[Hjälp] Får inte min GPS att kommunicera med min VHF

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

[Hjälp] Får inte min GPS att kommunicera med min VHF

Inlägg av Kenneth » tis 08 jul 2008, 14:37

Hej kära båtvänner. Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag försöker koppla ihop min Garmin GPS 60 ( http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1090 ) med min Navman VHF 7100 ( http://www.plastimo.com/catalogue/7/2180002.html ) för att utbyta positionsinformation.
För detta ändamålet har jag inhandlat en styck kabel från Garmin, (Spänning/NMEA kabel, art nr 3153 http://www.garmin.se/productpage_tab4.aspx?pageid=1090# )
Denna kabel har fyra anslutningar,
Röd, +12 v
Svart, -12 v
Brun, Seriell data UT
Vit, Seriell data IN

Min VHF har 8 anslutningsstift.
Följande enligt manualen
1. Röd Används inte
2. Orange NMEA UT (+), Används inte
3. Vit Program eller kopierigsval, Används inte
4. Gul MNEA IN (+) Från GPS
5. Grön MNEA IN (-) Från GPS
6. Svart NMEA UT (-), jord, Används inte
7. Blå Navbus, Används inte på 7100
8. Grå Navbus, Används inte på 7100

12 volten funkar bra för jag får liv i min GPS med hjälp av kabeln in till GPSen.
Plastimo har ett fint kopplingsschema hur man bör koppla ( http://www.plastimo.com/pdf/VHF_GPS_interface_en.pdf ). Således har jag kopplat GPS Brun till VHF Gul. Sedan har jag kopplat VHF Grön till jord. GPS vit är inte inkoppplad någonstans.

GPSen kommunikationsport är inställd på NMEA in/MNEA ut, 4800 baud. Det är NMEA 0183 Version 3.01 som används.

VHFen är inställd på NMEA Checksum ON (har även testat OFF)

Trots detta säger VHF:en ”No GPS information”.

Har någon här lyckats koppla ihop sin GPS till en VHF och kan ge mig några tips?

Hoppas att inte alla är ute och semesterseglar :D
För tillfället båtlös.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 08 jul 2008, 14:54

Normalt ska man koppla VHF NMEA ut -> GPS NMEA in för att få upp en nödställd på plottern eller om du skulle använda "track-my-buddy". Detta fungerar troligen inte på GPS60.
Men annars verkar din koppling rätt, kolla inställningarna i VHFen så den inte är ställd för Navbus.
Jag kör en Standard Horizon plotter och det fungerar klockrent med min VHF.

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » tis 08 jul 2008, 19:53

Jag kopplade min Navman 7100 till en Garmin 420 förra året, och det tog några försök innan jag fick data inne i VHF'en.

Det var nånting krånglig med vad som skulle jordas om jag misminner mig inte. Jag tror att jag kopplade VHF grön till GPS jord (svart på din NMEA kabel då). Försök kanske också koppla VHF grön till GPS vit, man vet aldrig!

Sen såg jag att det verkar har varit några 7100 enheter ute med förväxlade gul/grön sladd. Kanske värt att ta gul->jord och grön->GPS ut?

Iaf när det funkar ser det väldigt proffsigt ut med position och fart på VHF!

Jag återkommer efter helgen, om inte nån annan hjälpte till innan.

mvh
david

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 08 jul 2008, 22:44

Har du kollat om GPSen levererar vad den ska? Det kan du göra med en dator kopplad till GPSen enligt http://forum.hamnen.se/showpost.php?p=38850&postcount=6. Använd programmet HyperTErminal om du har windows.

/j

xyz123
Guldmedlem

GPS60 till PC eller autopilot fungerar.

Inlägg av xyz123 » ons 09 jul 2008, 19:09

GPS60 fungerar utmärkt om man kopplar den till en PC eller till en autopilot (Simrad TP20). Det bör alltså gå att koppla den till en VHF. Det gäller bara att få rätt koppling. Beskrivningen av VHFkontakten verkar något oklar.
Ta kontakt med någon som kan/säljer VHFn och fråga utförligt om vad deras stift används till.
xyz123

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 09 jul 2008, 20:23

Du får kolla att VHF och GPS använder rätt protokoll - ditt inlägg visar att du är på god väg! Klarar VHF:n samma nivå (3.x) an NMEA som GPS ger?

Garmins GPS har ofta en massa inställningsmöjligheter. Det är ett bra förslag att kolla med en PC vilka data som kommer ut. Koppla ihop med en PC och kör något lämpligt program (G7toWin, GPSUtility, eller HYperterminal som föreslås).

Kolla noga alla optioner som din GPS har, så att de blir rätt. Lätt att någon ändrat något vid ett tidigare tillfälle, för att testa eller så.
Jämför med vad VHFen accepterar.

Kolla också alla sladdar -kontaktfel är vanligt, trots allt!

Denna problematik har varit upp tidigare, kanske kan lite sök på nätet ge dig lite fler direkta ledtrådar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 09 jul 2008, 21:25

Om Output från Garmin funkar så är den delen klar.
Om du har båda anslutna till båtens 12V så ska du bara behöva koppla ihop Garmin brun med Navman gul. Kolla bara att båda apparaerna är inställda på NMEA och 4800 baud. Det finns rykten att vissa Navman förväxlat gul och vit, kan vara ide att testa vit alltså.
Irriterande när det inte funkar!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 09 jul 2008, 21:28

:wink: När jag har problem med GPSens anslutning till PC/NMEA kör jag gratisprogrammet GPS port checker.
Får direkt veta Baudraten som GPSen sänder mm. och vilken comport som används.
http://www.oziexplorer3.com/utils/gps_port_checker.html

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » tor 10 jul 2008, 09:31

Tack för alla tips.

Igår var jag i kontakt med både Garmin och Navman. Båda sa att jag hade kopplat rätt (alltså, jag har följt deras anvisnigar vad som sägs i deras manualer). Jag testade även att koppla mot lite andra kablar (vit mot gul, brun mot grön etc) utan någon succé. Inom en timme drar jag på min efterlängtade segelsemester. Tackar för alla tipsen, får kolla med de program som har rekommenderats här när jag kommer tillbaka.
För tillfället båtlös.

paddelnisse
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av paddelnisse » sön 13 jul 2008, 21:27

Har oxå en Garmin 60 och har försökt få något vettigt svar av garmin[gick inte]?Jag ska ha minus kabeln ifrån 12v delen till minus på vhfen och till batt jord, då funkar min ialla fall kanon(så skulledet inte vara enligt den jag pratade med hos Garmin sup)

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » mån 14 jul 2008, 20:40

Hej Kenneth nu kollade jag i båten (Navman 7100 till Garmin 420) och det var som jag trodde: VHF gul är kopplade till GPS Ut (blå på Garmin420), och VHF grön till GPS jord. Det känns som att VHF grön ska vara ansluten med GPS jord, det verkade funka så med paddelnisse också.
Lycka till!
david

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Inlägg av Georg » lör 09 aug 2008, 16:27

Hej Kenneth, hur har det gått??

Jag har min Garmin 2010C kopplat till min Navman 7100.

Jag har kopplat enligt följande:

VHF gul (GPS In +) till GPS grå (Port 2 out)
VHF Grön (GPS In -) till GPS lila (Port 2 in)

Det borde därför fungera med följande för din del:

VHF gul (GPS In +) till GPS brun (Serial data out)
VHF Grön (GPS In -) till GPS vit (Serial data in)

Har för mig att jag fick ändra någon inställning i GPS'en typ aktivera porten eller något.

Fungerar utmärkt, så länge GPS'en är igång och har hittat sin position, innan man slår på VHF radion.
SWE6141, Callsign SD6290

norrbo
Rookie

Re: [Hjälp] Får inte min GPS att kommunicera med min VHF

Inlägg av norrbo » mån 11 aug 2008, 11:23

Problemen är att du har två olika slags NMEA: Garmin 60 tycks ha icke-balancerad NMEA (bara ut och jord) och VHF har balancerad (tvåsidig) NMEA med in+ och in-. Att fungera absolut rätt skulle man behöva en NMEA buffer men normalt räker det att man bara kopplar dom ihop:

Garmin VHF
NMEA UT (brun) ------------ NMEA IN+ (gul)
jord (svart) ----------------- NMEA IN- (grön)

Jag har en Gramin128 och RayMarine VHF som opererar på sådant sätt.

Problemen är kanske att om du opererar Garmin med batterien är spänning och signal ganska lågt. En bra websida för hela saken är Peter Bennets:
http://vancouver-webpages.com/peter/

Skriv svar