Behöver ett simpelt roderlås

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » mån 23 maj 2005, 16:55

Calle C skrev:Hej Eirisch

På förseglet kan du alltid trimma skotpunkten.
Ex. fladder i akterliket: Skjut fram skotpunkten en aning tills det slutar fladdra.
Betr. storen så får du ta hem på kickern o ev. justera mast o bomlik.

Calle
Detta har jag försökt Calle, men det hjälper inte helt mot fladder i akterliket. Detta beror nog främst på att focken är gammal och sliten. Men för att ändå försöka råda bot på detta har jag övervägt att höja upp focken lite från däck, så får jag därigenom en mer "aggresiv" vinkel från skotpunkten. Jag har ca 30 cm till godo på förstaget innan focken är i topp.

Vissa fördelar med detta är uppenbara:
Mindre strassel i pulpit.
Bättre vinkel från skotpunkten.

Men vad innebär en högre placerad fock för vinden? Får en känsla av att det är positivt att den ligger så nära däck som möjligt?

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 23 maj 2005, 17:09

Hej igen

Om du kan sätta den högre så är det att föredra, mer effektiv yta på fockens nedre del som ej blir lika turbulent.

Calle

ps. jag är lite avundsjuk på dig, du kommer att uppleva en massa Aha-upplevelser och andra upptäckter som man så gott kan ligga och tänka på när det är dags att koja in.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » mån 23 maj 2005, 17:20

Turbulens... det hade jag inte tänkt på.
Det stämmer nog. Om jag inte fattat principen helt fel, borde en högre placerad fock vara bättre i avseende på \"luftspalten\" mellan den och storen? Bara en teori...

Om vi vänder på det hela, menar du då att det nästan alltid är bra med storen så högt som möjligt också?

avundsjuk, varför då? Dunka huvvet hårt i närmaste tegelvägg, så har du snart glömt allt du lärt dig. Bara att börja om, och ännu en gång få känna \"AHA\"!

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 23 maj 2005, 21:09

Hej

Så högt upp som möjligt.
Men då händer det andra saker som inte är så bra.
Du har säkert sätt kappseglingsbåtar där förseglen slickar däcket, det är för att få ut maximal segelyta på given förlikslängd.
Storsegel bör även de ner, gärna så bommen sitter fäst vid masten nästan vid rufftaket och sedan vinklas uppåt precis så mycket som behövs. Detta är egentligen en hållfasthetsfråga.
Frånsett hålfasthet och båtens krängning så hissa högt.
I ditt fall när du kan spela på ett par decimeter på förliket så dra upp det den biten, det kommer bara att göra dig gott, och skotpunkten blir bättre.
Om seglet i övrigt är bra kan du gå till en segelmakare och få ett akterlik insytt utan att bli ruinerad.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 maj 2005, 21:30

Det finns en anledning till att kappseglare har däcksslick. Seglet är en vinge, och det finns en strömning från lä till lovart längs nederkanten, som inte är önskvärd. Om seglet ligger an mot däcket \"tätas\" denna kant, och seglet ökar i effektivitet. Helt opraktiskt för turseglare, men för kappseglare som mäter framgång och lycka i om båten går att få att gå 1 procent snabbare (0,01 i LYS) kan det vara en bra ide.

När det gäller ditt segel skall du ta det litet försiktigt med att ta bort fladdret. Ett slitet segel har ofta ett slappt akterlik, och om man tightar upp det till fladderfrihet med snörplinan (spännlinan i akterliket) kan man få en inåtböjd bakkant - förödande för farten. Det är inte lika fel att flytta fram skotpunkten, men man kommer att förlora twisten i seglet, och få en för liten spalt i toppen om man tar i för mycket. Låt det fladdra litet grann, eller hör med segelmakaren om det är lönt att renovera liket (bokstavligt, inte bildligt!
Anders S

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » tis 24 maj 2005, 18:01

Hmm,
Erik, du kanske kan ta vår gamla snurra – så får du i v f möjlighet att backa, och en motor som kan surra tryggt på tomgång när du ar uppe på däck å sätter segel. Jag skickar ett personligt meddelande med detaljer.
Lev fint!
/Jonas

Gäst

Ett simpelt Roderlås

Inlägg av Gäst » tor 26 maj 2005, 09:41

Hej
Jag kika på en Albin Viggen som en 70 årig farbror ville sälja för ngr år sedan, han var nästan alltid ute ensam och segla.

Som ett enkelt roderlås hade han satt en läderrem ungefär som en bred livrem rakt över sittbrunnen med en massa hål hela vägen som han satte i roderkulten i - dvs det var en metall pinne i handtaget som gick i det hål som passa just vid det läget.

Han segla mellan kph - Malmö ofta och viggen gick snällt på det viset.

Prova 8)

Mvh
M

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » mån 30 maj 2005, 21:35

Enkel och bra idé med läderremmen.
Jag funderade på nåt liknande, men då ett tunnt rep med små knutar, som kan placeras på var sida om två skruvar/spikar.

Men efter andra diskussioner om autopiloter och vindroder, blir jag lite skraj för att låsa rodret. Föredrar nog min lovgiriga båt om jag skulle ramla av.

Skriv svar