Haveri utanför Portugal
Re: Haveri utanför Portugal
Det finns nog inte så mycket att tillägga om man inte får mer fakta.
Men att internet krånglade ser jag inte som en förklaring. Krånglade hurdå? Ombord? Då får man gå iland.
Krånglade iland? Knappast troligt att problemen i sådant fall var långvariga, man får väl vänta.
För övrigt bör man ha andra medel för väderprognoser utöver internet ombord vid denna slags segling. I osäkert läge är det bra att kunna jämföra flera källor.
Vad jag vill ha sagt är att, för en normal cruisingseglare är segling längs portugals atlantkust att betrakta som en mycket krävande passage och kräver minitiösa förberdelser. Att slarva med väderprognoserna är inte ursäktligt.
Att "stormen" (var det verkligen storm?) tog folk på sängen tvivlar jag inte på. Lågtrycket utvecklades tydligen på ett sätt man inte räknat med. Men det fanns där, mer eller mindre rakt i deras kurs, när de kastade loss. Och det borde ha varit tillräckligt för att avvakta utvecklingen ett slag.
Under mer än 4 månaders tid under höst och vinter seglade jag längs Portugals kust, från norr till spanska gränsen i sydost. Jag kan jag inte erinra mig en enda gång att vädret blev dåligt utan någon som helst förvarning. Däremot hände det att det ibland försämrades lång mer än vad som i början var troligt och blev till ena riktigt otäcka oväder. Men tecknen fanns alltid där!
Iberiska halvön, med sina stora temperaturvariationer över land och sitt mer eller mindre konstanta termiska lågtryck bäddar för intressanta vädersituationer där den ligger klämd mellan Medelhavet och Atlanten.
Men att internet krånglade ser jag inte som en förklaring. Krånglade hurdå? Ombord? Då får man gå iland.
Krånglade iland? Knappast troligt att problemen i sådant fall var långvariga, man får väl vänta.
För övrigt bör man ha andra medel för väderprognoser utöver internet ombord vid denna slags segling. I osäkert läge är det bra att kunna jämföra flera källor.
Vad jag vill ha sagt är att, för en normal cruisingseglare är segling längs portugals atlantkust att betrakta som en mycket krävande passage och kräver minitiösa förberdelser. Att slarva med väderprognoserna är inte ursäktligt.
Att "stormen" (var det verkligen storm?) tog folk på sängen tvivlar jag inte på. Lågtrycket utvecklades tydligen på ett sätt man inte räknat med. Men det fanns där, mer eller mindre rakt i deras kurs, när de kastade loss. Och det borde ha varit tillräckligt för att avvakta utvecklingen ett slag.
Under mer än 4 månaders tid under höst och vinter seglade jag längs Portugals kust, från norr till spanska gränsen i sydost. Jag kan jag inte erinra mig en enda gång att vädret blev dåligt utan någon som helst förvarning. Däremot hände det att det ibland försämrades lång mer än vad som i början var troligt och blev till ena riktigt otäcka oväder. Men tecknen fanns alltid där!
Iberiska halvön, med sina stora temperaturvariationer över land och sitt mer eller mindre konstanta termiska lågtryck bäddar för intressanta vädersituationer där den ligger klämd mellan Medelhavet och Atlanten.
En annan svensk båt på väg till Madeira har tydligen siktat Sun Chaser. Bilder finns på deras hemsida, halvavarvet.se
Själva båten ser hel ut men storen är i trasor och förstagen ser ut att saknas helt.
Båten har uppenbarligen haft det tufft sedan den övergavs.
Besättningen på s/y Dory gjorde t.o.m. ett försök att återfinna och bärga Sun Chaser efter ankomsten till Madeira.
/p
Själva båten ser hel ut men storen är i trasor och förstagen ser ut att saknas helt.
Båten har uppenbarligen haft det tufft sedan den övergavs.
Besättningen på s/y Dory gjorde t.o.m. ett försök att återfinna och bärga Sun Chaser efter ankomsten till Madeira.
/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Det som fyller en med en djup känsla av tragik och havererade förhoppningar är att skepparen, trots alla risker, förmodligen gjorde alldeles rätt som övergav skeppet.
mvh Sven-Barry
mvh Sven-Barry
Båten seglar och tycks vara sjöduglig och på väg mot Madeira efter två veckor utan besättning, det är väl det ultimata beviset på att befälhavaren fattade ett felaktigt beslut att överge båten och att det inte förelåg någon sjönöd. Därtill utgör båten en stor fara för andra fartyg.S-B A-son skrev:... skepparen, trots alla risker, förmodligen gjorde alldeles rätt som övergav skeppet.
--
Loggboken på http://www.dananne.se är uppdaterad, nu har man dragit sig till minne att vågorna var 15 m(!) under den olycksalig natten!
Jag delar den uppfattningen. Även om båtar är av stål behöver inte människor vara det.S-B A-son skrev:Det som fyller en med en djup känsla av tragik och havererade förhoppningar är att skepparen, trots alla risker, förmodligen gjorde alldeles rätt som övergav skeppet.
mvh Sven-Barry
Anders S
Om man kollar på http://www.halvavarvet.se så ser det ut som om Sun Chaser har full stor, är det möjligt?
Kanske ett rev men inte två, tre eller stormstor.
Hade de inte revat?
Med full stor (alt ett rev) och en jättegenua som de inte kan få in förstår jag att de hade det svårt i stormen
Mvh /
Hade de inte revat?
Med full stor (alt ett rev) och en jättegenua som de inte kan få in förstår jag att de hade det svårt i stormen
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Kan man tänka sig att med den brutna bommen har revlinan/broken på något vis släppt och att det piskande seglet "klättrat" uppåt av sig självt? Alternativt att seglet, som när det piskades till trasor även släppt från revlinan/broken.Håkan skrev:Om man kollar på http://www.halvavarvet.se så ser det ut som om Sun Chaser har full stor, är det möjligt?
Hade de inte revat?
Med full stor (alt ett rev) och en jättegenua som de inte kan få in förstår jag att de hade det svårt i stormen![]()
Mvh /
Jag tror förklaringen ligger någon annanstans. En orevad stor låter helt vanvettigt.
För den som vill göra bildanalys...

och

Bilder från http://www.halvavarvet.se/ som på väg mot Madeira träffade på båten. Läs inlägget på http://web.telia.com/~u24502587/sida2/portosanto.htm

och

Bilder från http://www.halvavarvet.se/ som på väg mot Madeira träffade på båten. Läs inlägget på http://web.telia.com/~u24502587/sida2/portosanto.htm
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Visst kan ett segel klättra uppåt av tex ett fall som står och slår fram och tillbaka men så högt!Eilean skrev:
Kan man tänka sig att med den brutna bommen har revlinan/broken på något vis släppt och att det piskande seglet "klättrat" uppåt av sig självt? Alternativt att seglet, som när det piskades till trasor även släppt från revlinan/broken.
Jag tror förklaringen ligger någon annanstans. En orevad stor låter helt vanvettigt.
Efter ett par meter blir väl fallet väldigt långt då seglet klättrar upp och då borde även kraften minska och seglet slutar klättra, eller
Om man nu ser hela masten på ena bilden vilket jag nästan tror så ju seglet klättrat ända upp!
Om nu fallet är fast i däck så bodre det då vara 15m fall som skall vaja fram och tillbaka och tvinga upp storen och det verkar orimligt...
Ett par meter, kanske 5 men inte så mycket mer sen borde fallet kraft ta slut.
Vad vet jag? /
Håkan

Om tittar på bilderna kan det förefalla det som man har en havererad rullfock hängande på styrbords sida. Den brutna bommen verkar hänga fritt på sidan. Att den är bruten eller böjd på något sätt (kanske i kickinfästningen, en svag punkt på många båtar) styrks av att den inte ligger i bomhgalgen, den naturliga punkten att surra bommen i dåligt väder. Storseglet ser ut att vara hissat med ett (fortfarande) hyfsat sträckt förlik. (Jag håller med Håkan, som skrev emellan, men vet inte jag heller, förstås).
Mycket trist historia på flera sätt. Jag (det har jag redan sagt) tycker att det är mycket som pekar på att det var alldeles rätt att ta sin Mats ur skolan, men skälen har naturligtvis inte varit direkt relaterade till att båten inte hållit måttet - det har den ju bevisligen gjort. Nöjesskepparens främsta plikt är mot sin besättning, den enda dyrbarhet som finns ombord, om man vill vara melodramatisk. Jag tycker det framgår rätt väl att det var det det handlade om när man läser också mellan raderna) i loggen. Hur resonerandet går efteråt betyder inget. Att bekräfta sitt beslut som det enda rätta är naturligt.
Bara den som i något sammanhang drivits till eller över bristningsgränsen i en kritisk situation kan förstå hur det kan ha känts ombord. Att som skeppare ombord ha och känna det fulla ansvaret för ytterligare tre människoliv som man är starkt känslomässigt bunden till, samtidigt som man (uppenbarligen) aldrig varit med om något liknande kan vara en sådan situation.
Mycket trist historia på flera sätt. Jag (det har jag redan sagt) tycker att det är mycket som pekar på att det var alldeles rätt att ta sin Mats ur skolan, men skälen har naturligtvis inte varit direkt relaterade till att båten inte hållit måttet - det har den ju bevisligen gjort. Nöjesskepparens främsta plikt är mot sin besättning, den enda dyrbarhet som finns ombord, om man vill vara melodramatisk. Jag tycker det framgår rätt väl att det var det det handlade om när man läser också mellan raderna) i loggen. Hur resonerandet går efteråt betyder inget. Att bekräfta sitt beslut som det enda rätta är naturligt.
Bara den som i något sammanhang drivits till eller över bristningsgränsen i en kritisk situation kan förstå hur det kan ha känts ombord. Att som skeppare ombord ha och känna det fulla ansvaret för ytterligare tre människoliv som man är starkt känslomässigt bunden till, samtidigt som man (uppenbarligen) aldrig varit med om något liknande kan vara en sådan situation.
Anders S
Nej. Vad kan man veta, jag försöker bara hitta förklaringar, för att storen hela tiden skulle varit orevad....
Nej, det verkar helt enkelt inte klokt!
Att man kan ana resterna av rullfocken hängandes beror nog på att antingen bröts förstaget loss när Sun Chaser låg vid det räddande fartyget, eller att vibrationerna/svängningarna från den delvis inrullade, sönderblåsta genuan helt enkelt fick något att utmatas eller brista. Båten har ju ändå drivit en tid.
Nej, det verkar helt enkelt inte klokt!
Att man kan ana resterna av rullfocken hängandes beror nog på att antingen bröts förstaget loss när Sun Chaser låg vid det räddande fartyget, eller att vibrationerna/svängningarna från den delvis inrullade, sönderblåsta genuan helt enkelt fick något att utmatas eller brista. Båten har ju ändå drivit en tid.
Tittar man på bilden (http://www.dananne.se/img/20081006/27b.JPG) när de står vid masten (utan livlinor) så ser det ut som storen är revad.
Kanske har storen klättrat upp när bommen gått sönder.
Men att de inte bärgade/skar ner storen?
Största misstaget var att de lämnade hamnen.
Många blivande långfärdsseglare kan nog lära sig en del om vikten av att läsa på (t ex värderleksrapporten), hur en båt bör hanteras i hårt väder osv.
Många blivande långfärdsseglare kan nog lära sig en del om vikten av att läsa på (t ex värderleksrapporten), hur en båt bör hanteras i hårt väder osv.
När är kortet taget?bosseh skrev:Tittar man på bilden (http://www.dananne.se/img/20081006/27b.JPG) när de står vid masten (utan livlinor) så ser det ut som storen är revad.
Knappast i 20m/s med genua som krånglar
Jag tror kortet är taget tidigare, kanske när de hissar?
-Det syns ingen genua ute
-De håller inte i sig
-Varför vara 2 på däck utan livlina om det blåser storm?
-Bommen är rakt bak
-De "beslår" överbliven tamp (eller tar upp inför hissning)
Visst skulle de kanske ha kunnat rulla in fock + genua, gått upp mot vinden och revat storen då den är max inskotad och lyckats ta en bild när ingen håller i sig och båten inte kränger
MEN varför rullar de då ut genuan igen?
Mvh /
Håkan

Den storen är nog inte revad. Titta på rev-winchen på bommen, där är bara änden på revlinan fastlagd. Storen är nog helt enkelt inte hissad på bilden.bosseh skrev:Tittar man på bilden (http://www.dananne.se/img/20081006/27b.JPG) när de står vid masten (utan livlinor) så ser det ut som storen är revad.
Så är det nog. Bildtexten säger:"Anne och Marcus är uppe på däck och revar."Eilean skrev: Den storen är nog inte revad. Titta på rev-winchen på bommen, där är bara änden på revlinan fastlagd. Storen är nog helt enkelt inte hissad på bilden.
I loggen står det "Vi åt soppa vid 13 tiden med mackor men fler av oss hade börjat må illa då vågorna började tillta. När det gått några timmar till började vinden att öka och det var svårt att segla mot Lagos så vi ändrade kurs mot Madeira då gick båten fint i vågorna. Vi sa hela tiden att blåsten måste avta så vi kunde ta oss mot Lagos. Vi hade revat storsegel, genua och fock."