Lysdioder
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Jag håller fortfarande fast vid att LM317 inte är särskilt lämpad för de flesta användningar där man måste snåla med energin. Den är inte särskilt optimal med tanke på den värme den alstrar.
Jag har monterat 2 st 1W PowerLEDs från Kjell&CO i min bil som nummerplåtsbelysning, där använder jag en LM317, men där har jag heller inte någon brist på ström. Jag provade allt i labbet först, hade ingen kylning på varken lysdioder eller drivaren. Jag höll handen på dem och stängde av när de blev varma och det gick fort!
Det jag menar är att det finns andra sätt att driva lysdioder där verkningsgraden är upp till 90%!!!
Titta på det här!
http://www.acgelectronics.com/index.php?page=drivers
Jag efterlyser såna här lösningar! Känner ni till fler?
Jag har monterat 2 st 1W PowerLEDs från Kjell&CO i min bil som nummerplåtsbelysning, där använder jag en LM317, men där har jag heller inte någon brist på ström. Jag provade allt i labbet först, hade ingen kylning på varken lysdioder eller drivaren. Jag höll handen på dem och stängde av när de blev varma och det gick fort!
Det jag menar är att det finns andra sätt att driva lysdioder där verkningsgraden är upp till 90%!!!
Titta på det här!
http://www.acgelectronics.com/index.php?page=drivers
Jag efterlyser såna här lösningar! Känner ni till fler?
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Jag hittade ytterligare en, den här ser riktigt bra ut tycker jag så långt!
http://www.dotlight.de/shop/index.php/cPath/100_108
http://www.dotlight.de/shop/index.php/cPath/100_108
LED lanternor 499 kr
Biltema annonserar att de har kompletta lanternor med LED för 499 kr st.
Typgodkända för båtar under 20 m.
Kommer att visas på Båtmässan i Blöteborg 2 - 10 feb.
Svagt att de inte finns på deras hemsida ännu.
Typgodkända för båtar under 20 m.
Kommer att visas på Båtmässan i Blöteborg 2 - 10 feb.
Svagt att de inte finns på deras hemsida ännu.
I senaste numret av PBO som kom ut förra veckan testade de lanternor av LED, glödlampa samt utbyteslampa av LED-modell.
Kan återge resultatet här lite som hastigast för intresserade.
4 klasser av synlighet, very bright, bright, dim, less bright
Aqua Signal Tricolour Tradition Series 40
rak föring: röd - very bright, vit och grön - bright
lutning 25 grader: dim
Aqua Signal Tricolour LED Series 32
rak föring: röd & grön-very bright, vitt-bright
lutning 25 grader: röd-dim, grön-less bright, vit-bright
Lopolight
rak föring: vit-less bright, röd-very bright, grön-bright
lutning 25 grader: ingen skillnad mot rak
Hella NaviLED PRO
rak föring: vit-very bright,röd & grön-bright
Utbyteslampa Mast Bay 15D
rak föring: dim på alla
Intressant att inte ens utbyteslampan alltså ger sämre under lutning än den traditionella och de dyrare riktiga till och med bättre.
Bäst av alla syntes dock nån LED av cykelmodell.
Kan återge resultatet här lite som hastigast för intresserade.
4 klasser av synlighet, very bright, bright, dim, less bright
Aqua Signal Tricolour Tradition Series 40
rak föring: röd - very bright, vit och grön - bright
lutning 25 grader: dim
Aqua Signal Tricolour LED Series 32
rak föring: röd & grön-very bright, vitt-bright
lutning 25 grader: röd-dim, grön-less bright, vit-bright
Lopolight
rak föring: vit-less bright, röd-very bright, grön-bright
Hella NaviLED PRO
rak föring: vit-very bright,röd & grön-bright
Utbyteslampa Mast Bay 15D
rak föring: dim på alla
Intressant att inte ens utbyteslampan alltså ger sämre under lutning än den traditionella och de dyrare riktiga till och med bättre.
Bäst av alla syntes dock nån LED av cykelmodell.
Tja, vad betyder subjektiva värderingar som "ljus", "mindre ljus" etc? Hade man inget om lysvinklar? (Tidningsaffären nästa...
)
Lanternor skall uppfylla internationellt överenskomna krav på ljusstyrka, spridningsmönster, lysvinklar och färg - och kan man få en LED-lanterna innanför de här gränserna är det inte mycket att tycka, egentligen. Det finns exempel på "vanliga" lanternor som är marginella eller på fel sida, de också - i något fall med ett tveksamt spanskt typgodkännande (Lalizas för ett antal år sedan). Att den vanliga mastoppslanternan lyser sämre vid lutning beror (värdelöst vetande?) på att linsstrukturen i glaset på lanternor är avsedd att maximera utstrålningen i vinkelrät riktning mot glaset - litet samma problem som högförstärkande antenner. Man kan verkligen fråga sig om det designbeslutet är vettigt på en segelbåt. Klara besked om att LED-lampan (utbytes-) inte har i en glödlampslanterna att göra är ju annars värdefullt.
Alla som varit på sjön under bara litet sämre förhållanden än de perfekta vet ju dessutom att fritidsbåtslanternor är det ändå inte mycket med. Man ser även fartyg (med MYCKET bättre lanternor) i första hand via däcksbelysning, inomhusbelysning med mera - lanternorna får man identifiera så gott det går i den ljusgröten.
Jag tänder troget lanternorna när man skall (och bör) men det säkraste är ändå att intala sig att man seglar omkring med ett litet Stealth-skepp som ingen ändå ser...
Lanternor skall uppfylla internationellt överenskomna krav på ljusstyrka, spridningsmönster, lysvinklar och färg - och kan man få en LED-lanterna innanför de här gränserna är det inte mycket att tycka, egentligen. Det finns exempel på "vanliga" lanternor som är marginella eller på fel sida, de också - i något fall med ett tveksamt spanskt typgodkännande (Lalizas för ett antal år sedan). Att den vanliga mastoppslanternan lyser sämre vid lutning beror (värdelöst vetande?) på att linsstrukturen i glaset på lanternor är avsedd att maximera utstrålningen i vinkelrät riktning mot glaset - litet samma problem som högförstärkande antenner. Man kan verkligen fråga sig om det designbeslutet är vettigt på en segelbåt. Klara besked om att LED-lampan (utbytes-) inte har i en glödlampslanterna att göra är ju annars värdefullt.
Alla som varit på sjön under bara litet sämre förhållanden än de perfekta vet ju dessutom att fritidsbåtslanternor är det ändå inte mycket med. Man ser även fartyg (med MYCKET bättre lanternor) i första hand via däcksbelysning, inomhusbelysning med mera - lanternorna får man identifiera så gott det går i den ljusgröten.
Jag tänder troget lanternorna när man skall (och bör) men det säkraste är ändå att intala sig att man seglar omkring med ett litet Stealth-skepp som ingen ändå ser...
Anders S
Av ren slump damp jag ner på Xenonkungens hemsida, www.xenonkungen.se, och fann där en rad utbyteslampor för bilar bla i LED teknik. Dom hade bla stavlampor i LED teknik som ev skulle passa direkt i armaturerna i min båt.
Är det någon som har LED lampor därifrån?
Dom var bla avsedda för skyltbelysningar, bagagerum, innerbelysning mm i bilar. Kanske skulle funka i båten med då tänkte jag.
Dom var bla avsedda för skyltbelysningar, bagagerum, innerbelysning mm i bilar. Kanske skulle funka i båten med då tänkte jag.
Se mitt inlägg på sid 1. LED spollampor funkar sisådär tycker jag - svagt och blåvitt ljus.SWE54 skrev:Av ren slump damp jag ner på Xenonkungens hemsida, www.xenonkungen.se, och fann där en rad utbyteslampor för bilar bla i LED teknik. Dom hade bla stavlampor i LED teknik som ev skulle passa direkt i armaturerna i min båt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Hej alla,
Sprang på en LED nyhet hos IKEA som heter "Lack" som är 2 inbyggda "strålkastare" av starkt lysande LED. Utförandet är ok med nån aluminium kåpa som kan skruvas fast direkt med 2 skruvar. Kostar lite mycket på 299 pix men verkar se ok ut till typ däcksbelysning på spridarna, Funderade på 2 led's på varje spridare men det är ju lite tidigt ännu för att prova. Kanske man kan testa hemma på altanen en mörk afton.
Se här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60122678
/Lars
Sprang på en LED nyhet hos IKEA som heter "Lack" som är 2 inbyggda "strålkastare" av starkt lysande LED. Utförandet är ok med nån aluminium kåpa som kan skruvas fast direkt med 2 skruvar. Kostar lite mycket på 299 pix men verkar se ok ut till typ däcksbelysning på spridarna, Funderade på 2 led's på varje spridare men det är ju lite tidigt ännu för att prova. Kanske man kan testa hemma på altanen en mörk afton.
Se här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60122678
/Lars
Har installerat Frilights 32-dioders Turnstripe armatur (finns på hjertmans) i dusch/wc-utrymmet. Där passar ljuset alldeles utmärkt till den vita plasten/gelcoaten. Blev rikitgt bra.
Samma armatur blev förskäcklig i kök/pentry...
Vi installerade även Frilights Steplight (1-diod) som nattbelysning (i knähöjd) i dusch/wc-utrymmet. Även det blev passande och en trevlig detalj. Steplight är vattentät och funkar bra i våtutrymme.
Samma armatur blev förskäcklig i kök/pentry...
Vi installerade även Frilights Steplight (1-diod) som nattbelysning (i knähöjd) i dusch/wc-utrymmet. Även det blev passande och en trevlig detalj. Steplight är vattentät och funkar bra i våtutrymme.
Så köpte jag 2 st LED spollampor på Seasea och bytte i en armatur i båten. Dom var faktiskt märkta "varmvita" men det var svårt att "provlysa" på dagen. Men det var i alla fall inte det kalla blåvita ljuset utan en gulgrönare nyans, får väl se en kväll hur det egentligen är. Funkar dom bra byter jag i dom andra med så småningom. Seasea har ju ett litet utbud av LED nu som kanske duger bra.
SWE54 skrev:Så köpte jag 2 st LED spollampor på Seasea och bytte i en armatur i båten. Dom var faktiskt märkta "varmvita" men det var svårt att "provlysa" på dagen. Men det var i alla fall inte det kalla blåvita ljuset utan en gulgrönare nyans, får väl se en kväll hur det egentligen är. Funkar dom bra byter jag i dom andra med så småningom. Seasea har ju ett litet utbud av LED nu som kanske duger bra.
De där har jag spanat in också (var ju missnöjd med mitt tidigare inköp av LED spollampor...) Vore topp om du kunde återkomma och bekräfta om de som marknadsförs som varmvita från seasea har bra ljus eller ej.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Nu har jag hittat nya LED-lanternor.
http://www.fdecker.se/bluewaterlights.htm
De finns i lite olika utförande, bland annat en topplanterna med rött, grönt och vitt samt vitt ankarljus.
Har ni sett dessa?
Vad tycker ni om dem?
//Johan
http://www.fdecker.se/bluewaterlights.htm
De finns i lite olika utförande, bland annat en topplanterna med rött, grönt och vitt samt vitt ankarljus.
Har ni sett dessa?
Vad tycker ni om dem?
//Johan