http://hd.se/hoganas/2008/08/05/kaos-i-arilds-hamn/
Tre gästande båtar som slitit sig i Arild, drivit ut ur hamnen och spolats upp på stenar. En liten båt (en Viggen?) verkar blivit praktiskt krossad av en större Hallberg-Rassy, ser ut att bara vara kaffeved kvar av den.
Verkar på bilderna som de har förtöjningstamparna kvar, kan en del av bryggan eller förtöjningsringarna släppt eller vad kan ha hänt??
Tre segelbåtar slet sig i gästhamn i stormen
Det räcker alltså inte med att komma in i hamn, det skall inte vara en utsatt (för rådande vindar och sjö) hamn! Något att tänka på när man planerar.
Kan ju låta lite förnumstigt så här efter eländet (fast det var blott materiella skador), men inget nytt. För några dagar sedan framförde jag i en annan tråd, att Gilleleje, på danska sidan, också är utsatt för vind och sjö som detta, vilket Svante inte alls gillade.
Hursomhelst, en hamn är inte alltid trygg, oavsett allla ordspråk.
Kan ju låta lite förnumstigt så här efter eländet (fast det var blott materiella skador), men inget nytt. För några dagar sedan framförde jag i en annan tråd, att Gilleleje, på danska sidan, också är utsatt för vind och sjö som detta, vilket Svante inte alls gillade.
Hursomhelst, en hamn är inte alltid trygg, oavsett allla ordspråk.
-
bassace
Jag träffade någon som hört på lokalradion att det var pålarna i akterförtöjningarna som gett sig.
Ibland funderar jag på när man är i gästhamn vad egentligen pålar/bojar/bryggor/förtöjningsringar är dimensionerade efter för båtstorlekar -- uppenbarligen var det inte för 40-fotare i Arild i alla fall ...
Ibland funderar jag på när man är i gästhamn vad egentligen pålar/bojar/bryggor/förtöjningsringar är dimensionerade efter för båtstorlekar -- uppenbarligen var det inte för 40-fotare i Arild i alla fall ...
Arild är en liten utsatt hamn. Har aldrig allvarligt funderat på att gå in där. Inte heller Svanshall, som är lite större, och lite mer skyddad. Som nödhamnar i området gäller Torekov, Mölle och eventuellt Ängelholm/"Skälderviken". Annars är det ner i Sundet, till Helsingör om det går.
Det är ett tufft område kring Kullen. Håll alltid väl ut från den!
Det är ett tufft område kring Kullen. Håll alltid väl ut från den!