Byte av fall.
Jag vill gärna lägga till: Dyneema, glest flätad, är inte benägen att töja sig. Precis som med wire spelar linans konstruktion roll - det är ju skillnad på rod (monofilament), 7-trådig, Dyform, 19-trådig, 49-trådig (7x7) respektive 133-trådig 19*7...
Dyneema finns i olika kvalisorter och konstruktioner. ren dyneema i enkel 8-flätad töjer sig endast helt litet medan en mix av dyneema och terulene, kanske dubbel 16-flätad kan töja sig ordentligt. Den vanligaste fällan är att man låter ett terylenhölje ta lasten långt innan dyneemakärnan hjälper till.
För fall är en sådan lina ett felaktigt val. Problemet är (som alla sagt) att en tillräckligt stark dyneemalina blir omöjlig att dra i - Bacho-fingrar har inte alla.
Det är korrekt att Dyneema är amorf i sin karaktär. Det betyder att den inte är lämplig för stag och vant, eftersom den förlänger sig med tiden, under belastning. Till fall och backstag med mera duger den bra, om man inte (som jag) funderar mycket på vad som skaver när jag vänder ryggen till. Wire är inget dåligt val, men stålwire lämplig för fall töjer sig, de också.
Dyneema finns i olika kvalisorter och konstruktioner. ren dyneema i enkel 8-flätad töjer sig endast helt litet medan en mix av dyneema och terulene, kanske dubbel 16-flätad kan töja sig ordentligt. Den vanligaste fällan är att man låter ett terylenhölje ta lasten långt innan dyneemakärnan hjälper till.
För fall är en sådan lina ett felaktigt val. Problemet är (som alla sagt) att en tillräckligt stark dyneemalina blir omöjlig att dra i - Bacho-fingrar har inte alla.
Det är korrekt att Dyneema är amorf i sin karaktär. Det betyder att den inte är lämplig för stag och vant, eftersom den förlänger sig med tiden, under belastning. Till fall och backstag med mera duger den bra, om man inte (som jag) funderar mycket på vad som skaver när jag vänder ryggen till. Wire är inget dåligt val, men stålwire lämplig för fall töjer sig, de också.
Anders S
Korrigering av töjning för wire
Så här skrev jag tidigare:
"Jämför med wire som töjer sej 0.5 % vid 5% av brottslast."
Det ska naturligtvis vara 0.05% och inget annat.
"Jämför med wire som töjer sej 0.5 % vid 5% av brottslast."
Det ska naturligtvis vara 0.05% och inget annat.
Tänk på att det inte är nödvändigt att köpa den dyra linan för hela fallets längd. För att spara pengar kan man köpa den längd som går åt från masttoppen och ned till avlastaren, alltså den del som är belastad när seglet är hissat. Haländan kan man skarva ihop med vilken skit-tamp som helst, den ska ju bara hålla för belastningen när man drar upp seglet och det spelar ingen roll hur mycket den töjer sig så länge den inte går av.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Våldtog(?!!) min trämast och bytte vajerfallen till dyneema i år. De gamla fallen var förmodligen original sedan 1972 och de var som gummiband jämfört med de nya fallen. Körde med 8 mm Liros-lina som REA:des på mässan hos Erlandssons Brygga. Tycker personligen att det ser precis lika bra ut som det gjorde innan, men jag är inte typen som kör med treslagen hampalina i haländarna på fallen heller direkt...
Alla borde ha skägg
Är ganska säker att en silvergrå dyneemalina kan se propert ut även på en lackad trämast. Pop-neon är väl inte din grej?Misil no87 skrev:Våldtog(?!!) min trämast och bytte vajerfallen till dyneema i år. De gamla fallen var förmodligen original sedan 1972 och de var som gummiband jämfört med de nya fallen. Körde med 8 mm Liros-lina som REA:des på mässan hos Erlandssons Brygga. Tycker personligen att det ser precis lika bra ut som det gjorde innan, men jag är inte typen som kör med treslagen hampalina i haländarna på fallen heller direkt...
Anders S
-
Pontus Jansson
- Erfaren medlem
- Kontakt:
På vår båt använder vi dynema till fall, backstag och pekestag. Min erfarenhet är att dyneman töjer sig ganska mycket i början tills man belastat den ordentligt ett par gånger då blir den näst intill helt stum. Så tipset om man vill att dynemafallen skall vara så stumma som möjlig är att försträcka. På backstagen sköter det sig själv medan fallen kan behöva lite hjälp. Sist vi bytte fall spännde jag upp dessa mellan två stora träd sedan tog vi i fyra stycken och drog allt vi kunde vinkelrätt mot linan. När vi upprepat den proceduren ett par gånger blev det nästan helt stumt.
Vad gäller slitage så spar man linan väldigt bra om man använder kaus runt fallschackel och annat. Vill man vara väldigt snål ser man till att ra bort fallen om båten inte skall användas en längre tid. Att tampfall skulle förfula en trämast är i alla fall inte min upfattning.
/Pontus
Vad gäller slitage så spar man linan väldigt bra om man använder kaus runt fallschackel och annat. Vill man vara väldigt snål ser man till att ra bort fallen om båten inte skall användas en längre tid. Att tampfall skulle förfula en trämast är i alla fall inte min upfattning.
/Pontus