och hur kommer du till den slutsatsen?Maxi33 skrev:"Måste säga att frågorna för mig tydligt var ett sätt att beskriva stegrande grad av "orsaksviktighet" för att tillåta påstigning."
...skrev d88-jwn.
Då är det väl också bekräftat att den ende av de som röstat som skulle gå ombord för att försöka släcka en brand är du d88-jwn?
Hur mycket får främmat folk göra på din båt?
Om man skall svara på när man kan tänka sig att gå ombord på en annan båt och man får fyra sinsemellan helt olika situationer Jaramaz, så bedömer jag dessa situationer var för sig.
Jag uppfattade det som att en enda av elva som svarat skulle försöka släcka en brand, medan betydligt fler skulle våga ändra på ett slamrande fall. Jag uppfattade det som att denne ende måste vara d88-jwn som ju påstod att han såg den eskalerande skalan.
Nu har jag förstått att en del av de som skriver här tolkade de fyra situationerna som att man skulle ange den situationen som var den minst kritiska men där man ändå skulle gå ombord, och att detta val automatiskt skulle inkludera de tidigare nämnda alternativen. Hade varit fint om formuleringen av frågorna nämnt detta.
Men alla tolkade det inte så, se ett par inlägg i början av tråden.
Och jag tycker fortfarande att det är helt OK att gå ombord på min båt om man tycker något verkar fel och man vill hjälpa mig.
Men om jag i framtiden står på bryggan vid någon av de båtar som ägs av de som har en mer avvisande attityd, och jag tycker något verkar fel och något fall eller tamp verkar vara i fara att slå sönder något, så skall jag alltså behärska min medmänsklighet och gå därifrån.
Eller?
MVH
Håkan
Jag uppfattade det som att en enda av elva som svarat skulle försöka släcka en brand, medan betydligt fler skulle våga ändra på ett slamrande fall. Jag uppfattade det som att denne ende måste vara d88-jwn som ju påstod att han såg den eskalerande skalan.
Nu har jag förstått att en del av de som skriver här tolkade de fyra situationerna som att man skulle ange den situationen som var den minst kritiska men där man ändå skulle gå ombord, och att detta val automatiskt skulle inkludera de tidigare nämnda alternativen. Hade varit fint om formuleringen av frågorna nämnt detta.
Men alla tolkade det inte så, se ett par inlägg i början av tråden.
Och jag tycker fortfarande att det är helt OK att gå ombord på min båt om man tycker något verkar fel och man vill hjälpa mig.
Men om jag i framtiden står på bryggan vid någon av de båtar som ägs av de som har en mer avvisande attityd, och jag tycker något verkar fel och något fall eller tamp verkar vara i fara att slå sönder något, så skall jag alltså behärska min medmänsklighet och gå därifrån.
Eller?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Jag förstår att du inte ser den struktur som jag tyckte var så tydlig.Maxi33 skrev:
Själv skulle jag gå ombord på en båt enligt exempel fyra, som enligt frågeställaren alltså är det minst angelägna, om jag tyckte något verkade fel.
Som till exempel en öppen nedgångslucka om jag visste att ägaren inte är i båten och inte heller varit där tidigare under dagen.
MVH
Håkan
Men tanken är att gå från det allmänfarliga, till det enskilt skadliga, det som irriterar andra till det ofarliga. Den som tycker att alla är acceptabla väljer alternativ fyra, grundfrågan är ju "var går din gräns".
Står en lucka öppen på en till synes övergiven båt kanske jag också skulle gå ombord. Det beror ju också på hur främmande båten är - en annan sak som inte framgår direkt av frågan.
Ta det nu för vad det är - en möjlighet att ha åsikter om var gränsen för skall gå.
Anders S
Du har inte läst frågan ordentligt, det är väl därför som du missuppfattat alltihop.Maxi33 skrev:Om man skall svara på när man kan tänka sig att gå ombord på en annan båt och man får fyra sinsemellan helt olika situationer Jaramaz, så bedömer jag dessa situationer var för sig.
Frågan lyder:
Jag tycker det är okej om främmat folk...
Kommer ombord för att xxx
Alltså inget alls om att vad man själv är beredd att göra. Viktig skillnad ! Reciprocitet, eller "gyllene regeln", är inte alls något självklart, speciellt inte när det som här gäller att "främmat folk" gör intrång på ens egendom.
Och du som så ofta hävdar att du är noga med orden, dess betydelser och användning.
Jodå. "Det jag inte vet har jag inte ont av" innebär ju att om man rättar till det felaktiga på ett bra sätt uppstår inga problem.Maxi33 skrev: Självklart vill jag inte att någon okunnig kommer ombord och rycker och drar i fall och tampar.
Tror du inga medmänniskor om gott Anders S?
MVH
Håkan
Men rent allmänt - hur mycket luckrar man upp gränsen för när man får handskas med andras egendom för sin egen bekvämlighets skull och vad kan det i så fall få för betydelse. Mycket hårt draget: Alla tycker illa om smattrande fall, någon får huvudvärk av färglada sprayhoods (eller, den skymmer utsikten). Det ena är kanske OK, det andra (att plocka ner sprayhooden) är det kanske inte.
Varför? För att man inte kan blunda med öronen? Eller finns det en skamgräns där man får stå ut med att andras frihet (att slarva) inte är något man kan göra så mycket åt.
Anders S
Utan tvekan saknar jag denna ödmjukhet i vissa fall. Men så springer jag heller inte ombord på andras båtar utan klara och goda skäl. Jag inser ju också att andra kan ha andra normer än jag för mycket, men på min båt, min egendom och min privatsfär bestämmer väl ändå... jag?Maxi33 skrev: Och jag skulle i Anders S ställe känna mig tvungen att acceptera att det som är självklar prioritering för en själv inte är självklar prioritering för andra.
Kräver lite ödmjukhet förstås.
Anders S
Sålänge dem vet vad dem håller på med så får dem gå ombord bäst dem vill för att justera allt från förtöjningar till fall osv.
Inget av dem alternativen är ju i mina ögon något anant än till min fördel. Men som sagt, Dem får ju veta vad dem gör.
Jag själv kliver däremot aldrig på båtar utan att veta det är okej, men i somliga fall tycker man nog att det hade varit okej med tanke på omständigheterna. Men som novis i båtlivet så har jag inte hunnit känna den allmäna uppfattningen om vad som är okej än.
Kan vara extremt jobbigt att sova när någon glömt spänna upp sitt fall o det ligger och piskar mot masten konstant i båten brevid. Skulle personligen inte lyfta ett ögonbryn om någon hade gjort en sån justering på min båt om jag inte var i hamnen.
Däremot om folk går o kollar om mina luckor är låsta hade jag väll funderat lite ang. vitsen med det, om dem inte stod helöppna o ingen sett mig i båten på länge så visst, gå o stäng dem.
Inget av dem alternativen är ju i mina ögon något anant än till min fördel. Men som sagt, Dem får ju veta vad dem gör.
Jag själv kliver däremot aldrig på båtar utan att veta det är okej, men i somliga fall tycker man nog att det hade varit okej med tanke på omständigheterna. Men som novis i båtlivet så har jag inte hunnit känna den allmäna uppfattningen om vad som är okej än.
Kan vara extremt jobbigt att sova när någon glömt spänna upp sitt fall o det ligger och piskar mot masten konstant i båten brevid. Skulle personligen inte lyfta ett ögonbryn om någon hade gjort en sån justering på min båt om jag inte var i hamnen.
Däremot om folk går o kollar om mina luckor är låsta hade jag väll funderat lite ang. vitsen med det, om dem inte stod helöppna o ingen sett mig i båten på länge så visst, gå o stäng dem.
Uspringsfrågan gällde vad man själv kan tillåta att andra gör på/med ens båt. Det enklaste sättet att slippa ta ställning är att se till att frågan inte behöver komma upp: Dra fall utanför spridare så att de inte kan slå mot masten, förtöja ordentligt, kolla båten ofta etc etc.
Intressant fråga är vad man kan tillåta sig göra på andras båtar. Jag har vid några tillfällen sträckt förtöjning eller fall på grannbåtar, detta efter att försökt ringa båtägaren först. Jag har alltid ringt upp i efterhand och talat om vad jag gjort.
Ställde frågan till "gubbarna" om vad man som god klubbmedlem förväntas göra för att hjälpa andra, och fick till svar att man skulle tänka sej för ordentligt innan man gjorde något på annans båt för att inte riskera bli skadeståndskyldig om det blev fel. Samtidigt vet jag att "gubbarna" i riktigt akuta lägen försöker hjälpa till så långt det går. Det är således i samma klubb/hamn som jag förstår att Anders S har hört signaler om generellt tillstånd att fixa slamrande fall mm.
/j
Intressant fråga är vad man kan tillåta sig göra på andras båtar. Jag har vid några tillfällen sträckt förtöjning eller fall på grannbåtar, detta efter att försökt ringa båtägaren först. Jag har alltid ringt upp i efterhand och talat om vad jag gjort.
Ställde frågan till "gubbarna" om vad man som god klubbmedlem förväntas göra för att hjälpa andra, och fick till svar att man skulle tänka sej för ordentligt innan man gjorde något på annans båt för att inte riskera bli skadeståndskyldig om det blev fel. Samtidigt vet jag att "gubbarna" i riktigt akuta lägen försöker hjälpa till så långt det går. Det är således i samma klubb/hamn som jag förstår att Anders S har hört signaler om generellt tillstånd att fixa slamrande fall mm.
/j
Kort kommentar till Jaramaz som helt riktigt påpekade att jag alltid försöker vara noga med ord och deras betydelse osv.
Så här skrev du Jaramaz:
"Frågan lyder:
Alltså inget alls om att vad man själv är beredd att göra. Viktig skillnad !"
Viktig skillnad...
...menar du verkligen att det är skillnad på vad du tycker andra får göra och vad du själv får göra Jaramaz?
MVH
Håkan
Så här skrev du Jaramaz:
"Frågan lyder:
Alltså inget alls om att vad man själv är beredd att göra. Viktig skillnad !"
Viktig skillnad...
...menar du verkligen att det är skillnad på vad du tycker andra får göra och vad du själv får göra Jaramaz?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Alla här verkar så rediga så jag funderar på om jag själv är en bov...?
När jag skulle ut med min båt förra gången hade båtgrannen dragit sin ena förtamp förbi sin egen plats och lagt sig på "min" pållare. Tampen låg och skavde mot mitt förstag och jag hade svårigheter att komma på båten när det var en snubbeltråd tvärs över insteget.
Min åtgärd var helt enkelt att lägga om förtampen på den andra båten, jag bedömde att det inte kunde medföra några komplikationer. Ja, jag vet att det var fel att röra någon annans förtöjning, men samtidigt hade det ju känts fel att kalla dit båtägaren bara för att flytta den där tampen som var ivägen. Jag vet för övrigt inte vem det är eller vilket telefonnummer man kan ringa. GREFAB lämnar inte heller ut sådan information, inte ens i ett nödläge (jag har provat att få tag i båtägaren till en båt vars rullgenua höll på att blåsa sönder).
Hur löser man denna situation på ett korrekt sätt och utan att hamna i klistret?
En sak som skulle underlätta vore om båtägare klistrade upp kontaktinformation som gick att läsa från utsidan av båten, själv har jag tejpat fast ett visitkort på insidan av fönstret.
När jag skulle ut med min båt förra gången hade båtgrannen dragit sin ena förtamp förbi sin egen plats och lagt sig på "min" pållare. Tampen låg och skavde mot mitt förstag och jag hade svårigheter att komma på båten när det var en snubbeltråd tvärs över insteget.
Min åtgärd var helt enkelt att lägga om förtampen på den andra båten, jag bedömde att det inte kunde medföra några komplikationer. Ja, jag vet att det var fel att röra någon annans förtöjning, men samtidigt hade det ju känts fel att kalla dit båtägaren bara för att flytta den där tampen som var ivägen. Jag vet för övrigt inte vem det är eller vilket telefonnummer man kan ringa. GREFAB lämnar inte heller ut sådan information, inte ens i ett nödläge (jag har provat att få tag i båtägaren till en båt vars rullgenua höll på att blåsa sönder).
Hur löser man denna situation på ett korrekt sätt och utan att hamna i klistret?
En sak som skulle underlätta vore om båtägare klistrade upp kontaktinformation som gick att läsa från utsidan av båten, själv har jag tejpat fast ett visitkort på insidan av fönstret.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Slamrande fall, där gäller 0-tolerans. Finns ingen anledning till att inte åtgärda det. Det hör till gott sjömanskap och inser inte båtägaren det själv bör man påpeka det, är denna inte är närvarande, ja då är det en rättighet att åtgärda det. I alla fall i mina ögon. Jag riskerar gärna att trampa nån på tårna om nu så vore "fallet".
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Själv skulle jag bli väldigt irriterad om någon gick ombord på min båt utan att kontakta mig.
Finns det anledning att gå ombord och fixat något så vill jag veta, något måste ju blivit fel!
"Grannsamverkan" är inte fel men då ska man kommit överens om det.
Många båtkärror är märkta med ägarens mobilnummer, det är ibland ett villkor för att få ställa upp kärrorna. Varför ingen märker sin båt på samma sätt förstår jag inte?
Eller kanske återinföra båtregistret? (Obs det är en fråga)
Ser man en bil där något verkar fel så ringer man polisen som i sin tur kan kontakta ägaren.
Smattrande fall är ett otyg. Skriv en lapp och sätt i pullpiten. Hjälper inte det får man lösa problemet med en grensax på stång. Man vill ju inte gå ombord
Finns det anledning att gå ombord och fixat något så vill jag veta, något måste ju blivit fel!
"Grannsamverkan" är inte fel men då ska man kommit överens om det.
Många båtkärror är märkta med ägarens mobilnummer, det är ibland ett villkor för att få ställa upp kärrorna. Varför ingen märker sin båt på samma sätt förstår jag inte?
Eller kanske återinföra båtregistret? (Obs det är en fråga)
Ser man en bil där något verkar fel så ringer man polisen som i sin tur kan kontakta ägaren.
Smattrande fall är ett otyg. Skriv en lapp och sätt i pullpiten. Hjälper inte det får man lösa problemet med en grensax på stång. Man vill ju inte gå ombord
Det är inte så kul att klippa ett slakt dynemafall med häcksax heller, bättre då med en gasbrännareAnders S skrev:Ett gott skäl att ha wirefall...bosseh skrev:Hjälper inte det får man lösa problemet med en grensax på stång. Man vill ju inte gå ombord
Men det blir nog rätt tyst även om man bara råkar lossa änden på fallet
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Jag är bara tacksam om någon går ombord och fixar till något som är fel. Det retar mig verkligen inte (och tur är väl det, annars skulle man väl få spader de gånger man ligger innerst och flera i bredd...). Vad som däremot retar livet ur mig är folk som står på land och berättar hur man skall göra när man lägger till.