köpt en risig compis 28....vad göra nu?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst TA

Inlägg av Gäst TA » fre 17 jun 2005, 11:54

Hej.

Som flera tidigare nämnt så finns det obegränsat med delar till Vire 7, generalagenten finns mycket riktigt i Myggenäs på Tjörn. Jag har en sådan i en 28 fotare, måste erkänna min skepsis till denna bensinmotor vid införskaffningen av båten för fem årsedan. Enklare motor får man leta efter, tvåtakt bensin med magnettändning, exakt som en gammal moppe, lika lätt att meka med, dessutom så väger den lite och tar mycket liten plats, billiga delar dessutom . Bensingångor eller dylikt existerar inte trots avsaknaden av riktig ventilation där motorn sitter under sittbrunnen. Mycket nöjd med denna maskin, skriv inlägg om du behöver adress telefon nummer eller andra tipps om denna motor. Det enda jag saknar är lite med effekt då det går hög sjö, kan bli lite \"två framåt en bakåt\" på en 2,5tonsbåt . Jag har inte hittat någon bra motor i dieselform med några hästar till i rimlig storlek och vikt .

LA.KRYSSARN

VIRE

Inlägg av LA.KRYSSARN » fre 17 jun 2005, 13:06

Hej!
Stor disskusion om Virens vara eller inte vara.
Vill härmed dela med mig av våra erfarenheter:
Om man är händig så är det inte svårt att ta i sär, och plocka ihop tar några timmar...;=)
Vid problem så är Mannen att fråga han i Myggenäs (mycket trevlig, duktig och villig att dela med sig av sin kunskap (han kan lösa alla typer av fel).
VARNING vid oljebyte köp bara från honom då det är speciellt tjock olja som ska användas (vanlig \"båtolja\" är för tunn då läcker det ner båten och det är bara att plocka ur motorn och börja om från början) inte så kul. :=(
Tips vid köp av olja då det är kallt ute ring innan så att han kan hinna värma upp oljefatet eftersom oljan inte finns på små flaskor.
Nu när våran motor är renoverad så går den otroligt bra även i busväder med mycket höga vågor.
Tänk bara på att ha en fungerande ventilation så är en bensinmotor inget problem.
Lycka till med båten och hoppas att det blir bra segelväder i sommar :=)

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » fre 17 jun 2005, 13:15

Tyvärr finns det ingen mindre Kina-diesel hos importören än ovan nämnda på 26 hk, http://www.importlagret.com/
Värt att tänka på är vikten:
- Vire 7, 65 kg inkl backslag
- Kinamotorn, 165 kg exl backslag

Sedan är det ju detta med reservdelar. En ny modell som bara finns hos en återförsäljare... Om han lägger ner med importen av någon anledning blir det kul att försöka beställa delar på kinesiska :?
Besök gärna http://www.misil1.tk/

Gäst TA

Inlägg av Gäst TA » tis 21 jun 2005, 12:53

KA-Marin 0304 661648, mannen ifåga heter Kenneth, tänddelar finns på vilken mc affär som helst , samma brytare som Puch,Sachs,Zundapp mfl , tänspole konding sitter även på Rotaxmotorer .Olja är prexis som någon nämnde inga problem med multigrade , men inte dyr från KA heller, ca 60kr/liter.

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » sön 17 jul 2005, 13:20

\"VARNING vid oljebyte köp bara från honom då det är speciellt tjock olja som ska användas (vanlig \"båtolja\" är för tunn då läcker det ner båten och det är bara att plocka ur motorn och börja om från början) inte så kul. :=( \"

Det går att köra med SAE 85-140, jag köpte 20 liter för drygt 650 kr, så nu har jag olja till backslaget i 30 år, om jag byter varje år!
Jag köpte av OK/Q8 genom en handlare i Solna.
Rekommenderad olja är ju en rak 90-olja under +10°c, en rak 140 över +10°c, så den här oljan (avsedd för snäckväxlar) lär vara vara perfekt enligt dem som kan olja.
Besök gärna http://www.misil1.tk/

Skriv svar