Segelbåt för två familjer (åtta sovplatser)
Segelbåt för två familjer (åtta sovplatser)
Vi är två familjer som funderar på att köpa båt tillsammans och jag undrar om ni har några förslag på båtar med åtta kojplatser?
Vi har en egen Linjett i dag men den räcker inte till och jag har erfarenhet sen tidigare att äga båt tillsammans med andra så jag vet rätt väl vilka för- och nackdelar det finns med delat ägarskap.
/Fredrik
Vi har en egen Linjett i dag men den räcker inte till och jag har erfarenhet sen tidigare att äga båt tillsammans med andra så jag vet rätt väl vilka för- och nackdelar det finns med delat ägarskap.
/Fredrik
Det finns huuur många båtar som helst med minst åtta kojplatser, men det är svårt att tipsa om någon om du inte avslöjar er budget. Rekommenderar att du använder den avancerade modellsökningen här på Sailguide och kryssa i minimiantal kojer till åtta samt eventuellt andra önskemål ni kan tänkas ha.
Alla borde ha skägg
Ett trix är att sätta filter på min/max pris på blocket inom sin budgetram och "se vad man får". Det kan man få många uppslag från, kanske även kan vara en metod för Ravage att prova lyckan med?
Välj hela sverige/båt/segelbåt och speca pris. Man kan även sortera på pris, så ser man hur storleken ökar och båtarna blir "yngre" när priset stiger.
Välj hela sverige/båt/segelbåt och speca pris. Man kan även sortera på pris, så ser man hur storleken ökar och båtarna blir "yngre" när priset stiger.
Gillar att segla!
En båt med 8 kojer "på riktigt" är väl litet speciell?
En liten kontroll med den sk verkligheten kan vara om det i så fall finns plats för 8 man i brunnen respektive runt matbordet? Det finns ett gammalt talesätt som går ut på att "man tar som minst plats när man sover" - det är relevant!
För ni hade inte tänkt hålla på med vaktgående? Då behövs bara fyra (varma) kojer...
En liten kontroll med den sk verkligheten kan vara om det i så fall finns plats för 8 man i brunnen respektive runt matbordet? Det finns ett gammalt talesätt som går ut på att "man tar som minst plats när man sover" - det är relevant!
För ni hade inte tänkt hålla på med vaktgående? Då behövs bara fyra (varma) kojer...
Anders S
Jag har reda fått en del tips på alterativ av Håkan. Det finns redan en annan tråd so har spunnit vidare lite. Det är inte helt ekelt att se om inlägget har blivit registrerat här så det blir lätt dubbelupplägg......
Här är mitt svar till Håkan:
--------------------------------------------------------------------------------
Några frågor:
Vad har ni för båtar idag? Linjett 32 och H 35
Vad får den kosta? under miljonen (helst)
Vill ni ha gammal eller ny? Spelar ingen roll men med vår budget så räknar jag med gammal....
Max storlek på längd, depl, djup & segelyta? Inte så viktigt men den ska kunna seglas av två personer. Helst inte backstag eftersom det mestadels är semestersegling.
Vill ni ha en sommarstuga eller racer? Måste inte vara en racer men som du ser på våra nuvarande båtar så ska den gärna segla ok
Skall ni kappsegla? Kanske Det blir lite klubbkappseglingar i dag men tyvärr inte så mycket mer (Jag är en gammal jollekappseglare och tävlingsinstinkten går nog aldrig ur...)
Till Anders S:
Du har helt rätt. I dagsläget ska båten räcka till två famljer som seglar tillsammans under minst en vecka och var för sig under resterande del av sommaren. Familjerna består av fyra vuxna och fyra barn fördelade på 1, 3, 6, 9 år. I dag skulle det säkert gå med en båt som inte har åtta fullängdskojer med barnen blir större och kräver mer sovplats.
En av de viktiga sakerna är storlek på sittbrunn och plats runt bordet i salongen.
Vi vill ha en båt som seglar ok och är rolig att segla (se ovan på våra nuvarande båtar) men vi inser att det får bli en kompromiss där vi får väga segelegenskaper mot plats och vår budget (max 1 000 000 SEK)
/Fredrik
Här är mitt svar till Håkan:
--------------------------------------------------------------------------------
Några frågor:
Vad har ni för båtar idag? Linjett 32 och H 35
Vad får den kosta? under miljonen (helst)
Vill ni ha gammal eller ny? Spelar ingen roll men med vår budget så räknar jag med gammal....
Max storlek på längd, depl, djup & segelyta? Inte så viktigt men den ska kunna seglas av två personer. Helst inte backstag eftersom det mestadels är semestersegling.
Vill ni ha en sommarstuga eller racer? Måste inte vara en racer men som du ser på våra nuvarande båtar så ska den gärna segla ok
Skall ni kappsegla? Kanske Det blir lite klubbkappseglingar i dag men tyvärr inte så mycket mer (Jag är en gammal jollekappseglare och tävlingsinstinkten går nog aldrig ur...)
Till Anders S:
Du har helt rätt. I dagsläget ska båten räcka till två famljer som seglar tillsammans under minst en vecka och var för sig under resterande del av sommaren. Familjerna består av fyra vuxna och fyra barn fördelade på 1, 3, 6, 9 år. I dag skulle det säkert gå med en båt som inte har åtta fullängdskojer med barnen blir större och kräver mer sovplats.
En av de viktiga sakerna är storlek på sittbrunn och plats runt bordet i salongen.
Vi vill ha en båt som seglar ok och är rolig att segla (se ovan på våra nuvarande båtar) men vi inser att det får bli en kompromiss där vi får väga segelegenskaper mot plats och vår budget (max 1 000 000 SEK)
/Fredrik
Alltså, jag förstår tanken med en båt på två, arbete, fasta kostnader och allt det där. I mina ögon låter varsin båt i 32-35-fotsklassen (men man seglar tillsammans) ändå som som en helt okej lösning. Som redan sagts, 8 kojer går nog att hitta, men hur kul det blir i hamn eller till sjöss är en annan sak. Mitt heta tips: Sittbrunnstält - oavsett båttypen !frhar skrev: Till Anders S:
/Fredrik
Anders S
Maxi 33 har visserligen inte åtta kojplatser utan bara sju, men alla dessa är två meter eller längre.
Förpik för två, babord salongsoffa för två, styrbord salongsoffa för en, akterkabin med bred koj på styrbord och något smalare på babord sida.
Passag inombords mellan salong och akterkabin, stort pentry och stor toalett.
Med sittbrunnskapellet uppe säger jag och mina barn att vi har en fyrarummare med kök.
En gång häromveckan sov tre tonårstjejer i akterkabinen, de tyckte det gick fint.
Prisnivå för fint och välutrustat exemplar cirka 700tusen.
MVH
Håkan
Förpik för två, babord salongsoffa för två, styrbord salongsoffa för en, akterkabin med bred koj på styrbord och något smalare på babord sida.
Med sittbrunnskapellet uppe säger jag och mina barn att vi har en fyrarummare med kök.
En gång häromveckan sov tre tonårstjejer i akterkabinen, de tyckte det gick fint.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Med reservation för att det "bara" finns sju kojplatser, har ni varit sju personer ombord, en vecka?Maxi33 skrev:Maxi 33 har visserligen inte åtta kojplatser utan bara sju, men alla dessa är två meter eller längre.
MVH
Håkan
Det är liksom min poäng - kojer är inte allt.
Anders S
Nej Anders S, vi har som mest varit fem, och jag håller helt med om att antalet folk som kan sova i hamn oftast är större än vad som bekvämt och säkert kan vistas ombord till havs. Detta skriver ju Fredrik att han är väl medveten om så jag tyckte inte jag behövde nämna det.
Jag är däremot ofta ute ensam och tycker att båten är lätthanterlig både med segel och motor.
I hamn har det varit uppemot elva-tolv ombord, ibland åtta tonåringar runt salongsbordet för att titta på DVD eller tjatta på internet.
Modernt båtliv alltså.
Vi trivs väldigt bra med båten och hon seglar fint, LYS 1,10.
MVH
Håkan
Jag är däremot ofta ute ensam och tycker att båten är lätthanterlig både med segel och motor.
I hamn har det varit uppemot elva-tolv ombord, ibland åtta tonåringar runt salongsbordet för att titta på DVD eller tjatta på internet.
Modernt båtliv alltså.
Vi trivs väldigt bra med båten och hon seglar fint, LYS 1,10.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Jaja, man skall inte vara så´n. Jag tror säkert att man kan vara många i en såpass rymlig båt som en Maxi33
Om vi antar att man hittar några båtar med med 8 kojer, så hade jag jagat plats i sittbrunnen först och främst. En 'selftacker' sparar sedan på skotvevande och backstag och man kan ju utan vidare ta med ett tält och några luftmadrasser för det fall man hittar sådana hamnar. Men en stor sittbrunn blir ett nidkrav, tror jag.
Det kommer ju att handla rätt mycket om den där veckan med 8 man har bra väder eller inte - kan man styra upp sådant blir det ju rejält mycket enklare.
Mitt eget (vårt eget)rekord är 7 man (4 vuxna, 3 barn) i en (stor) 31-fotare på Göta Kanal, 10 dagar. Min minnesbild av detta är helt positiv
Men en 8:e person hade märkts, det kan jag lova, och seglingen på Vättern och Vänern blev inte så vidlyftig, förstås.
Om vi antar att man hittar några båtar med med 8 kojer, så hade jag jagat plats i sittbrunnen först och främst. En 'selftacker' sparar sedan på skotvevande och backstag och man kan ju utan vidare ta med ett tält och några luftmadrasser för det fall man hittar sådana hamnar. Men en stor sittbrunn blir ett nidkrav, tror jag.
Det kommer ju att handla rätt mycket om den där veckan med 8 man har bra väder eller inte - kan man styra upp sådant blir det ju rejält mycket enklare.
Mitt eget (vårt eget)rekord är 7 man (4 vuxna, 3 barn) i en (stor) 31-fotare på Göta Kanal, 10 dagar. Min minnesbild av detta är helt positiv
Anders S
Det här kan väl IOFS vara ett läge när man kan fundera på den där båten alla annars avråder från, den 25(*) år gamla charterbåten med uppfräschningsbehov och många hytter, lättskött rigg med mera. Man får väl ingen racer precis, men är man goda vänner och beredd att jobba en del med puts och vård kan det ju ge en stor båt för (relativt) rimliga pengar.consensus skrev:Det låter som en omöjlig ekvation, speciellt en båt för 8 och under 1Mkr.
Visst kan man sova 8 pers på många båtar, men inte bo och segla tillsammans på ett vettigt sätt.
Är det samvaro ni söker så skaffa en Bavaria eller Hanse med minst 4 kabiner. Men ni får håva upp dubbelt så mycket, minst.
(*): Båten är alltså fem år, men sliten som om den var tjugo.
Anders S