Beslag till rullbom

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats
Erfaren medlem

Beslag till rullbom

Inlägg av Mats » mån 02 jun 2008, 13:15

Hej ärade forumdeltagare, jag har en Ballad från 1974 med Seldénrigg. Bommen har rullrevsfunktion (storseglet rullas upp runt bommen med ett vinschhandtag framför masten). Nu har fästet för storseglets halshorn gått av. Någon som råkat ut för liknande och vet var man kan hitta reservdelar eller om det går att svetsa. Det verkar vara gjutet i aluminium eller något annat lätt material.

/Mats

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 03 jun 2008, 07:19

Det är nog inte så stor mening med att försöka svetsa, även om du hittar någon som kan försöka. Materialet (en ren gissning) kan vara någon gjutlegering av aluminium - en vanlig sådan kallas "silumin". Att svetsa i en sådan legering är inte det enklaste och man får problem med hållfastheten i korrosiva miljöer (båten). Men man kan vanligen svetsa, bara att det inte kommer att hålla i längden.

Möjligen kan man försöka ersätta fästögat med en rostfri ögonbult + mutter och bricka, eller så kan man kanske fästa seglet med (påsytt) polyesterband?
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Beslag till rullbom

Inlägg av Seawolf » tis 03 jun 2008, 08:45

Mats skrev:Hej ärade forumdeltagare, jag har en Ballad från 1974 med Seldénrigg. Bommen har rullrevsfunktion (storseglet rullas upp runt bommen med ett vinschhandtag framför masten). Nu har fästet för storseglets halshorn gått av. Någon som råkat ut för liknande och vet var man kan hitta reservdelar eller om det går att svetsa. Det verkar vara gjutet i aluminium eller något annat lätt material.

/Mats
Kontakta Viking Yachting i Göteborg, de har tumme med Seldens, och Seldens har god ordning på reservdelar.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 03 jun 2008, 09:27

Nu när beslaget gått åt pipan kan ju vara idé att titta på möjligheten att bygga bort rullbommen.

På min båt, dock icke Seldénrigg, fungerar rullbommen inte alls vid revning. Jag gissar att det är likadant på din. Dessutom är det bökigt att hissa segel med den idiotiska veven roterande. Men ditt handtag kanske är löstagbart?

Fast gäller det att lösa en akut situation, och möjligöra fin junisegling är det nog lättast att få tag på ett beslag som passar. Kolla som sagt med Viking.

mvh Sven-Barry

Mats
Erfaren medlem

Inlägg av Mats » tis 03 jun 2008, 23:17

Jo det handlar ju främst om att inte missa alltför många seglingstillfällen. Byta bom och revningssystem får nog vänta. Jag trivs rätt bra med den gamla rullbomen. Man använder ett av vinschhandtagen som ändå brukar sitta i sin hållare på masten så jag tycker det är rätt smidigt både att hissa och att reva. Tack för tipsen. Jag ska först kolla med Viking. Annars får jag försöka fästa någon typ av ögla med bult och mutter istället för pinnen som låser beslaget i axeln. Det blir nog inte snyggt, men det funkar kanske en säsong iaf.
/Mats

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » ons 04 jun 2008, 00:44

Knyt en lämplig tamp runt masten genom halshornets öljett, knyt sedan en annan lika lämplig tamp runt bommen genom samma öljett. Klart! Hornet fixerat.

Jag har en liknande lösning permanent på Safiren.

Tampen runt masten måste släppas för att kunna reva seglet om det görs mha rullning runt bommen, men en mycket bättre lösning är att montera revöljetter i storen och reva som vanligt trots att det är en rullbom...
//Daniel

Skriv svar