Friskusar, eller Puckon??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Friskusar, eller Puckon??

Inlägg av pellew » tis 02 sep 2008, 08:09

Vid närmare eftertanke kanske det finns anledning att ta förslaget om
obligatoriskt båtkörkort under omprövning?
(Jag har tidigare varit starkt skeptisk till förslaget, men f-n vet....)

http://www.livbojen-soderhamn.se/res/PD ... rabbor.pdf

Hälsn
/Pelle

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 02 sep 2008, 08:20

Fantastiskt det finns verkligen folk till allt. I stället för båtkörkort skulle vi kanske låta Darwin ha sin gång...

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » tis 02 sep 2008, 08:41

He,he... Ja det är ju en idé :wink:

/Pelle

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 02 sep 2008, 09:10

Eller varför inte leta rätt på alla lämpliga lagar och regler som de brutit mot och lagföra dom.

Varför skulle ett körkort lösa problemet att vi (samhället) inte klämmer åt den som bryter redan befintliga spelregler?

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 02 sep 2008, 09:28

Dessutom kommer ju inte körkortet krävas för deras båttyp...

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » tis 02 sep 2008, 09:45

Sneseglarn skrev:Eller varför inte leta rätt på alla lämpliga lagar och regler som de brutit mot och lagföra dom.

Varför skulle ett körkort lösa problemet att vi (samhället) inte klämmer åt den som bryter redan befintliga spelregler?
Nja, Kan inte komma på något lämpligt lagrum på rak arm.
Så vitt jag vet är det inte förbjudet att segla utan att kunna segla. Inte heller är det förbjudet att vara på sjön utan sjökort och fungerande PC, eller radio. Det är så vitt jag vet t.o.m tillåtet att vara på sjön utan lanternor (Om det inte är mörkt)

Som Grisslan så rätt noterat, så kommer deras båt inte att omfattas av körkort. Motiveringen har jag för mig är (Fritt översatt): "Ingen ger sig ut med en segelbåt utan att begripa vad dom håller på med" :lol:

/Pelle

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 02 sep 2008, 10:39

Mot dumhet hjälper inget båtkörkort.
Det här är absolut en favorit till priset "Årets dumhet till sjöss".

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 02 sep 2008, 11:03

Äh, de lär sig nog med tiden. Alla är väl nybörjare i början.

Kör hårt säger jag! :lol:
Gillar att segla!

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 02 sep 2008, 11:13

pellew skrev:Som Grisslan så rätt noterat, så kommer deras båt inte att omfattas av körkort. Motiveringen har jag för mig är (Fritt översatt): "Ingen ger sig ut med en segelbåt utan att begripa vad dom håller på med" :lol:

/Pelle
Njo, det är nog en generell sanning i alla fall. Men undantag finns ju... Förra året var det väl ett gäng estländare som fick plockas upp i en liknande situation.

friseglarn
Diamantmedlem

He he, båtsportkort hade ju inte hjälpt...

Inlägg av friseglarn » tis 02 sep 2008, 12:53

Tjaa... det påminner lite om folk som vandrar i Sarek utan rätt utrustning o bli räddade i sista timmen innan de fryser ihjäl... Folk måste vara fria att göra sina dumheter.. annars krävs ett enormt förtryck... och det vill vi inte ha...

Pontus Jansson
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Pontus Jansson » tis 02 sep 2008, 13:56

Puckon var väl en träffande beskrivning. Inga lanternor är väl inte helt lagligt heller. Men hellre tio dårar som seglar än hundra förståsigpåare som sitter på land och vill ha förbud och körkort.

/Pontus

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 02 sep 2008, 15:40

Pontus Jansson skrev:Puckon var väl en träffande beskrivning. Inga lanternor är väl inte helt lagligt heller. Men hellre tio dårar som seglar än hundra förståsigpåare som sitter på land och vill ha förbud och körkort.

/Pontus
Jodå, är du under 7m lång räcker vitt runtomlysande ljus på inre svenskt vatten, rikta typ kraftig ficklampa/strålkastare mot seglen fungerar bra tex. Dock är du väjningsskyldig mot allt om du väljer en sådan "lanterneföring". I övrigt kan jag bara hålla med angående dårarna :)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 02 sep 2008, 16:54

Kul med friskusar som provar något nytt! Välkommen i seglargänget säger jag till dessa friskusar.

De tre gotlänningarna har aldrig varit på sjön tidigare. Men de satsade
friskt, och seglade hem en nyinköpt båt från Umeå. Men mitt på havet i höjd med Enånger havererade
förseglet. Den kraftiga sjön blev för mycket, och sjöräddningen fick komma och hämta dem.
Viktor Stumle är 24 år. Snart ska han börja plugga, och innan dess vill han göra sitt livs resa. Han har kompisar
som spenderat 50 000 på en tremånadersresa. Han vill använda sina pengar bättre, och bestämde sig för att göra
en riktig långsegling, förhoppningsvis jorden runt.

Sen fick de en riktigt lärorik första seglats, och allt kostade det oss några surt beskattade skattekronor. Men det vill vi ju gärna bjuda på, nästa gång kan det vara vi (experter) som behöver hjälp. Eller, edit: Det skulle naturligtvis aldrig kunna hända :wink: {slut ironi}

Hälsningar
Tommy

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » tis 02 sep 2008, 17:46

Hmm... Man kan inte låta bli att undra hur Sjöräddningen kunde hitta båten. De nödställda trodde de var utanför Sundsvall men i själva verket hade de passerat Hudik! En felnavigering på uppskattningsvis 50 NM...

Lasse

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 02 sep 2008, 19:01

De blev ju inbogserade i Skärså så det var ca 60 nm felnavigering.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar