Nu känner jag inte till Rotterdams varvsförhållanden, men i Göteborg finns det ju reparationsvarv för fartyg med bl.a blästring och bottenmålning. Däremot är det inte så mycket småbåtsupptagning eller dito hamnar inne i Göteborg.Anders S skrev:
En annan mätteknisk märklighet är att storhamnen Göteborg har så oerhört mycket värre mätvärden än den ännu större hamnen Rotterdam.
Detta är indicier som pekar på mätmetodsproblem i någon form.
Sverker i Plus...
-
LadyAnnila
- Silvermedlem
- Kontakt:
[quote="Sneseglarn"]
Gränsdragningsproblemet finns fortfarande kvar. Hur långt från kusten blir det insjö? Är Hjertmans i Sisjön hav eller insjö t.ex.?
Wikipedia definierar ordet Insjö så här:
"En insjö eller bara sjö är en vattensamling som inte är en del av havet, och inte heller ett vattendrag."
/Ann-Sofie
Gränsdragningsproblemet finns fortfarande kvar. Hur långt från kusten blir det insjö? Är Hjertmans i Sisjön hav eller insjö t.ex.?
Wikipedia definierar ordet Insjö så här:
"En insjö eller bara sjö är en vattensamling som inte är en del av havet, och inte heller ett vattendrag."
/Ann-Sofie
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Jag tror inte problemet är att skilja på insjö och hav!LadyAnnila skrev:Wikipedia definierar ordet Insjö så här:Sneseglarn skrev: Gränsdragningsproblemet finns fortfarande kvar. Hur långt från kusten blir det insjö? Är Hjertmans i Sisjön hav eller insjö t.ex.?
/Ann-Sofie
Ingen båtbutik ligger _i_ vare sig insjö eller hav - utan på land i närheten av dessa. Det har sagts i den här tråden att det skulle vara försäljningsställets placering som avgjorde vilken färg som fick säljas. Vad säger lag och förordning isåfall?
Jag vet inte var du hittar dina definitioner, men jag hittar mina här: http://apps.kemi.se/bkmregoff/ResultatA ... visa=amnen (åtminstone när det gäller bottenfärger)Jaramaz skrev:Tommy, definitionen av kusterna är tydlig och klar: insjöar (alla, hela landet) och havskust öster om Trelleborg är de där det är förbjudet att saluföra kopparfärg.
Definitionen är tydlig och klar: användningsområdet (i vilka vatten dom bottenmålade båtarna seglas) är helt och ensamt avgörande för vad som är tillåtet.
Försäljning kan däremot ske var som helst i landet, i Sundsvall t.ex.
/T
T skrev:Jag vet inte var du hittar dina definitioner, men jag hittar mina här: http://apps.kemi.se/bkmregoff/ResultatA ... visa=amnen (åtminstone när det gäller bottenfärger)Jaramaz skrev:Tommy, definitionen av kusterna är tydlig och klar: insjöar (alla, hela landet) och havskust öster om Trelleborg är de där det är förbjudet att saluföra kopparfärg.
Definitionen är tydlig och klar: användningsområdet (i vilka vatten dom bottenmålade båtarna seglas) är helt och ensamt avgörande för vad som är tillåtet.
![]()
/T
Så riktigt, KemI skriver så. Tyvärr inte så klart, de skriver om användning utan att klargöra vad de menar med användning osv. Hela regleringen kring båtbottenfärgerna är otydlig, vilket den inte borde vara.
Hittar inget direkt konkret på KemIs hemsida, snabbt googlande ger ingen direkt ledning.
Kan också stämma att kopparbåtbottenfärger får säljaas över hela landet, men inte till alla, utan blott till storbåtsvarv (nix, ingen legal länk om detta, bara en länk från SR, vad det nu kan ha för värde http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2021252 ). Hade försäljning varit fri i hela landet hade båttillbehörsbutikerna sålt för glatta livet, nu finns inte burkarna där öht.
KemIs papper sa inget om försäljning, såvitt jag kunde hitta.
Vi får väl se vad Sveker & Co tar upp om båtar & båtliv.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Vad hände...var någon på plats?
...??!!
Jag tror att du feltolkar artikeln på SR lite grann. Det finns kopparfärg och kopparfärg. De färger de inte får sälja är färger avsedda för skepp såvitt jag förstår, ytterligare en uppsättning regler. Nog för att det är ett relativt komplext regelverk och att det kan finnas tolkningsutrymme när man använder begrepp som "huvudsaklig fart", men att "användning" som generellt begrepp skulle vara så tvetydigt för en färg har jag lite svårt att förstå. Hur och var den ska användas specificeras ju.Jaramaz skrev:T skrev:Jag vet inte var du hittar dina definitioner, men jag hittar mina här: http://apps.kemi.se/bkmregoff/ResultatA ... visa=amnen (åtminstone när det gäller bottenfärger)Jaramaz skrev:Tommy, definitionen av kusterna är tydlig och klar: insjöar (alla, hela landet) och havskust öster om Trelleborg är de där det är förbjudet att saluföra kopparfärg.
![]()
/T
Så riktigt, KemI skriver så. Tyvärr inte så klart, de skriver om användning utan att klargöra vad de menar med användning osv. Hela regleringen kring båtbottenfärgerna är otydlig, vilket den inte borde vara.
Hittar inget direkt konkret på KemIs hemsida, snabbt googlande ger ingen direkt ledning.
Kan också stämma att kopparbåtbottenfärger får säljaas över hela landet, men inte till alla, utan blott till storbåtsvarv (nix, ingen legal länk om detta, bara en länk från SR, vad det nu kan ha för värde http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2021252 ). Hade försäljning varit fri i hela landet hade båttillbehörsbutikerna sålt för glatta livet, nu finns inte burkarna där öht.
KemIs papper sa inget om försäljning, såvitt jag kunde hitta.
Vi får väl se vad Sveker & Co tar upp om båtar & båtliv.
I den klubb jag ligger vinterförvaras årligen ca 200 båtar sedan tidigt 50-tal. När bottnar högtryckstvättas, skrapas och slipas sköljs alltihopa bort med regn och spolvatten och rinner längs med slipspåret rakt ner i hamnbassängen.Anders S skrev:
Det skulle det kunna vara om man hade haft höga halter där båtar rengörs/bottenslipas. Nu påstås det att halterna är höga i bottensediment i naturhamnar och i småbåtshamnar rent allmänt.
En annan mätteknisk märklighet är att storhamnen Göteborg har så oerhört mycket värre mätvärden än den ännu större hamnen Rotterdam.
Jag är övertygad om att om man gjorde bottensedimentprover där skulle man finna höga halter av allsköns gojs. Även om 50 år.
Jag antar att andra båtuppläggningsplatser ka se lika ut - därmed fynden.
fjollberg skrev:
Jag tror att du feltolkar artikeln på SR lite grann. Det finns kopparfärg och kopparfärg. De färger de inte får sälja är färger avsedda för skepp såvitt jag förstår, ytterligare en uppsättning regler. Nog för att det är ett relativt komplext regelverk och att det kan finnas tolkningsutrymme när man använder begrepp som "huvudsaklig fart", men att "användning" som generellt begrepp skulle vara så tvetydigt för en färg har jag lite svårt att förstå. Hur och var den ska användas specificeras ju.
Det är mycket möjligt att jag feltolkar, en artikel på SR hemsida är heller inte rätt grund. Vilket återigen visar bristen på adekvat information.
Frågorna som jag tog upp var försäljning och användning, där jag uppfattat regelverket som att det är försäljningen som begränsas. KemIs hemsida ger inte mycket vägledning, där står inget alls om försäljning: vilket då kan tolkas som att det är fritt, men varför är det då så otroligt svårt att hitta försäljningställen av västkustfärg på ostkusten? Det anges ju att många (25-30%) på ostkusten målar med västkustfärg.
Något klargörande vad som är användning hittade jag inte i KemIs papper (hemsida). Ingalunda en petitess, använda kan tolkas på flera sätt - även om den naturliga tolkningen just är att kleta på färgen. Fast för en seglare är det väl i första hand att segla med färgen på, se där: omdelbart två olika tolkningar! En båt som målats med västkustfärg, på västkusten, och sedan av något skäl flyttats till ostkusten, får den seglas där? Hur länge? 1 sommar, och sedan slipa av västkustfärgen? Eller?
Lagar och förodrningar skall vara tydliga, och lättillgängliga. Själv har jag trots lite sökande på nätet inte hittat adekvat information om båtbottenfärger, utom i ett avseende: var, dvs vad som avses med västkust och ostkust.
Du noterade att min invändning bygger på att man påstår att man presenterat höga halter av tenn i naturhamnar och i småbåtshamnar rent allmänt ?Eilean skrev:I den klubb jag ligger vinterförvaras årligen ca 200 båtar sedan tidigt 50-tal. När bottnar högtryckstvättas, skrapas och slipas sköljs alltihopa bort med regn och spolvatten och rinner längs med slipspåret rakt ner i hamnbassängen.Anders S skrev:
Det skulle det kunna vara om man hade haft höga halter där båtar rengörs/bottenslipas. Nu påstås det att halterna är höga i bottensediment i naturhamnar och i småbåtshamnar rent allmänt.
Jag är övertygad om att om man gjorde bottensedimentprover där skulle man finna höga halter av allsköns gojs. Även om 50 år.
Jag antar att andra båtuppläggningsplatser ka se lika ut - därmed fynden.
Anders S
Vad är rent allmänt? Det kanske räcker att man analyserat på tre ställen där samtliga av en slump har haft liknande förhållanden som de jag beskriver för man sedan kallar förekomsten för allmän?Anders S skrev: Du noterade att min invändning bygger på att man påstår att man presenterat höga halter av tenn i naturhamnar och i småbåtshamnar rent allmänt ?
Detta är bara en hypotes, ett försök till att förklara förekomsten av tenn i bottenslammet.
Om man sedan drar förhastade slutsater av ett för litet analysunderlag, eller om man faktiskt gör något mätfel är ju egentligen lika illa. Debatten blir lika snedvriden.
Lasse L skrev:Plus med Sverker i Hinsholmen kommer att sändas 20 maj kl 21 i SVT 1an
PLUS SOMMAR. Sverker har gett sig ut på turné och granskar konsumentproblem på olika platser i landet. Plus sommar sänds tisdagar kl 21:00 i SVT1.
I Aftonbladets TV bilaga sänds Plus "Hinsholmen" på Onsdagen 21 maj 21 00
????????????????