Stora lastfartyg - väjer dom eller...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem

Stora lastfartyg - väjer dom eller...

Inlägg av Svante » fre 01 aug 2008, 19:43

Vi korsar ibland över sundet till Danmark. Det är vältrafikerat med yrkestrafik. Undrar ibland om dom överhuvudtaget bryr sig om fritidsbåtar och att man skall ta hela väjningsansvaret själv.

Om jag ligger på en fast kurs och fart. Planerar fartyget sin rutt efter det. Det var svettigt nära en gång med en lastångare svepande bakom arselet på oss. Har efter det svurit en inre ed - att alltid gå bakom vid minsta lilla tveksamhet om vi hinner över eller ej.

Har en liten "fusk AIS - handscanner" kopplad till min plotter. Det är tex. inte alltid fartygen respekterar trafikdelningen. Såg ett eko senast i dagarna där en båt "körde på fel sida vägen" så att säga. Inte lätt det här med att planera sin överfart i rusningstrafik. Snabba är dom rackarna också - väg det mot en liten segel båt i lite vind och kraftig motström. Vi loggade 5 knop men gps:en visade bara 2,8 knop :cry: Inte mycket manöverförmåga att sätta emot.

Ja, jag ska kolla kalibreringen på loggen även om den verkar att stämma. Hem gick det mycke snabbare.

Svante

fjollberg
Silvermedlem

Inlägg av fjollberg » fre 01 aug 2008, 20:50

Spontant skulle jag tro att delar av vattnet mellan Sverige och Danmark kan anses som trångt farvatten för stora fartyg, inte minst eftersom det är så trafikerat, vilket påverkar vem som ska väja. Så, nej, jag tror inte att man kan räkna med det i alla lägen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 aug 2008, 21:09

Mina erfarenheter är att fartygen inordnar sig i trafiksepareringen i god tid innan Sundet, och i Sundet anser de sig vara fjättrade till sin nord-syd-ränna (och är också). Då bör man inte räkna med att de gör några girar eller drastiska fartminskningear för vår skull. De har dessutom koll på båtar som vi inte ser från vår lilla 4M-horisont och behöver kanske justera kursen gentemot dem - gåtfullt för oss.

Likadant är det en trafikseparering vid Skagen ("ordnad rundning") och vid Stora Bält och där kör fartygen också på i sina bestämda spår. Att bryta mot trafiksepareringen förekommer, men då går de fartygen ofta utanför trafikzonen. Så är det i Sundets smala del - där finns en ränna på endera sidan och där kan man tom kryssa.

När det gäller att handskas med fartygen på öppet vatten kan det vara meningsfullt att hålla sin kurs och fart tills man är inom säkert synhåll, dvs man är säker på att man syns väl. Girar då inte fartyget på föreskrivet sätt för segel (det kan de mycket väl göra på Kattegatt) skall man inte mesa med smygande kursändringar, utan man går distinkt undan, gärna parallellt med fartyget, antingen med eller mot. De har ett sådant fartöverskott att de snabbt är borta, om man väjer när det kan vara en distansminut eller så kvar. Har ett fartyg inte masat sig undan när man är så nära som en (1) M kommer det sannolikt inte att göra något heller - de kan till och med ha plottat dig/oss och vet att vi inte kommer i farozonen.

Jag utgår från att de inte har sett mig och har säkerligen fel för det mesta.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Stora lastfartyg - väjer dom eller...

Inlägg av Jaramaz » lör 02 aug 2008, 05:13

Svante skrev:Vi korsar ibland över sundet till Danmark. Det är vältrafikerat med yrkestrafik. Undrar ibland om dom överhuvudtaget bryr sig om fritidsbåtar och att man skall ta hela väjningsansvaret själv.

Svante
Sundet är, som Anders framhåller, en trafikseparerad zon, fartygen väjer inte. Korsar du Sundet, dvs zonerna, har du väjningsansvar.

Även innan ttrafikseparereingen kom var fartygen obenägna att väja, förståeligt nog.

Zonerna markeras i kortet som ganska begränsade, det skall man inte låta lura sig av. Du har sett fartyg i fel zon - inte helt ovanligt, beror ofta på hur de vill passera Ven.
Vi loggade 5 knop men gps:en visade bara 2,8 knop. Inte mycket manöverförmåga att sätta emot.
Strömmen i Sundet kan vara mycket stark, den nordgående strömmen drar nära den svenska kusten upp till Kullen. Behöver inte vara felkalibrerad logg ...

slin
Silvermedlem

Inlägg av slin » lör 02 aug 2008, 22:02

Har själv seglat som styrman på handelsfartyg, och har då passerat sundets trafikseparering många gånger. Så här ligger det till; fartyg med en längs under 20m eller segelfartyg får ej hindra den säkra genomfarten för ett fartyg som följer stråket i en separeringszon.
Man har bra koll på alla fritidsbåtar när man passerar sundet, och man kör normalt med lite mindre marginaler, än om man är ute i öppet hav. Med mindre marginaler menar jag att CPA ligger på ca0,2- 0,5 sjömil beroende på var i sundet man är. Vad som däremot är bra att tänka på är att det som ser ut som gott mått när man sitter i sin segelbåt, ofta känns som väldigt nära när man står på bryggan på ett fartyg.En annan sak är radar reflektor som är en nödvändighet att ha på en fritidsbåt, en segelbåt utan reflektor ser man ibland överhuvudtaget inte på radarn om det är lite sjö. Men summa sumarum, visst väjer ett handelsfartyg om det skulle bli alldeles för nära och risk för kollission föreligger, det är de skyldiga till att göra(regel 8, sjötrafikföreskrifterna).

slin
Silvermedlem

Inlägg av slin » lör 02 aug 2008, 22:03

Har själv seglat som styrman på handelsfartyg, och har då passerat sundets trafikseparering många gånger. Så här ligger det till; fartyg med en längs under 20m eller segelfartyg får ej hindra den säkra genomfarten för ett fartyg som följer stråket i en separeringszon.
Man har bra koll på alla fritidsbåtar när man passerar sundet, och man kör normalt med lite mindre marginaler, än om man är ute i öppet hav. Med mindre marginaler menar jag att CPA ligger på ca0,2- 0,5 sjömil beroende på var i sundet man är. Vad som däremot är bra att tänka på är att det som ser ut som gott mått när man sitter i sin segelbåt, ofta känns som väldigt nära när man står på bryggan på ett fartyg.En annan sak är radar reflektor som är en nödvändighet att ha på en fritidsbåt, en segelbåt utan reflektor ser man ibland överhuvudtaget inte på radarn om det är lite sjö. Men summa sumarum, visst väjer ett handelsfartyg om det skulle bli alldeles för nära och risk för kollission föreligger, det är de skyldiga till att göra(regel 8, sjötrafikföreskrifterna).

Skriv svar