Riggfråga
Riggfråga
Jag har masthead rigg med Flurex rulle och en förligg undervant. Riggen är ny och bara provmonterad av tidigare ägare. Det verkar som om förstaget med Flurexen är för långt. Den glappar lite trots att akterstaget är draget så långt det går.
Jag vet inte om det ska vara så här eller om jag bör korta förstaget eller akterstaget. Hur ska jag göra?
Det verkar inte så lätt att korta vare sig för eller akterstag.
Jag vet inte om det ska vara så här eller om jag bör korta förstaget eller akterstaget. Hur ska jag göra?
Det verkar inte så lätt att korta vare sig för eller akterstag.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Snacka med förra ägaren, om det inte ger något - Rigg/furlex återförsäljaren. Är furlexen ny?
Om förra ägaren fått upp allt borde det funka för dig med. Kolla att du inte har någon extra koppling som inte ska sitta där, eller gjort fast förstaget i fel hål i däcksinfästningen.
Du har inte spänt upp vanten för hårt och på så vis krummat ned riggen?
mvh
Om förra ägaren fått upp allt borde det funka för dig med. Kolla att du inte har någon extra koppling som inte ska sitta där, eller gjort fast förstaget i fel hål i däcksinfästningen.
Du har inte spänt upp vanten för hårt och på så vis krummat ned riggen?
mvh
Gillar att segla!
Det låter skumt, Fresso.d88-jwn skrev:det inte glappar när jag spänner akterstaget.
Men vad är det som glappar?
Om du skruvar akterstagets vantskruv/vantskruvar i botten,
får du inte förstaget uppsträckt då?
Titta på båten från sidan.
Står masten vertikalt, eller lutar den föröver eller akteröver?
Den absolut enklaste åtgärden om för/akterstag är "för långa"
är att kapa av 50 - 100 mm på akterstaget.
Då slipper du röra rullfocksystemet.
Om du kapar förstaget och rullprofilerna måste du kanske korta förseglet också.
Lycka till! //OtR
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om masten redan lutar bakåt och du kortar akterstaget kan båten bli jobbigt lovgirig. Det är olika för varje båt, men ofta ska en mastheadmastmast stå nästan vertikalt, kanske luta 5 cm bakåt, man kan kolla genom att knyta en rejäl skiftnyckel i storfallet. Hänger den redan mycket bakåt ska du nog korta förstaget. Det går visst att öppna vajerinfästningen underst på Furlexen, men det är nästan bara riggverkstäder som klarar det.
Luta framåt får masten absolut inte göra.
Luta framåt får masten absolut inte göra.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Furlex är avsedd för självmontering, och har "förre ägaren" själv monterat rullen vet ingen om förstaget (inne i profilen) har rätt längd eller om akterstaget är fel. Ett något för kort stag kan ofta förlängas med en toggle extra, medan en för lång wire ger just de beskrivna problemen.
Skall viren kortas går det bra, men det krävs normalt en ny kona. Eftersom Det finns olika typer av ändstycken (Sta-Lok och Norseman heter två vanliga) och varianter på konan beroende på wiretyp, så rätt kona är vitalt.
Ytterligare en kontroll: Står masten rätt i sin mastfot? Att flytta masten fem cm för- eller akteröver gör också skillnad.
Skall viren kortas går det bra, men det krävs normalt en ny kona. Eftersom Det finns olika typer av ändstycken (Sta-Lok och Norseman heter två vanliga) och varianter på konan beroende på wiretyp, så rätt kona är vitalt.
Ytterligare en kontroll: Står masten rätt i sin mastfot? Att flytta masten fem cm för- eller akteröver gör också skillnad.
Anders S
Är masten genomgående eller står den på rufftaket? Vår är genomgående, och vi har ett antal olika lägen som den kan ha på ruffgolvet. Dessa lägen skiljer väl ca 10 cm från extremlägena och det gör en oerhörd skillnad (50-100 cm) på masttoppen. Så om det är en genomgående mast så kan det verkligen bli fel om man har fel basläge.
Hälsningar
Tommy
Hälsningar
Tommy
Masten står på rufftaket.
En brygggranne har hjälpsamt påpekat att jag saknar en anordning för att sänna akterstaget. När vi provspände så blir förstaget stumt. Jag surfar just nu runt på nätet för att få tag på en sådan.
(jag fick en hel del andra hjälpsamma tips också vilket tacksamt togs i mot)
En brygggranne har hjälpsamt påpekat att jag saknar en anordning för att sänna akterstaget. När vi provspände så blir förstaget stumt. Jag surfar just nu runt på nätet för att få tag på en sådan.
(jag fick en hel del andra hjälpsamma tips också vilket tacksamt togs i mot)
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Den delas med en vantskruv till två vairar. Jag har någonstans plockat upp att man inte behöver akterstagssträckare med Mastheadrigg men det gäller kanske segeltrim. Man behöver ju sträcka upp riggen. Vad ska jag skaffa och var ifrån?
Tur att en nybörjare har goda seglarkamrater som kan komma med råd.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Den delas med en vantskruv till två vairar. Jag har någonstans plockat upp att man inte behöver akterstagssträckare med Mastheadrigg men det gäller kanske segeltrim. Man behöver ju sträcka upp riggen. Vad ska jag skaffa och var ifrån?
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Här finns lite olika lösningar.
http://www.harken.com/rigtips/back.php
När det gäller mastlutningen så behöver du inte bekymra dig för att båten ska bli lovgirig. Man märker väldigt sällan på båtens balans om man lutar masten mycket eller lite. Man märker det däremot på farten förutsatt att man då har en traditionellt sydd stor och ingen fathead el.likv.
Luta så mycket det går akterut.
Den teoretiska förändring av tryckpunkten försvinner i allt annat som påverkar båten.
http://www.harken.com/rigtips/back.php
När det gäller mastlutningen så behöver du inte bekymra dig för att båten ska bli lovgirig. Man märker väldigt sällan på båtens balans om man lutar masten mycket eller lite. Man märker det däremot på farten förutsatt att man då har en traditionellt sydd stor och ingen fathead el.likv.
Luta så mycket det går akterut.
Den teoretiska förändring av tryckpunkten försvinner i allt annat som påverkar båten.