upp oljefatet eftersom oljan inte finns på små flaskor.
Nu när våran motor är renoverad så går den otroligt bra även i busväder med mycket höga vågor.
Tänk bara på att ha en fungerande ventilation så är en bensinmotor inget problem.
Lycka till med båten och hoppas att det blir bra segelväder i sommar :=)
Tyvärr finns det ingen mindre Kina-diesel hos importören än ovan nämnda på 26 hk, http://www.importlagret.com/
Värt att tänka på är vikten:
- Vire 7, 65 kg inkl backslag
- Kinamotorn, 165 kg exl backslag
Sedan är det ju detta med reservdelar. En ny modell som bara finns hos en återförsäljare... Om han lägger ner med importen av någon anledning blir det kul att försöka beställa delar på kinesiska
Värt att tänka på är vikten:
- Vire 7, 65 kg inkl backslag
- Kinamotorn, 165 kg exl backslag
Sedan är det ju detta med reservdelar. En ny modell som bara finns hos en återförsäljare... Om han lägger ner med importen av någon anledning blir det kul att försöka beställa delar på kinesiska
Besök gärna http://www.misil1.tk/
\"VARNING vid oljebyte köp bara från honom då det är speciellt tjock olja som ska användas (vanlig \"båtolja\" är för tunn då läcker det ner båten och det är bara att plocka ur motorn och börja om från början) inte så kul. :=( \"
Det går att köra med SAE 85-140, jag köpte 20 liter för drygt 650 kr, så nu har jag olja till backslaget i 30 år, om jag byter varje år!
Jag köpte av OK/Q8 genom en handlare i Solna.
Rekommenderad olja är ju en rak 90-olja under +10°c, en rak 140 över +10°c, så den här oljan (avsedd för snäckväxlar) lär vara vara perfekt enligt dem som kan olja.
Det går att köra med SAE 85-140, jag köpte 20 liter för drygt 650 kr, så nu har jag olja till backslaget i 30 år, om jag byter varje år!
Jag köpte av OK/Q8 genom en handlare i Solna.
Rekommenderad olja är ju en rak 90-olja under +10°c, en rak 140 över +10°c, så den här oljan (avsedd för snäckväxlar) lär vara vara perfekt enligt dem som kan olja.
Besök gärna http://www.misil1.tk/