Ta bort vibrationer i dyneema akterstag?
Ta bort vibrationer i dyneema akterstag?
Hej igen!
Har ett akterstag i dyneema (skalad) och då jag spänner det får jag högfrekventa vibrationer i det.
Har någon en idé hur man blir av med dem? Kanske sätter något i akterstaget (ihålig tennisboll eller något?)
Tack! /Dan
Har ett akterstag i dyneema (skalad) och då jag spänner det får jag högfrekventa vibrationer i det.
Har någon en idé hur man blir av med dem? Kanske sätter något i akterstaget (ihålig tennisboll eller något?)
Tack! /Dan
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Nja, jag menar väl inte detta på fullt allvar, för det skulle väl bli alldeles för jobbigt och trassligt. Men jag tror att om man gitter, så skulle man kunna fläta in en tunn Dyneemalina (jolletrim av minsta diameter) i en spiral runt mellersta tredjedelen. En sådan stör (nog) inte den lastbärande linan om den är av samma material.
En tänkbar möjlighet är sedan att sätta krympslang ovanpå spiraldelen och värma denna fär att göra det hela enhetligt och "elegant". Men luftmotståndet får inte bli för litet - då försvinner effekten.
En tänkbar möjlighet är sedan att sätta krympslang ovanpå spiraldelen och värma denna fär att göra det hela enhetligt och "elegant". Men luftmotståndet får inte bli för litet - då försvinner effekten.
Anders S
Tunn nylonduk
Hej
Fick tippset att trä igenom några remsor tunn nylonduk typ tael tales (stavas det så) på olika ställen utmed backstaget det bryter vibrationerna.
Fick tippset att trä igenom några remsor tunn nylonduk typ tael tales (stavas det så) på olika ställen utmed backstaget det bryter vibrationerna.
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
Finns strummpor utav en polyethylene plast som endast väger 5 gr /m men som skyddar mot bådde uv och vibrationer.
Dom andvänder det bla på minitransat båtarna.
I sverige säljs det av P3Composites info@P3composites.se
Det är en enkel och snygg lösning
Dom andvänder det bla på minitransat båtarna.
I sverige säljs det av P3Composites info@P3composites.se
Det är en enkel och snygg lösning
Innan racet bytte jag till en 8mm skalad dyneema istället för 4mm. Brummar inte lika tidigt men brummar gör det.Calle C skrev:Hej Dan
När du ändå brummar in som vinnare i racen, so what..![]()
Byt till vajer, troligtvis så blir du av med eländet.
Fortsätter det kan du få utmattningsproblem både på båten och mentalt..
Men precis som du säger, går tävlingarna så bra som det gjorde kan man skita i att det brummar lite
/Dan
Man blir av med vibrerationerna i spända linor genom att ta en tunn (6mm) linstump på nån decimeter, och knyta den runt den vibrerande linan c:a 200 mm från fästpunkten så att dess båda stumpändar är fria.
För varje vibrationsrörelse stjäl stumpen lite energi då dess stumpändor vickar, så att vibrationen släcks ut.
Används på kraftledningar, och ser där ut som små T-formade saker som hänger en liten bit från isolatererna....
Det hela kan illustreras på något stränginstrument, där den allra minsta lilla tråd knuten på en sträng gör att ljudet dör ut direkt när man knäpper på strängen.
För varje vibrationsrörelse stjäl stumpen lite energi då dess stumpändor vickar, så att vibrationen släcks ut.
Används på kraftledningar, och ser där ut som små T-formade saker som hänger en liten bit från isolatererna....
Det hela kan illustreras på något stränginstrument, där den allra minsta lilla tråd knuten på en sträng gör att ljudet dör ut direkt när man knäpper på strängen.