Båttransport västkust till östkust
Båttransport västkust till östkust
Funderar på att förvärva en 30-fots båt i Göteborgstrakten, men undrar om transporten till Stockholms skärgård, vilka åkerier kan rekomenderas och ungefär vad kostar det?
Det kostar ca 10 000 plus moms för en sån transport. Du bör säkerställa om bilen har kran eller inte, det påverkar hur du kan ta emot den. Om den inte har kran bör du beställa leverans till en marina med kran, då tillkommar 1000-2000 kr i lyftavgift + eventuell på mastningagsavgift.
Gillar att segla!
Har hört att http://www.gardskonsult.se/ ska ha bra priser.
Sen finns ju Göta Kanal. Går bra att dela upp resan, typ ligga ett tag i en Vänerhamn.
Sen finns ju Göta Kanal. Går bra att dela upp resan, typ ligga ett tag i en Vänerhamn.
Re: Båttransport västkust till östkust
Körde omvänt förra året. Köpte min båt i Herräng, och körde den via Göta Kanal till Göteborg. Tog tolv dagar och 420 sjömil totalt. Blev samtidigt superskön semester med hela familjen ombord. (och nej, det blev ingen skillsmässa) 
SWE6141, Callsign SD6290
Då stressade du inte! Under eftersäsongen (18 aug - 28 sept) är det konvoj som gäller, 5 dagar för sträckan Sjötorp - Mem. Eller 3 dagar för dubbelavgift. Lägg till 2 dygn för Sjötorp - Gbg.Georg skrev:Körde omvänt förra året. Köpte min båt i Herräng, och körde den via Göta Kanal till Göteborg. Tog tolv dagar och 420 sjömil totalt. Blev samtidigt superskön semester med hela familjen ombord. (och nej, det blev ingen skillsmässa)
Herrejösses vad jag har latat mig på resan.
Jag spenderade sex dagar på kanalen samt två från Sjötorp till Gbg. Sträckan Herräng-Mem tog hela fyra dagar. (160 Nm.)

SWE6141, Callsign SD6290
Det hoppas jag verkligen!Georg skrev:Herrejösses vad jag har latat mig på resan.
Men vill man så går det att segla upp på lite drygt två helger.
Vadan denna brådska?
Ta en skön semester och segla/kör båten hem. Antingen runt skåne eller så via Göta Kanal.
Gick själv där i sommar. Var där när sommaren var som varmast. massor av folk i Berg i och runt slussarna.
Flera av dem i båtar som jag träffade höll på att transportera hem sin båt. Några tog 5 dagar medan andra tog tre veckor.
Ta det lungt och njut. Då är båtlivet som bäst
Ta en skön semester och segla/kör båten hem. Antingen runt skåne eller så via Göta Kanal.
Gick själv där i sommar. Var där när sommaren var som varmast. massor av folk i Berg i och runt slussarna.
Flera av dem i båtar som jag träffade höll på att transportera hem sin båt. Några tog 5 dagar medan andra tog tre veckor.
Ta det lungt och njut. Då är båtlivet som bäst