Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Ravag
- Platinamedlem
Håkan skrev:Ravag skrev:
Håkan,
Jag kände inte ens igen dig, var du med och seglade C55:a ?
/Dan
Jodå, vi hade en tuff kamp på slutet som vi gick segrande ur med en välförtjänt nästsistaplats
C55 är inte kul i lättvind...
Hoppas det blir lite mer på onsdag
Ha det /
Håkan,
Det är få båtar jag är kritisk mot men C55:an är en av dem. Ända gången jag såg dem omkring mig var då jag seglade Ven Runt med Triss Norlinen som hade 0,89 i lystal och var helt jäkla värdelös.
Och C55:an har 1,04 i lystal???!!!!
/Dan
-
Håkan
- Diamantmedlem
Båten är väl egentligen inget fel på men lystalet däremot!!!
Det är ju trots allt en skolbåt...
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
de flesta brukar missa att i LYS-reglerna finns en tidsbegränsning för ändrad segelföring. Jag vill minnas att det var 96 h innan start. Tyvärr är det också många arrangörer som missa detta.
PS. och sedan får man dra av för LYS-gennacker istället för spinnacker iår.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » tor 03 jul 2008, 10:26
Det där verkar krångligt för en som tycker att jansons frestelsereceptet är svårt nog.
Vad händer LYS-mässigtom jag skulle kappsegla Vagabonden med dubbla försegel? Vad jag fattat är den från början ritad med dubbla förstag och segel. På kryss är VMG bättre med självslående focken än med genuan.
Håkan,
direkt från en Sprite 3,8.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Ravage skrev:Jojje skrev:Jovisst får du anmäla din båt med SK- om du har utrustningskod SG-. De båtar som har SA- får det däremot inte. Hur det funkar att i taktiskt syfte göra så har aldrigt slagit mig. Om man i en hårdvindstävling vinner på en sådan manöver, smakar ju inte segern särskilt gott. Så jag tycker frågan är ointressant.
Håller med dig och det är därför jag heller aldrig funderat på saken.
Men anledningen till frågan är att vi har här på Råå har 2 starter och man med en båt på 1,09 (fundera på en 806:a också

) i lys hamnar bland båtar som X99,First 34.7, Melges 24 e.t.c. Alltså inte så kul rent tävlingsmässigt sett. Om man alltid kör med fock hamnar man således på 1,08 och därmed i lilla klassen bland H båtar e.t.c. Lite mer närkontakt då med andra ord.
Därav frågan...
Tack /Dan
806:a är mycket konkurrensdüktig med genua.
Steen
Danmark
-
Pontus Jansson
- Erfaren medlem
-
Kontakt:
av Pontus Jansson » fre 04 jul 2008, 12:27
Guitar Nilsson skrev:Det där verkar krångligt för en som tycker att jansons frestelsereceptet är svårt nog.
Vad händer LYS-mässigtom jag skulle kappsegla Vagabonden med dubbla försegel? Vad jag fattat är den från början ritad med dubbla förstag och segel. På kryss är VMG bättre med självslående focken än med genuan.
Håkan,
direkt från en Sprite 3,8.
Skulle tro att du måste anmäla dig med genua om du vill använda den överhuvud taget. Seglar du utan spinnacker får du inte heller saxa förseglen på undanvind.
/Pontus