Visar GPS eller loggen rätt ?
fart över grund...
visst är det korrekt att loggen visar fart i vattnet och GPS;en fart över grund. Men hur stor skillnad är det som mest i stockholms skärgård där jag håller till? Har ju inte intrycket att det är speciellt strömt. Kan det vara över en knop annat än i trånga sund? Vi har ju inte speciellt mycket tidvatten heller.
Re: fart över grund...
.GoranA skrev:visst är det korrekt att loggen visar fart i vattnet och GPS;en fart över grund. Men hur stor skillnad är det som mest i stockholms skärgård där jag håller till? Har ju inte intrycket att det är speciellt strömt. Kan det vara över en knop annat än i trånga sund? Vi har ju inte speciellt mycket tidvatten heller.
Frågan gällde väl inte endast Stockholms skärgård?
På västkusten har vi betydande strömmar att ta hänsyn till, både i havsbandet och inne i skärgården. Även tidvattnet spelar in.
Jag har vant mig vid att alltid ha på både logg och GPS för att ha full kontroll på strömmen. Om man går över till Skagen, till exempel, kan man vinna mycket på att undvika att gå mot Jutska strömmen, som ofta sätter med uppåt 3 knop mot nordöst. På hemvägen gäller det att lägga sig i strömfåran för att få en extra skjuts.
För min del blev det ganska enkelt, oavsett hur jag seglar visar den mellan 1,5 och 1,8 knop för lite. Jag hittade raymarine's svenska hemsida och under support hade de lathund för hur kalibrera loggen. Typligen inte bara jag som har haft detta problem....
Tack för alla synpunkter o inlägg. Det är lättare att komma fram till en åtgärd när man har diskuterat saken i forumet. Sailguide i ett nötskal
///Bengt
Tack för alla synpunkter o inlägg. Det är lättare att komma fram till en åtgärd när man har diskuterat saken i forumet. Sailguide i ett nötskal
///Bengt
Noggrannheten i hastighetsskattningen är troligtvis ganska beroende på ålder/fabrikat/prisklass. Precis som skrevs innan har jag också hört att det går att titta på dopplerskiftet i bärvågen från satelliterna och utnyttja det för att förbättra skattningen.
Precis som skrevs innan kan man använda "statistiska metoder" för att skatta position och hastighet. Man använder sig då av t.ex. ett s.k. EKF (Extended Kalman Filter, för er som är intresserade
) som är ett slags (modellbaserat) olinjärt filter. Jag vet att GPS-tillverkare tittar på att använda det men jag vet inte om det finns implementerat, men jag skulle tro det (ryktena säger att så är fallet). I ett sådant system kan man väga samman dopplerinformation och lägesinformation för att att förbättra både positions- och hastighetsskattning.
Oavsett vilken filtrering som görs (även utan doppler) bör det svänga in sig mot en bra hastighetsskattning om du håller konstant hastighet en stund (helst rak kurs också). Exakt hur lång tid det innebär beror på hur filtret är trimmat. Troligtvis rör det sig om några sekunder.
Det smidigaste sättet att testa hastigheten just i båtfallet är väl att leta upp en fartkontrollsträcka (brukar vara utmärkt på sjökortet) och jämföra det beräknade värdet med loggen och GPS:en, alternativt ta ut riktmärken på sjökortet för två enslinjer (en för start och en för stopp av klockan). Du har (hastigheten i knop) = 1,94*(sträckan i meter)/(tiden i sekunder). För att vara extra säker bör du (som tidigare sagts) åka sträckan både fram och tillbaka för att inte loggen ska visa fel p.g.a. strömt vatten.
Precis som skrevs innan kan man använda "statistiska metoder" för att skatta position och hastighet. Man använder sig då av t.ex. ett s.k. EKF (Extended Kalman Filter, för er som är intresserade
Oavsett vilken filtrering som görs (även utan doppler) bör det svänga in sig mot en bra hastighetsskattning om du håller konstant hastighet en stund (helst rak kurs också). Exakt hur lång tid det innebär beror på hur filtret är trimmat. Troligtvis rör det sig om några sekunder.
Det smidigaste sättet att testa hastigheten just i båtfallet är väl att leta upp en fartkontrollsträcka (brukar vara utmärkt på sjökortet) och jämföra det beräknade värdet med loggen och GPS:en, alternativt ta ut riktmärken på sjökortet för två enslinjer (en för start och en för stopp av klockan). Du har (hastigheten i knop) = 1,94*(sträckan i meter)/(tiden i sekunder). För att vara extra säker bör du (som tidigare sagts) åka sträckan både fram och tillbaka för att inte loggen ska visa fel p.g.a. strömt vatten.
-
Göta Petter
- Rookie
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 10:38
Kanske det smidigaste, men det funkar inte. Istället kan man segla en känd sträcka och kalibrera GPSen, d v s den sträcka GPSen anger. Därefter seglar man fram o tebaks o kollar GPSens och loggens fartangivelser. Skillnaden är loggens fel plus strömmen när man seglar åt ena hållet, och loggens fel minus strömmen när man seglar åt andra hållet.dax skrev:Det smidigaste sättet att testa hastigheten just i båtfallet är väl att leta upp en fartkontrollsträcka (brukar vara utmärkt på sjökortet) och jämföra det beräknade värdet med loggen och GPS:en, alternativt ta ut riktmärken på sjökortet för två enslinjer (en för start och en för stopp av klockan). Du har (hastigheten i knop) = 1,94*(sträckan i meter)/(tiden i sekunder). För att vara extra säker bör du (som tidigare sagts) åka sträckan både fram och tillbaka för att inte loggen ska visa fel p.g.a. strömt vatten.