Forumets sökfunktion verkar lida av nåt slags "drifts-störning" (bug), så istället för att kunna söka reda på svaret på min fråga får jag ställa frågan på nytt (jag vet att den behandlats tidigare på forumet).
När jag tog av klädseln på en av dynorna för att tvätta det, upptäckte jag att det utvecklats "jordslags-prickar" (dvs mögel) på skumgummi-kärnan.
Prickarna syns ju inte under tyget, men jag vill gärna "ta död" på mögelsporerna så att de inte sprids.
Tål skumgummit en dusch av tex shipshape, klorin eller liknande.
Ev blekning gör inget, men man vill ju inte att kallskummet skall förstöras.
Ta död på mögelsporer
Det du ser är inte mögelsporer utan missfärgningar som blivit av mögelbeväxningen. Missfärgningen är inte trevlig men mest en estetisk fråga. Det som däremot är viktigt är att få bort ev. mögellukt, d.v.s luktämnen som bitit sig fast. Effektivaste sättet är att ta bort lukten med ozon, som bryter ner lukten. Saneringsföretag av olika slag (Anticimex m.fl) har utrustning för ozon-behandling. Används bl. a förutom mot mögellukt för att få bort röklukt efter bränder. Skulle tro att du kan lämna in dynorna och få dom behandlade. (tvättning före skadar nog inte heller)
Din oro för att sporerna ska sprida sig är lite obefogad. Mögelsporer finns i princip alltid överallt i utomhus- och inomhusluft , utan att det bekymrar oss. För att sporerna ska starta mögeltillväxt krävs luftfuktighet över 80% , tillräckligt hög temperatur och näring. Alltså: Sanera dynorna med ozon, om du sedan lyckas hålla dynorna tillräckligt torra så slipper du mögel.
Din oro för att sporerna ska sprida sig är lite obefogad. Mögelsporer finns i princip alltid överallt i utomhus- och inomhusluft , utan att det bekymrar oss. För att sporerna ska starta mögeltillväxt krävs luftfuktighet över 80% , tillräckligt hög temperatur och näring. Alltså: Sanera dynorna med ozon, om du sedan lyckas hålla dynorna tillräckligt torra så slipper du mögel.
erlandf