Luffning/trängning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 13 aug 2008, 14:41

SWE54 skrev:Luffa är ju att gå upp mot vinden så det går ju enbart åt lovart.
Luffa har väl lite olika betydelse beroende i vilken landsända man bor - därför jag förtydligade det med /trängning. Har även hört ordet luffning i samband med spinnakergång när upphinnande båt stör vinden för framförvarande båt.

SWE54 skrev: En annan sak man ska tänka på är ju att en båt ska hålla tillbörlig kurs. Så man kan inte bli luffad till Kina utan går man fortare så kommer man förbi på en halvvind.
Som jag läser detta så måste den ikappseglade båten "hålla tillbörlig kurs" alltså inte bara jävlas med luffningen utan hålla en inför tävlingskommitén försvarbar kurs mot märke/mål

- man kanske för för sig att skära lite eller falla av "tillbörligen"... :D eller... luffa den :evil: ända till Kina - den har man ju hört... :D

Hur funkar det vid spinnakergång - samma regler?

Svante

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 13 aug 2008, 14:55

Det där med dialektala variationer köper jag inte riktigt.

Luff kommer sannolikt från engelskan där det betyder lova, gå upp i vind, och också lovartslik. (Norstedts)

Klart att det mycket lokalt kan ha spritt sig ett eget bruk av ordet. Men är det så lyckat? Dags för en ny orddebatt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 aug 2008, 16:26

Svante skrev:
Hur funkar det vid spinnakergång - samma regler?

Svante
Tillbörlig kurs är ett giftpiller vid protester, och det blir än värre när spinnakerbåtar seglar med icke-spinnakerbåtar på samma bana.

Rent allmänt skall den som drabbas visa att den som lovar (luffar) seglar en sämre väg till näste märke än den optimala. Det finns inget som säger att det är kortaste vägen, speciellt inte om man vill surfa, söker vindvrid (det vrider som bekant lika mycket på läns som på kryss) med flera grepp som alla är ägnade att minska tiden till nästa märke. Så man kan inte protestera bara mot en luffning på länsen, utan man måste visa att det var enbart på jäkelskap och förlängt tiden till nästa märke.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 19 aug 2008, 09:27

På tal om luffning och att störa: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/o ... 3128814.ab
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Taktik i stora sammanhang

Inlägg av Anders S » tis 19 aug 2008, 10:10

Jag hade nöjet (tveksamt!) att se också Birgmarks bronssegling. Här var det tvärtom, Ainslie seglade sin egen segling (och vann, han är b-r-a), medan Birgmark verkligen fick chansen att köra för sig och sitt. Däremot, i det första avbrutna racet valde Ainslie att ta Reilly (2:an) med sig på sightseeing och lämnade övriga tävlande att göra upp, precis som Goodison gjorde med Myrgren.

Personligen tycker jag att det här medaljracet skapar en liten märklig situation. Medaljracet har kommit till för att det förr varit möjligt att vara klar segrare innan sista racet. För att få medalj måste man segla det avgörande, sista racet om man inte ar minst 20p försprång före tvåan. Det är inte så troligt, men det kan fortfarande hända.

Å andra sidan är förutsättningarna så radikalt annorlunda för medaljracet, eftersom det handlar om dubbel poäng och bara tio seglare. Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka innan Lööf har seglat färdigt :-)
Anders S

Skriv svar