Byter man impeller på Mercury 4-8 hk utombordare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Byter man impeller på Mercury 4-8 hk utombordare?

Inlägg av MaxB » ons 14 maj 2008, 11:34

Vi är två segelbåtsägare som pratat om nyttan av att byta impeller regelbundet och om det är nödvändigt. Ingen av oss har gjort det nån gång så vi undrar hur man gör. Är det lätt?

Hittar man sprängskisser på hur det ser ut?

Vi har båda Mercury-motorer, jag har en gammal 4 hk från 1990-talet med inbyggd 3.5 liters bensintank och kompisen har troligen en 6-8 hk från 2000-talet
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 11:59

Man behöver inte byta impeller i onödan. På de flesta motorer finns ett skvallerhål, där man ser att vattenpumpen (impellern) fungerar. Är impellern dålig ser man det på strålen.

Nu kan man väl byta för gott mått efter 10 år eller så i alla fall. Det är inte bara slitage, utan också ålder som räknas. Då brukar man sära på växelreglaget och dela riggen ungefär mitt på (det finns skruvar!) och så byter man ettpar packningar och impellern. Sedan sätter man ihop det hela igen. Det brukar vara ungefär där det smyger sig för den ovane.

På en fungerande äldre motor hade jag heller inte rört någonting förrän jag hade full koll på att alla behövliga delar finns att tillgå! Sedan kan RF-skruvar sitta något ohemult i aluminium, så räkna inte med att få loss alla skruvar alldeles enkelt.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » ons 14 maj 2008, 12:05

Anders S skrev: Sedan kan RF-skruvar sitta något ohemult i aluminium, så räkna inte med att få loss alla skruvar alldeles enkelt.
Kan inte detta vara ett argument för att motionera de rostfria skruvarna ibland genom att skruva isär för inspektion?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 12:31

Det kan man tycka. Men då är problemet att varje gång man lossar en RF-skruv som sitter i alugods, så förstör man gängan en aning. Man kan förstöra skruven också, om det vil sig illa, men den är ju lätt att byta.

Den bästa lösningen är nog i så fall att vid första servicen (garanti?) montera Helicoil-insatser med permanent Loctite (röd=stark) så får man en rf gänga till den rostfria skruven. Litet vattenfast fett på detta, så blir det lätt(are) nästa gång. Många bättre motorer har det så från början.

Men som sagt - impellrar brukar hålla förvånansvärt länge.
Anders S

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » tor 15 maj 2008, 13:31

Tack!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 15 maj 2008, 14:39

Anders S skrev:Det kan man tycka. Men då är problemet att varje gång man lossar en RF-skruv som sitter i alugods, så förstör man gängan en aning. Man kan förstöra skruven också, om det vil sig illa, men den är ju lätt att byta.
Enligt manualen till min utombordare (Yamaha 5 hk) skall impellern inspekteras varje säsong. Det borde innebära (men jo, jag vet...) att skruvar och gängor skall hålla för den årliga inspektionen i ganska många år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 maj 2008, 15:58

fredrikk skrev:
Anders S skrev:Det kan man tycka. Men då är problemet att varje gång man lossar en RF-skruv som sitter i alugods, så förstör man gängan en aning. Man kan förstöra skruven också, om det vil sig illa, men den är ju lätt att byta.
Enligt manualen till min utombordare (Yamaha 5 hk) skall impellern inspekteras varje säsong. Det borde innebära (men jo, jag vet...) att skruvar och gängor skall hålla för den årliga inspektionen i ganska många år.
Gud i London, varför tänkte jag inte på det... :twisted:
Anders S

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » sön 18 maj 2008, 15:08

Min gamla Evenrude 6hp från 1976 gick igång efter några ryck efter att ha vilat i fyra år :D Nu startar den på andra rycket och sruttar vatten ur skvallerhålet så impellern verkar vara i bra skick.

Enligt den gemensama uppfattningen hos alla som jag frågat så ska man skruva så lite som möjligt med gamla tvåtaktare.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » mån 19 maj 2008, 07:17

Det är ett kul fenomen det här med att skaffa sig information på internet. Ungefär som att i Bombay fråga efter vägen till polisstationen. :P

Man frågar tio personer och väljer den riktning som de flesta pekar åt... :wink:
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 maj 2008, 08:37

MaxB skrev:Det är ett kul fenomen det här med att skaffa sig information på internet. Ungefär som att i Bombay fråga efter vägen till polisstationen. :P

Man frågar tio personer och väljer den riktning som de flesta pekar åt... :wink:
Det kan ju finnas mer än en polisstation. Bildligen såväl som bokstavligen.
Anders S

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » mån 19 maj 2008, 15:37

Anders S skrev:
MaxB skrev:Det är ett kul fenomen det här med att skaffa sig information på internet. Ungefär som att i Bombay fråga efter vägen till polisstationen. :P

Det kan absolut finnas ett djup - utan djupt vatten i närheten.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » mån 19 maj 2008, 19:32

MaxB skrev:
Anders S skrev:

Det finns absolut ett djup i det skrivna ordet - utan djupt vatten i närheten.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Skriv svar