Hur var det egentligen med svenska flaggan?
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Flickvännen piggade tidigare upp de bohuslänska farvattnen genom att föra den tämligen okända flaggan för republiken Jämtland (hon har släkt där). Det fick ibland följden att folk kom och frågade om ditt eller datt på engelska.
Jag tycker nog att detta var rätt kul, men jag vill samtidigt (och möjligen inkonsekvent) hålla med Calle C om att men bör tänka sig för när det gäller Nationella symboler. Det kan alltid vara känsligt på samma sätt som religiösa symboler. Man bör vara frejdig med försiktighet just i de sammanhangen. Numera för vi den mer opportunt försiktiga svenska standardflaggen.
Flickvännen är (kanske inkonsekvent även hon) dessutom något av en flaggtidsfanatiker, vilket lett till att vi sätter klockan på ringning kl 20.55 för att inte skämma ut oss i gästhamnarna.
Ohoj!
/Jonas
Jag tycker nog att detta var rätt kul, men jag vill samtidigt (och möjligen inkonsekvent) hålla med Calle C om att men bör tänka sig för när det gäller Nationella symboler. Det kan alltid vara känsligt på samma sätt som religiösa symboler. Man bör vara frejdig med försiktighet just i de sammanhangen. Numera för vi den mer opportunt försiktiga svenska standardflaggen.
Flickvännen är (kanske inkonsekvent även hon) dessutom något av en flaggtidsfanatiker, vilket lett till att vi sätter klockan på ringning kl 20.55 för att inte skämma ut oss i gästhamnarna.
Ohoj!
/Jonas
Vi har svenska flaggan i aktern (om det inte är klubbtävling). Min fru är medborgare i ett annat land, jag undrar var vi skall placera hennes lands lilla miniflagga. Nu har vi den placerad en bit upp på akterstaget. Har i och för sig ett flaggfäste på styrbordsvant, men det är väl avsett för det lands flagga dit man är på väg? Någon som vet vad som egentligen gäller? Anser att man skall respektera nationalsymboler, göra \"rättats\" möjligt.
Sarne
Seglar Triss Magnum
-
Gäst
Flagga
Hej Edward!Edward skrev:Hur är det, får man använda Skånelands flagga (den med gult kors och röda fält) på en svensk segelbåt på svenskt eller utländskt farvatten eller skickar man marinen efter en då?![]()
Nu kommer jag förmodligen aldrig att hamna i detta läge, då min fru upplyst mig om att hon vägrar att sätta sin fot i segelbåten om den skånska flaggan hissas.
Funderar med på att hissa Skånes flagga, den är både äldre och har en något lugnare historia än svenska.
Sen uppfyller den lite uppmärksamhet i sin funktion
M
Nationsflaggan tillhör båten, dvs den anger var båten är registrerad (tänk: bekvämlighetsflagg! ). Det är (egentligen) inte relevant vilket medborgarskap ägaren har. Dubbla flaggor som kan missuppfattas skall man passa sig för, åtminstone utomlands.
Den nya seden med att ha en \"gästflagga\" kan man väl IOFS kunna använda - det verkar väl i så fall vettigare än att föra dubbla flaggor i aktern. Då kan man ha det så för det mesta, och så får man ha artighetsflagga där som vanligt när man är utrikes.
Men det skulle kanske fungera med två flaggspel (flaggstänger i aktern), och att ni turas om att vara kaptener ? Eller kanske mer relevant, se din frus hemlandsflagga i vimpelform som ett befälstecken (\"amiral ombord\"), och sätt den i bb sejnfall
?
Den nya seden med att ha en \"gästflagga\" kan man väl IOFS kunna använda - det verkar väl i så fall vettigare än att föra dubbla flaggor i aktern. Då kan man ha det så för det mesta, och så får man ha artighetsflagga där som vanligt när man är utrikes.
Men det skulle kanske fungera med två flaggspel (flaggstänger i aktern), och att ni turas om att vara kaptener ? Eller kanske mer relevant, se din frus hemlandsflagga i vimpelform som ett befälstecken (\"amiral ombord\"), och sätt den i bb sejnfall
Anders S
-
Jens K
Frugans flagga ska sitta under babords spridare! INTE i aktern ovanför den svenska, för då betyder det att frugan har kapat din båt (vilken ju iofs kan äga sin riktighet...). Men då får du räkna med att andra svenskar båtar kapar tillbaka den och tar frugan som krigsfånge.
Men som sagt, frugans flagga är inte tvingande, eftersom det alltså är båtens nationalitet som flaggan indikerar och inte besättningens. Däremot kan man ju göra det för att vara vänlig mot frugan.
Men som sagt, frugans flagga är inte tvingande, eftersom det alltså är båtens nationalitet som flaggan indikerar och inte besättningens. Däremot kan man ju göra det för att vara vänlig mot frugan.
-
Gäst
Jag tackar för goda råd. Skall inte hissa hustruns nationalitetsflagga akteröver något mera....kan ju få henne \"kapad\"
Lutar åt att istället placera flaggan på bb sida om masten, har tyvärr inget sejnfall där. Får väl bli undervantet tills vidare? Vill ju, precis som Jens K skriver, vara vänlig mot hustrun.
Sarne
Re: Flagga
Se till att du verkligen får tag i en riktig skånsk flagga i så fall. Ibland ser man röd/gula flaggor med svenska flaggans proportioner vaja på flaggorna söderöver, vilket ju är tokigt. Skånska flaggan har samma proportioner som Dannebrogen.Gäst skrev: Funderar med på att hissa Skånes flagga, den är både äldre och har en något lugnare historia än svenska.
Sen uppfyller den lite uppmärksamhet i sin funktion![]()
![]()
M
-Jörn
Re: Flagga
En sanning med modifikation. Skånska flaggan har samma proportioner som Dannebrogen av 1748 års upplaga, dvs 6-2-6 (14) på höjden och 6-2-9(17) på längden, medan dagens Dannebrog har måtten 6-2-6 (14) på höjden och 6-2-10,5 (18,5) på längden.Straycat skrev:Se till att du verkligen får tag i en riktig skånsk flagga i så fall. Ibland ser man röd/gula flaggor med svenska flaggans proportioner vaja på flaggorna söderöver, vilket ju är tokigt. Skånska flaggan har samma proportioner som Dannebrogen.Gäst skrev: Funderar med på att hissa Skånes flagga, den är både äldre och har en något lugnare historia än svenska.
Sen uppfyller den lite uppmärksamhet i sin funktion![]()
![]()
M
Svenska flaggan har, om jag inte missminner mig, måtten 4-2-4 (10) på höjden och 5-2-9 (16) på längden. Rätta mig gärna om jag har fel.
Ok, rättning i ledet.Sarne skrev:Hmm...gällde inte den här tråden Den Svenska flaggan?
Varom detta tjat om utländska flaggor, Skåne, Jämtland, Skaraborg. Utländer minsann!
Här gäller Blå-Gult!
Sarne
Min (svenska blågula flagga) börjar bli lite sliten. Kanske t o m lite antydan till fransig. Hur ska man tackla detta? Är det "tillåtet" eller god hyfs att köra med flaggan en säsong till eller är det ett måste att byta ut den redan i år?
Tycker att jag har tillräckligt med saker som behöver bytas ut inför denna säsongen, för att behöva lägga ytterligare en pinal till denna redan höga hög.
Man vill ju lägga krutet på att segla och inte på flaggan…
-
Jens K
För att vara lite petig och naturligtvis beroende på riggen. Men i brist på sejnfall skulle jag sätta gästflagga/frugan-flagga i toppvantet under spridaren (så högt upp du orkar få det, t ex med en båtshake). Undervantet känns lite jolle-aktigt. Kan funka i riggar som inte har masthead-rigg naturligtvis, t ex på en folkbåt, Stortriss eller jolle.
Triss Magnum? Visst har den nån sorts spridare, även om vantet inte verkar gå upp helt i masttoppen?
Triss Magnum? Visst har den nån sorts spridare, även om vantet inte verkar gå upp helt i masttoppen?
Jag är ganska snål, och ett år fållade jag helt sonika om den fransiga flaggan. Då får den litet fel proportioner (om man väntar för länge får den MYCKET fel proportioner), men det går säkert att segla en säsong till utan att Föreningen För Nationalsymbolers Bevarande kommer rusande för att bränna skepparen och läxa upp flaggan (eller var det tvärtom?)Edward skrev:
Min (svenska blågula flagga) börjar bli lite sliten. Kanske t o m lite antydan till fransig. Hur ska man tackla detta? Är det "tillåtet" eller god hyfs att köra med flaggan en säsong till eller är det ett måste att byta ut den redan i år?
Däremot är jag mer stolt över den hemmagjorda kryssarklubbsflagga som jag gjorde av ett trasigt örngott, en blå och en svart tuschpenna. Är man riktigt snål och lagd åt det konstnärliga hållet kan man göra fina flaggor av tunn segelduk och akrylfärg. På det sättet borde man kunna göra en mycket unik Skaraborgsdrake.
Anders S
Triss Magnum har \"vanlig\" bråkdelsrigg (3/4 eller 7/8)med bakåtvinklade spridare, över och undervant, förstag, akterstag.
Högt upp på övervantet var det. Skall jag hissa-reva flaggan varje dag med båtshaken? Låter som att midjemåttet kanske (för en gångs skull) går åt rätt håll i sommar
Eller kan en liten miniflagga vara hissad dygnet runt?
Borde veta själv, men hieraldiken har tydligen många (okänd?) grynnor?
Sarne
Högt upp på övervantet var det. Skall jag hissa-reva flaggan varje dag med båtshaken? Låter som att midjemåttet kanske (för en gångs skull) går åt rätt håll i sommar
Eller kan en liten miniflagga vara hissad dygnet runt?
Sarne
Seglar Triss Magnum
-
Jens K
Det är en ständig stridsfråga faktiskt. En gästflagga är att anse som en flagga och inte en vimpel och ska således halas på kvällen tillsammans med nationalen.
Det är däremot i praktiken ingen som gör. Jag har då iaf aldrig sett nån göra det. Gästflaggan blir normalt uppe hela tiden så länge man är i det landet och således kan tyckas att även frugan-flaggan får vara kvar uppe.
Men grundregeln är att flaggor halas på kvällen, medan vimplar får vara kvar uppe. Kanske kan du göra en frugan-vimpel istället.
För övrigt, om du nästan når upp till spridaren med båtshaken kanske du också kan fixa ett provisoriskt sejnfall utan att ta ner masten genom att slänga en tunn flagglina över spridaren. Behövs ju inget block för att hissa en liten flagga.
Det är däremot i praktiken ingen som gör. Jag har då iaf aldrig sett nån göra det. Gästflaggan blir normalt uppe hela tiden så länge man är i det landet och således kan tyckas att även frugan-flaggan får vara kvar uppe.
Men grundregeln är att flaggor halas på kvällen, medan vimplar får vara kvar uppe. Kanske kan du göra en frugan-vimpel istället.
För övrigt, om du nästan når upp till spridaren med båtshaken kanske du också kan fixa ett provisoriskt sejnfall utan att ta ner masten genom att slänga en tunn flagglina över spridaren. Behövs ju inget block för att hissa en liten flagga.