Det våldtagna Bohuslän?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
OnTheRock
Silvermedlem

Inlägg av OnTheRock » ons 30 apr 2008, 22:02

[quote="S-B A-sonJag tror det var Wittgenstein, landkrabba och tråkmåns - som sade något liknande "wofon man nicht reden kann, darüber sollte man schweigen". Alltså omskrivet - det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
[/quote]

Kul översättning! Har du hittat på den själv?
Min är: Har man inget att säga skall man hålla käften.
Dvs skippa skitpratet. Och det kanske passar bra i den här tråden.

//OntheRock

Brendan
Diamantmedlem

Sammanfattning

Inlägg av Brendan » tor 01 maj 2008, 06:19

Sammanfattning

Nu har Sailguide sagt sitt om min lista på miljöstörningar i Bohuslän. Frågan är hur representativa sailguideskribenternas åsikter är?

Mitt intryck är att engagemanget för miljön är ytterst svagt. De enda frågor som väckt ett visst intresse, är utbyggnaden av vindkraftverk, svartbyggena och trängseln i skärgården under semestertid. Vackert så. Ändå hade jag, kanske naivt, väntat mig betydligt mer. Tommys oväntade påhopp snedställde ju debatten fullständigt och det var synd att jag inte lyckades hålla huvudet kallt och bortse från hans helt obefogade dravel, för att använda hans eget språkbruk.

Men jag ska fortsätta min kartläggning i sommar och försöka engagera SXK:s västkustkrets, som i mitt tycke numera gör mycket litet för miljön i skärgården.

Som Sven-Barry rekommenderade kommer Seniorseglarnas hemsida att få utgöra navet i kartläggningen, och där kommer jag nu att lägga ut vad som har framkommit i sakfrågorna här på Sailguide.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Sammanfattning

Inlägg av Anders S » tor 01 maj 2008, 07:26

Brendan skrev: Mitt intryck är att engagemanget för miljön är ytterst svagt.
En alternativ sammanfattning (jag startade tråden, om än med ett utbrutet citat från Limfjordstråden) är att gammalt groll mellan Brendan och andra signaturer dök upp, i det stora hela opåkallat och till ämnets förödelse. I synnerhet Maxi33 blev direkt obehaglig, Camilla dök upp som gubben(?) ur lådan till Brendans försvar, och även jag drev off-topic och in i personliga frågor - jag beklagar detta.

Att engagemanget för miljön är svagt är en slutsats som jag inte tycker man kan dra i tråden. Jaramaz, Tommy, Brendan, Sven-Barry, Fredrik, Fredrikk (det var nog fler, men som exempel) visade tydligt intresse för miljöfrågor, och att tråden blev "global" i stället för lokal visar på ett bredare intresse för frågan än den rent västkustska vinkeln. På hemsidan presentrar Brendan inte så mycket runt vindkraftverk och musselodlingar - kanske just därför blir de frågorna intressanta här.

Jag tycker personligen inte att det är ett problem att bli citerad eller referad till, med det fullständigt naturliga förbehållet att det skall ske på ett seriöst och hederligt sätt. Men det har ju Brendan lovat att så skall det bli.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 01 maj 2008, 07:38

Vore intressant att veta om någon mer än Anders S tycker att det i synnerhet var jag som blev obehaglig.
Någon som tycker att Tommy blev utsatt för betydligt mer obehagligheter?

Till och med i det som skulle vara en kort sammanfattning dök D-ordet upp igen.

Hoppas nästa tråd utvecklas utan affekterade utbrott.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 01 maj 2008, 09:01

Anders S skrev:
Brendan skrev: Mitt intryck är att engagemanget för miljön är ytterst svagt.
En alternativ sammanfattning (jag startade tråden, om än med ett utbrutet citat från Limfjordstråden) är att gammalt groll mellan Brendan och andra signaturer dök upp, i det stora hela opåkallat och till ämnets förödelse. I synnerhet Maxi33 blev direkt obehaglig, Camilla dök upp som gubben(?) ur lådan till Brendans försvar, och även jag drev off-topic och in i personliga frågor - jag beklagar detta.

Att engagemanget för miljön är svagt är en slutsats som jag inte tycker man kan dra i tråden. Jaramaz, Tommy, Brendan, Sven-Barry, Fredrik, Fredrikk (det var nog fler, men som exempel) visade tydligt intresse för miljöfrågor, och att tråden blev "global" i stället för lokal visar på ett bredare intresse för frågan än den rent västkustska vinkeln. På hemsidan presentrar Brendan inte så mycket runt vindkraftverk och musselodlingar - kanske just därför blir de frågorna intressanta här.

Jag tycker personligen inte att det är ett problem att bli citerad eller referad till, med det fullständigt naturliga förbehållet att det skall ske på ett seriöst och hederligt sätt. Men det har ju Brendan lovat att så skall det bli.

Visst har det totalt sett framkommit en hel del synpunkter, men jag hade väl orealistiskt stora förväntningar på intresset bland seglare att stå upp i enad kamp för det rörliga friluftslivets villkor.

Det som står på hemsidan än så länge är bara ett embryo. Allteftersom hoppas jag kunna fylla på med bilder och kommentarer i samtliga ämnen (och några som tillkommit tack vare denna tråd).

Naturligtvis kommer jag inte att förvanska eller vikta om någonting. Det blir kanske ren statistik istället för signaturers nämnande - för husfridens skull.

Och Anders, jag tycker inte att du har någonting att förebrå dig. Du har tvärtom gett mig några tankeställare och det är jag bara tacksam för.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 01 maj 2008, 09:13

Brendan skrev:Tommys oväntade påhopp snedställde ju debatten fullständigt och det var synd att jag inte lyckades hålla huvudet kallt och bortse från hans helt obefogade dravel, för att använda hans eget språkbruk.
Snälla snälla snälla snälla snälla. Lägg ner! Jag har inte skrivit någonting i denna tråd på bra länge och du bara fortsätter och forsätter och fortsätter. Hur stort är egentligen ditt behov av att "få rätt" ??? Helt oändligt verkar det!

Jag har dessutom bett om ursäkt 3 gånger i denna tråd för mitt enda ord som du forsätter att älta och älta och älta. Men inte fått en millimeter tillbaka i form av d.o. för alla dina påhopp och öknamn.

Och mina grundläggande åsikter om din hemsida består.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 01 maj 2008, 10:16

Maxi33 skrev:Vore intressant att veta om någon mer än Anders S tycker att det i synnerhet var jag som blev obehaglig.
Någon som tycker att Tommy blev utsatt för betydligt mer obehagligheter?

Till och med i det som skulle vara en kort sammanfattning dök D-ordet upp igen.

Hoppas nästa tråd utvecklas utan affekterade utbrott.

MVH
Håkan
Jo, faktiskt, också jag. Du uttrycker dig gärna lite drastiskt och direkt på, här tyckte jag att du gick för långt. Mitt intryck är att du flera gånger återkom till att försöka fånga in Brendan.
Visst var Brendan också långt ute, men där kunde man se ett underliggande brinnande (verkligen) naturintresse, som drog iväg honom.

Det är inte min sak att sitta som domare. Här har du emellertid själv frågat om det fanns fler än AndersS, och det har jag svarat på, med en kort motivering.

Denna tråd har varit lärorik på flera sätt. Framför allt har väl flera av oss fått en lite besk smak av debatten - det är inte så här vi vill ha den. Gärna utbrott, men inte personpåhopp. Gärna citat, men inte för att i någon form av jagande efter mm-rättvisa a la sandlådemodell.

Samtidigt - är det inte så att alla dessa utbrott och allt vi haft visar att det faktiskt finns ett stort naturintresse. Kanske är vi lite dåliga på att verbalisera och strukturera det (jag hoppas att det var i den meningen som Anders drog igång en ny tråd i samma ämne ..), men intresse finns, det är tydligt.

O&O

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 01 maj 2008, 10:45

OK Jaramaz, alla har rätt att tycka vad de vill, och jag läser ditt svar som att du tycker jag var obehagligare mot Brendan än Brendan var (och är) mot Tommy, mest för att Brendan verkar ha ett större naturintresse än jag.
Lite av ändamålet-helgar-medlen-resonemang tycker jag, och jag har efter Anders S uttalande flera gånger noga läst igenom samtliga inlägg i uppriktig avsikt att se om han har fog för det, men nej - jag ser mig inte som trådvärsting.

Jag ställde min fråga mera som en fundering än som ett försök att få igång en listning för och emot, och jag hoppas denna tråden får ett slut här och att kommande trådar blir lugnare.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 01 maj 2008, 11:55

Brendan skrev: Sammanfattning
Men jag ska fortsätta min kartläggning i sommar och försöka engagera SXK:s västkustkrets, som i mitt tycke numera gör mycket litet för miljön i skärgården.
Om man vill agera djävulens advokat, kan man försynt påpeka att SXK:s västkustkrets visserligen hitills gjort enormt mycket till båtfolkets fromma med sina dubbar och hamnskisser.

Men nu sedan några år verkar fokus ha gått över till att försöka finna nån plats i närheten av Göteborg där även de kan hänge sig åt att bygga bryggor och strandnära byggnader. "Ropen Skalla: Uthamn åt alla (kretsar)".

Brendan
Diamantmedlem

Svenska Kryssarklubben

Inlägg av Brendan » tor 01 maj 2008, 13:04

Seawolf skrev:
Om man vill agera djävulens advokat, kan man försynt påpeka att SXK:s västkustkrets visserligen hitills gjort enormt mycket till båtfolkets fromma med sina dubbar och hamnskisser.

Men nu sedan några år verkar fokus ha gått över till att försöka finna nån plats i närheten av Göteborg där även de kan hänge sig åt att bygga bryggor och strandnära byggnader. "Ropen Skalla: Uthamn åt alla (kretsar)".
Jag har alltid tyckt att SXK agerar klåfingrigt och onödigt, när de kartlägger naturhamnarna och ger ut hamnskisser samt borrar sönder varenda strandklippa och gjuter fast dubbar där det är djupt nog.

Charmen med det orörda landskapet ligger ju i att man själv får utforska det och testa sina gränser. Allting läggs nu tillrätta och serveras på fat för en.

Det vore mycket bättre om västkustkretsen ägnade sina krafter just åt miljöfrågor istället för att agera kycklingmammor åt sina medlemmar.

Allt verkade klart för en uthamn på Risö i Göteborgs skärgård, men det blev ingenting av. Vrakrester efter ett femtonhundratalsskepp låg i vägen för den tänkta bryggbyggnationen. Lika gott det.

Brendan
Diamantmedlem

"strandskydd"

Inlägg av Brendan » fre 09 maj 2008, 07:36

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 09 maj 2008, 18:53

Brendan borde ha skrivit några rader och förklarat vad han menar med att helt plötsligt posta en länk som leder till en bild på ett hus (förvisso snyggt), i en tråd som så passande har fått somna in i stillhet sedan drygt en vecka tillbaka...

Brendan
Diamantmedlem

Bohuslänskt strandskydd

Inlägg av Brendan » fre 09 maj 2008, 19:28

Tommy skrev:Brendan borde ha skrivit några rader och förklarat vad han menar med att helt plötsligt posta en länk som leder till en bild på ett hus (förvisso snyggt), i en tråd som så passande har fått somna in i stillhet sedan drygt en vecka tillbaka...
Om jag hade ansett mig behöva skriva och förklara något, så hade jag gjort det.

Bilden på huset vid stranden talar för sig själv.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 09 maj 2008, 19:35

Jag håller med, det är ett himla snyggt hus. Avundsjuk blir man, eller hur?

Brendan
Diamantmedlem

Strandskydd

Inlägg av Brendan » fre 09 maj 2008, 20:42

Tommy skrev:Jag håller med, det är ett himla snyggt hus. Avundsjuk blir man, eller hur?
Det är tacknämligt att Tommy hjälper till att hålla liv i tråden "Det våldtagna Bohuslän", där jag bland annat tar upp det alltmer uppluckrade strandskyddet och den alltmer begränsade allemansrätten.

Sedan sist har jag seglat runt en del och dokumenterat följande, som nu finns eller snart kommer att finnas på hemsidan:

Vågkraftverket väster om Islandsberg (hittills 17 bojar).

Musselodling öster om Mollön.

Lågbro som spärrar den vackra farleden mellan Malön och Flatön.

Stenindustrins skövlingar på Gåsö och Stora Testholmen, den unika ön med släta granithällar och jättegrytor (>60 stycken).

Fortsättning följer!

Skriv svar