Norsk motorseglare med orginell rigg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Norsk motorseglare med orginell rigg

Inlägg av toaen » fre 13 jun 2008, 16:50

I mitt letande efter en segelbåt med invändig styrplats har jag nu fått ett "problem" som är "svårt att gre" för att i viss mån citera Nils Ameck - diktare med rötter från Smögen.

Det var naturligtvis min gode vän och vapendragare, Stefan - eller "Smoegen" som han brukar kalla sig när han härjar på de olika forumen, som genom ett telefonsamtal, satte mig i en problematisk sits.

På blocket fann han denna annons http://www.blocket.se/vi/16719942.htm?ca=15_s&last=1

Det är ju en segelbåt med invändig styrplats som i stort uppfyller mina krav betäffande ståhöjd mm.

Den är fenkölad - kanske lite svårt för en som har seglat lånkölat hela livet. Men då jag inte gått på grund de senaste 15 åren så har jag ju inte haft nytta av mina senaste båtars hållfasthet av den anledningen. Å andra sidan har jag väl inte varit närmare nästa grundstötning än just nu.

Det som är avvikande på denna båten är ju mastens placering. Den sitter ju extremt långt bak - i framkant på sittbrunnen. Storseglet är ju minimalt 7,6 m2 och Genuan 26,5 m2.

Båten finns i Munkedal - längst in i Gullmarsfjorden. Landvägen ca 4 mil hemmifrån, så jag kunde inte låta bli att åka och titta på den.

Det enda jag egentligen behöver ändra på är att flytta fästet på stolen till den invändiga styrplatsen ca 10 cm så att jag får plats med knäna, om jag skulle vilja sitta bakom ratten och styra. En operation, som för en händig man som mig, tar max tre minuter.

Fick en kopia på orginalbrochyren på tyska av säljaren. Nån annan information om båten har jag inte kunnat hitta på internet. Båten är byggd i Norge va A/S Fjord Plast 1979. Säljarens man var inblandad i produktionen, men båten har paret köpt från Danmark för ca 3 år sen, men pga sjukdom har de inte använt båten. Den hade tydligen gått mycket i de europeiska kanalerna och har en bogproppeler - Ventus - monterad i aktern!?

Vad har forumets tänkare för kunskap eller åsikt om denna båt. Ola har kanske mer information att komma med.

När jag talade med Stefan påstod han att jag lagt in en bild på en sådan båt i nått av Forumen jag brukar härja på - och minsann - i mitt bildarkiv hittade jag bilden. den går att se här http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Jag hade varit i Stavanger med min havsfidra - de året då Kvaerner Innovation deltog i Whitbread.

På vägen hem tog jag natthamn i Kristiansand och vid en promenad fick jag sen en mycket underlig modern segelbåt liggandes vid en gamal do. Jag kunde inte låta bli att ta en bild på bägge. Det moderna visade sig nu att det var en Fjord 28 CS.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » fre 13 jun 2008, 19:02

Jag bor faktiskt här i Kristiansand. Lustiga bilder, måste vara från - 1996? 1997? Alla seglare här minns Kv Innovations tid i gästhamnen.

Fjord 28 CS är annars konstruerad av en designer bosatt i Kristiansand, Eivind Amble tilsammans med Geir Grung. Amble är en mycket skicklig konstruktör med flera segelbåtar (1/2-tonare vid VM Hankø 1983 etc.) men flest motorbåtar vad jag vet. Han hade även en dotter som var skicklig i Europajolle när jag själv var en 5-6-7 år yngre och seglade Optimist i samma klubb. Fj 28 CS är ingen dum båt men ganska radikal och inget jag skulle vilja ha själv. Vad jag hört seglar 28 CS bättre än man skulle tro och den er mycket rymlig.

Nu 20-30 år senare tycker jag faktiskt den är mer attraktiv än tidigare, lite "rymdskepp" liksom.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 13 jun 2008, 19:41

Tack för ditt svar PC

Året var 1997. Jag kom in till Kristiansand i ösregn och la mig längs en pontonbrygga. Nästa morgon fick jag flytta tidigt, för de skulle ta in pontonbryggan. Då var det strålande solsken. En underbar dag.

Kwerner Inovesion låg vid sin plats när jag stod upp och flyttade båten. Jag tog ett kort innan jag gick en långpromenad runt stan och gick ganska tidigt förbi Fullriggaren Sörlandet, som låg i västra delen av hamnen. Efter några timmar var jag tillbaka vid min båt. Då hade Kwerner Inovasion gått.

Jag gick ut efter middag och när jag var vid Oksöy fyr såg två segelbåtar vid horisonten. En seglade med storsegel och genua och en hade spinnacker - trodde jag. Den båten med trekantig silluett var Kwerner Inovasion och kom in ganska snabbt. Jag la mig och väntade. Båten som jag tyckte seglade med spinnaker var Sörlandet i full segelskrud.

Tag tyckte då och tycker än att de två timmarna jag låg och väntade för att ta ett par kort var värd väntetiden. Sen hade jag 35 timmar hem till Kungshamn.

tommy

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » fre 13 jun 2008, 20:50

Jag har varit med ombord på Sørlandet många gånger själv.

Tyvärr hittar jag inga bra bilder från den, men här iaf två trevliga bilder från förra sommarens ilandstigning på Oksø fyr:

Bild

Bild

Inte ofta jag kommer dit fast jag ser i direkt sikt ut till fyren varje dag.
Får man bjuda på en lite regnig vy från stugan? Oksø fyr syns i horisonten.

Bild

Tja, så ser det ut hemma hos oss...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 14 jun 2008, 07:53

Vackert så man börjar grina som vanligt. Kan det bli hård sjögång där vid fel vind? Vid bryggan alltså?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » lör 14 jun 2008, 09:21

Det är ytterst sällan något problem med sjögång. Hela sundet är relativt bra skyddat. Men det er klart att vid hård sjögång (höst o vinterstormar) är hamnen inte användbar. Drivgods landar uppe vid huset.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Mast i aktern

Inlägg av bohj » mån 16 jun 2008, 16:01

Det är inget nytt att ha masten i aktern. Brian Eiland skrev om min båt " That was an extreme aftmast". Se mina inlägg på Mast i aktern eller www.nogg.se/bohj.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 16 jun 2008, 18:52

hej Bohj

Hur löser man revning utan att byta försegel när det piper i ordentligt - 25/30 m/sek.

Jag funderar på om man skulle kunna sätta ett kutterstag, som jag har på min nuvarande fock, med en kryssfock på rulle. Skall man segla länge när det blåser ordentligt kunde man ju ha en högt skuren klyvare i stället för Genuan.

Jag vill att det skall fungera efter principen att inte behöva gå fram på däck när det är dåligt väder.

tommy

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » mån 16 jun 2008, 20:09

Rulle?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 jun 2008, 20:28

Jag hade nog funderat på två segel på rulle, en större lättvindsbetonad och en kryssfock. Kryssfocken kan nog revas till "kulingfock" utan större problem. Kanske t o m med en självslåendeskena?

Kanske (kanske!) skulle focken också bli ett balanserat "enda segel" på just den här riggtypen.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 16 jun 2008, 21:39

George Buehler (www.dieselducks.com) ritar gärna med liknande rigg. Båtarna är inte så vackra men han har en del intressanta idéer.
Efterfrågan på bränsle-effektiva motorbåtar kommer nog öka framöver.

bohj
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av bohj » lör 21 jun 2008, 11:03

Naturligtvis är det rullsegel som gäller. Den jag byggde är bara en prototyp. På min hemsida www.nogg.se/bohj kan man se en båt i USA med wishbonerigg. Det är ju lämpligt att sätta på en aktermast på en motorbåt eftersom det inte inkräktar på båtens utrymmen. Det gäller ju bara att bygga ett stadigt stativ på akterspegeln som håller uppe masten. Seglet hänger ju utanför båten så det är sällan ivägen.

Skriv svar