Valuta för kraften?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GaryGary
Diamantmedlem

Valuta för kraften?

Inlägg av GaryGary » lör 25 okt 2008, 17:00

Nu står båten täckt och konserverad. När jag plockade med folding-bladen idag började jag fundera på om jag verkligen har rätt propeller till min nya motor? Jag kollade innan med en med samma av allt; Motor båt, prop. Han var nöjd, men jag är inte riktigt det. Jag hade förväntat mig lite mer fart på lite lägre varv.
2 cyl ny diesel, 16 hk
2-bladig folding från VP (1991)
3,5 ton båt med fenköl
7,5 meter vattenlinje.

Vid 3000 varv går båten cirka 5,8 knop vid stilla väder. Jag vill ha mer. Jag vill dra mig till minnes ett lyriskt inlägg av någon som helt enkelt köpt en ny likadan med 15 - 20 % högre kraft. Kanske rent av en trebladig?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Valuta för kraften?

Inlägg av Seawolf » lör 25 okt 2008, 17:32

Om din båtmotor på FULLGAS går med något eller några hundra rpm lägre än det som motortillverkaren anger som max varv, så har du rätt propeller. Om motorn går med max varvtal vid fulgas är nog propellern för liten.

5.8 knop vid 3000 rpm säger inte ett dugg om man inte vet vad din motors angivna maxvarv skall vara. (Men antagligen är propellern i minsta laget av troliga uppgifter att döma)

OM du har en Yanmar kan du ha råkat ut för att ditt backslag har annan utväxling än den du jämför med. Yanmar är en av de få som levererar olika utväxling på backslagen. Du är i så fall inte den förste som gått på den minan. 2GM - backslagen finns t.ex med reduktion 2.2, 3.2 och 3.6 (om jag kommer ihåg rätt)

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 25 okt 2008, 20:52

3600 är angivet maxvarvtal för motorn. Det är ingen Yanmar, utan en Solé/Mitsu på befintligt S-drev.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 25 okt 2008, 21:52

Köp en ny propeller... det har hänt lite även på propellerfronten sen 1991..

Vad blir det för varvtal med 'gasen i botten'? Med max belastning?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 okt 2008, 09:13

Problemet med propellerval är att svara på frågan: "vid vilket varvtalsområde vill du ta ut effekten".

Alla motorer har en effektkurva som toppar någonstans, i det här fallet på 3600 varv. Om man vill krama ur motorn varje uns av tillgängliga hästkrafter, så skall man (som Seawolf sade) ha en propeller som belastar motorn så mycket att den med nöd och näppe orkar nå till 3600. Man vet inte vad som är lagom förrän man vet vad som är för mycket, därav strategin att öka propellern tills dess att motorn bottnar på 3550 varv (eller så). Anledningen att välja en anings aning för stor propeller är att dieslar varvtalsregleras, så har man en lättare propeller når man 3600, sedan stryper motorn sig själv. Man vet alltså inte förrän man provat. Får du inte upp motorn i 3600 varv med nuvarande propeller kan det naturligtvis bero på att propellern är för stor eller på grund av din motor inte är helt inkörd ännu och därför inte lämnar full effekt.

Jag tycker det låter fullt rimligt med 5.8 knop vid 3000 varv. Du kan antagligen förbättra utbytet marginellt med en ny, bättre utformad propeller, men en trebladig skall inte behövas för att få ut alla 16 hk i vattnet.

Felkällor: Är din logg kalibrerad? En felvisning på några tiondels knop betyder flera hästkrafter vid maximal hastighet för motor.

Variationer: Motorer kan variera upp till 10 % på enkla, mekaniskt reglerade dieslar, ännu ej inkörda.På våren är vattnet kallare än på hösten, det påverkar. Båten brukar vara tyngre lastad på hösten, skillnaden i vikt påverkar toppfarten en aning.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 26 okt 2008, 10:43

Gary Gary, det var jag som köpte ny propeller till vår förra båt. Vi hade en original VP folding prop 14x8 till vår VP2001. Den marchade mellan 5 och 5,4 knop beroende på vind och bottenbeväxing. Svarade ganska dåligt på gaspådrag och backade riktigt dåligt. Då köpte vi en helt ny VP foldingprop i brons, samma dimension. Båten marchade plötsligt 6 knop och toppade 7,5 knop!

Skillnaden var stor i allt, gaspådrag backförmåga, bränsleekonomi. Enligt VP själva har deras nya tvåbladare större area och tunnare blad, vilket ger bättre effektivitet. MEN jag köpt den "fyrkantiga" bladen. Nu finns en ny sort med avancerad svept profil som jag inte vet alls hur den fungerar. Men den borde rimligtvis inte vara sämre.

Sen sägs det att 3 och 4-bladigt ska ge förbättring. Men bara en ny 2-bladig gav ett stort lyft för mig.

Kolla dimensionen på proppen också, det låter som att du möjligen skulle kunna gå upp en dimension. Men det bör en bra handlare kunna ge råd om. Och givetvis byta kostnadsfritt om det skulle bli fel storlek.

Lycka till!
Mvh /Fredrik
Gillar att segla!

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » sön 26 okt 2008, 16:34

Det kanske inte är fel folding, den kanske bara är gammal. Nu skall det ju för all del sägas att jag känner igen hastigheterna från min g:a VP 2001:a och denna folding. En klar förbättring har vi redan fått. Den förbättring du beskriver Fredrik W, torde göra en del för bränsleekonomi och marsfart även för oss.
Då har man något att sukta efter på mässorna i vinter.

benq
Guldmedlem

Inlägg av benq » mån 27 okt 2008, 23:05

Ser at du har en "Sole diesel" i båten din og at du har ett 110s drev, stemmer det? Jeg er selv iferd med å forhandle om pris på en "Sole 16 hk" , denne skal jeg sette på ett 110s drev, så spørsmålet er om det var mye ombygging for å få den til å passe. Har du noen bilder fra installasjonen og hvordan det ble å se ut når du var ferdig, det hadde vært kjempe interessant å se. Prisen her i Norge kommer sannsynligvis til å ligge rundt 50000nkr. Vet du pris i Sverige?

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » mån 27 okt 2008, 23:54

Nja 120s drev. Annars stämmer det. Se http://www.dieselpowersweden.se/menu,32 ... ,6093.html
för bilder. Tror att de ligger på 50 000 sek numera. Jag är nöjd. Bilderna från min har trillat bort ser jag. Jag behövde inga tillpassningar alls nästan.

benq
Guldmedlem

Inlägg av benq » tis 28 okt 2008, 07:41

Javel, så du har ett 120 drev, men har du hørt om noen som har brukt ett 110s drev eller tror du at det går like bra og sette den mot det drevet, det var jo synd at du mistet bildene dine.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 28 okt 2008, 08:11

GaryGary din båt bör spontant kunna marscha 6,5 knop med den kraftfulla motorn. Fråga handlaren efter en 15x9 prop.

Min prop kostade 8700 ny, men jag hade tur och köpte en beggad omonterad ny i låda för 4000! :lol: Kolla på blocket.

Sen kan jag som alltid rekommendera Micab, de är guld vad gäller sånt här. Särskilt Micke där.

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 okt 2008, 14:00

Nja, 6.5 i marschfart tror jag inte på, men kanske som toppfart...

Jag körde för skojs skull ett beräkningsprogram med värdena 3600 varv, 16 hk, 2.2 som nerväxling och det ville föreslå en trebladig propelller med 13 tums diameter (12.65) och 10,5 (10.32) tums stigning och antyder 6.5 knop som toppfart. (En trebladig 13X10.5 är inte så fruktansvärt långt från en tvåbladig 15X9, men den drar bättre då det går "tungt". Å andra sidan brukar segelbåtar gå "lätt".) Programmet har också en säkerhetsmarginal mot överbelastning av motorn.

Sedan körde jag en beräkning till, med dina uppmätta värden som input. De skulle innebära att du vid 3000 varv och 5.8 knop tar ut ca 10 hk, och programmet föreslår även här samma propeller.

Så något talar för att du redan idag har "rätt propeller". Du kan ju kolla för skojs skull!
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 28 okt 2008, 15:53

Calle

Se gla ut

BjörnS
Platinamedlem

Inlägg av BjörnS » tis 28 okt 2008, 16:35

Du kan också Kolla med programmet propcalc som du hittar på den här adressen:

www.castlemarine.co.uk

//Björn
//Björn

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 28 okt 2008, 17:11

Ok låt oss räkna litet:

3000 varv/min = 50 varv/sek
Utväxling 2,2 => 22,7 varv /sek på propellern
9 tum stigning = 0,2286 m
Ovanstående ger att propellern tuggar fram i 5,1946 m/s eller 18,7 kmh eller 10,1 knop givet 0% slip.

Låt oss anta en fart på 6,5 knop, då snackar vi en slip på 36%.

Inte alls otänkbart att man landar där alltså med en modern helt ny propeller.

Skillnaden i utseende mellan min original -89 folding och den "nya" 2007:an (som numera har ersatts av en ännu nyare design), var att den gamla hade korta tjocka blad som var väldigt kupada på ovansidan och helt platta på undersidan. Den nya i brons hade längre blad trots samma uppgivna diameter som också var bredare och tunnare, med en mer följsam profil.

Nåväl oavsett om GaryGary når 6,5 knop eller inte, lär det ju gå bättre än nuvarande prop, så det är väl bara å testa!

Lycka till!
/Fredrik
Gillar att segla!

Skriv svar