Särgårds 150 S1

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Avve
Trogen medlem

Särgårds 150 S1

Inlägg av Avve » tor 26 maj 2005, 09:48

Jag mötte rubricerad båt på Ålands hav vid inloppet till Mariehamn i Fredags (19/5). Någon som har info om henne? Otroligt vacker där hon gick på bidevindsbog mot Sverige.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 26 maj 2005, 20:17

Det är Beatrice Aurore en av Sveriges absolut vackraste segelbåtar. Hon genomgick en helrenovering för några år sedan efter en olycka då en kranbil välte över henne och sänkte henne i samband med upptagningen. Det finns ett mycket bra tvprogram om renoveringen.

Kolla på http://www.sskf.se. Konstigt nog kan jag inte finna särskilt mycket om henne på nätet....

Jag seglade henne en del med tidigare ägaren för c:a 30 år sedan, det var helt otroligt häftigt :D

/Jonas

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » tor 26 maj 2005, 20:38

Anonymous skrev:Det är Beatrice Aurore en av Sveriges absolut vackraste segelbåtar. Hon genomgick en helrenovering för några år sedan efter en olycka då en kranbil välte över henne och sänkte henne i samband med upptagningen. Det finns ett mycket bra tvprogram om renoveringen.

Kolla på http://www.sskf.se. Konstigt nog kan jag inte finna särskilt mycket om henne på nätet....

Jag seglade henne en del med tidigare ägaren för c:a 30 år sedan, det var helt otroligt häftigt :D

/Jonas
Jag tycker minnas att ha läst om båten i nåt Segling från 80-tallet eller så..

Avve
Trogen medlem

Inlägg av Avve » tor 26 maj 2005, 20:41

Tack för svaret. Jag hade mina misstankar, men visste inte om hon hade nummer 1 i seglet. Jag mötte henne i byxelkrok på öland en gång på 70-talet, då hade hon ingen motor utan bogserades ut till hamnmynningen av sin jolle för att komma ut. Dessutom såg man henne ibland i skärgården på den tiden, då var hon lätt att känna igen med sin röda genua. Hur som helst en otroligt vacker båt.

Skriv svar