Isotherm med freon har dragit sin sista suck...
Isotherm med freon har dragit sin sista suck...
Ett trofast kylsystem har gått ur tiden. Det handlar om ett Isotherm med sk ASU och köldmagasin, ett för sin tid finfint kylsystem. Det är så gammalt att det varit laddat med freon (R12) (att systemet läckt är sannolikt problemet enligt felsökningsschemat) - men nu är det nog tomt.
Frågan är: kan man, i likhet med äldre bilar, byta till tillåtet köldmedium?
Detta förutsätter förstås att systemet är tätt, vilket inte är alldeles sannolikt.
Någon som har gjort, känner någon som har gjort, blev det i så fall bra, och vad kostade det?
Frågan är: kan man, i likhet med äldre bilar, byta till tillåtet köldmedium?
Detta förutsätter förstås att systemet är tätt, vilket inte är alldeles sannolikt.
Någon som har gjort, känner någon som har gjort, blev det i så fall bra, och vad kostade det?
Anders S
När vi råkade ut för samma problem så frågade vi runt lite.
Jag minns inte riktigt alla detaljer men alla vi talade med sa att det inte gick att köra miljövänligt köldmedel i den gamla kompressorn.
Vi bytte således allt för en kostnad av kanske 5000:-
Det går säkert att hitta lite fulköldmedel om man letar riktigt noga...
Mvh / Håkan
Jag minns inte riktigt alla detaljer men alla vi talade med sa att det inte gick att köra miljövänligt köldmedel i den gamla kompressorn.
Vi bytte således allt för en kostnad av kanske 5000:-
Det går säkert att hitta lite fulköldmedel om man letar riktigt noga...
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Präktig (och informerad om lagstiftningen!) som jag är, så kör jag inte vägen via "fulköldmedel". På detta stämpeln i pannan "Miljösvin". Hu!
Jag känner mig "ful" nog bara genom att innevarande laddning läckt ut - det "borde inte kunna hända", så det blir nog både en reparation och en påfyllning i så fall. Jag har en flyktig bekant i kylsvängen - han är inte optimistisk han heller.
Fråga 2 i tråden: Idag har jag (hade jag!) en Isotherm ASU (kylmagasin och automatisk anpassning till om det finns ström eller ej). Med antagandet att det nu behövs en ny kyl, så kan man då betala runt 9 papp för en liknande, fast ny och "laglig" - eller så kan man köpa ett enklare aggregat utan ASU och köldklump för 4 papp och lägga mellanskillnaden på en solcell med regulator.
Vilket ger mest "kyla i praktiskt bruk" i en segelbåt. Kommentarer? Tips?
Jag känner mig "ful" nog bara genom att innevarande laddning läckt ut - det "borde inte kunna hända", så det blir nog både en reparation och en påfyllning i så fall. Jag har en flyktig bekant i kylsvängen - han är inte optimistisk han heller.
Fråga 2 i tråden: Idag har jag (hade jag!) en Isotherm ASU (kylmagasin och automatisk anpassning till om det finns ström eller ej). Med antagandet att det nu behövs en ny kyl, så kan man då betala runt 9 papp för en liknande, fast ny och "laglig" - eller så kan man köpa ett enklare aggregat utan ASU och köldklump för 4 papp och lägga mellanskillnaden på en solcell med regulator.
Vilket ger mest "kyla i praktiskt bruk" i en segelbåt. Kommentarer? Tips?
Anders S
Intressant ide, ringer genast till Thermoprodukter.Calle C skrev:Hej Anders
Går det inte att köpa en lös kompressor för2-3.000 och koppla in.
Det är bara kompressorn i sig som inte klararar mediet.
Så här sade de: Det sitter ett kappilärrör i systemet, som är ca 0,6 mm i diameter. Den mineralolja som användes till R12 går inte att få ut på något enkelt sätt, och finns sådan olja kvar i systemet ödeläggs en ny kompressor omgående (packningarna?). Sedan fick jag reda på att läckan nästan säkert sitter i kondensorn ("nätgallret"). Sannolik anledning är dammansamling, fukt och påföljande korrosion.
Jag borde dammat bättre
Anders S
Å, du har fler valmöjligheter!
Vattenkyld, för att ytterligare dra ner på el-förbrukningen, ett par tusen till.
Nå, skälet till att ASU kostar så mycket mer är såklart att tillverkaren bedömer att det tål marknaden, och varianten utan ASU är en lågbudget som man snart tröttnar på. Så utan-ASU valet riskerar att medföra kostnad för en enhet till, med ASU. (Det finns alltså ingen direkt korrelation mellan tillverkningskostnad och pris på ASU visavi icke-ASU).
Här finns till viss del svaret på din fråga. Många (= marknaden) bedömmer att ASU är värt de extra tusenlapparna.
Men det är klart man kan resonera: du kan ju enkelt göra en halv ASU genom att tillse att kylen alltid är på när du går för motor. När du sedan vill att kylen skall vara på i andra fall, så gör du det själv med en kontakt.
Sedan är det bara de gånger man glömmer kylen på, eller av, som kostar extra.
Tänk om du råkar lämna kylen på, söndagkväll. Återkommer till båten påföljande lördag - hur mycket har det förstört av batterierna? Värdet av detta?
Min egen erfarenhet är att kylen drar ca 10 Ah/dygn, så över en vecka blir det max 70 - 100 Ah, vilket är 20-30 % av din batterikapacitet. Så för din del kan knappast något hända?.
Vi landar i samma resultat som i nästan alla dessa diskussioner: det är billigare att investera i batterikapacitet, än i utrustning som minskar behovet av kapaciteten.
Vattenkyld, för att ytterligare dra ner på el-förbrukningen, ett par tusen till.
Nå, skälet till att ASU kostar så mycket mer är såklart att tillverkaren bedömer att det tål marknaden, och varianten utan ASU är en lågbudget som man snart tröttnar på. Så utan-ASU valet riskerar att medföra kostnad för en enhet till, med ASU. (Det finns alltså ingen direkt korrelation mellan tillverkningskostnad och pris på ASU visavi icke-ASU).
Här finns till viss del svaret på din fråga. Många (= marknaden) bedömmer att ASU är värt de extra tusenlapparna.
Men det är klart man kan resonera: du kan ju enkelt göra en halv ASU genom att tillse att kylen alltid är på när du går för motor. När du sedan vill att kylen skall vara på i andra fall, så gör du det själv med en kontakt.
Sedan är det bara de gånger man glömmer kylen på, eller av, som kostar extra.
Tänk om du råkar lämna kylen på, söndagkväll. Återkommer till båten påföljande lördag - hur mycket har det förstört av batterierna? Värdet av detta?
Min egen erfarenhet är att kylen drar ca 10 Ah/dygn, så över en vecka blir det max 70 - 100 Ah, vilket är 20-30 % av din batterikapacitet. Så för din del kan knappast något hända?.
Vi landar i samma resultat som i nästan alla dessa diskussioner: det är billigare att investera i batterikapacitet, än i utrustning som minskar behovet av kapaciteten.
Batterier & elförbrukning
Jag har IOFS bestämt mig, men det finns litet att fundera på:
a) ASU-kylen drar lika mycket som andra kylaggregat när man inte kör motor någon timme eller två per dag. Ligger man still (med Delta-ankaret!) så tömmer man kylmagasinet, och sedan är det samma som den "vanliga" sorten. Så frågan är förstås om man kör motorn en stund mest varje dag (det gör jag nog) och/eller ifall man tämligen ofta har landström (det har jag nog inte). Ingenting hindrar heller att man har en solcell trots en ASU-kyl. Då kan man möjligen ladda kyla på dagen som sparar batteri på natten.
GDS-ASU har jag provat - det är litet meckigt, och man får lätt alldeles för mycket rimfrost i mjölken, får använda osthyvel till smörgåsmargarinet och annat i den stilen
Den trånga el-förbrukningssektorn för de flesta är inte batterikapaciteten (jag har 400 AH eller så + motorstartbatteri separat - väl rustad på det sättet) utan elproduktionen. Vi kan ju inte ha Ebberöds batteribank någon längre tid, utan man måste också fylla på. En 50A-generator är lagom stark till batteribanken (man skulle kunna ha större), men man kan ändå bara skumma på ytan av batteribanken om man inte vill köra motor alldeles för mycket. Kör jag två timmar kan jag på sin höjd återladda 30-50A - mer kan jag därför heller inte regelmässigt ta ut per dygn om jag vill fortsätta i samma stil någon längre tid.
Nu är pengar inte (riktigt) allt, och som min revisor sade: "Vi skall ha båten i många år, så nu köper vi den som vi tror är bäst". Så blir det - ASU-kylen har tjänat väl, och det får den fortsätta att göra.
a) ASU-kylen drar lika mycket som andra kylaggregat när man inte kör motor någon timme eller två per dag. Ligger man still (med Delta-ankaret!) så tömmer man kylmagasinet, och sedan är det samma som den "vanliga" sorten. Så frågan är förstås om man kör motorn en stund mest varje dag (det gör jag nog) och/eller ifall man tämligen ofta har landström (det har jag nog inte). Ingenting hindrar heller att man har en solcell trots en ASU-kyl. Då kan man möjligen ladda kyla på dagen som sparar batteri på natten.
GDS-ASU har jag provat - det är litet meckigt, och man får lätt alldeles för mycket rimfrost i mjölken, får använda osthyvel till smörgåsmargarinet och annat i den stilen
Den trånga el-förbrukningssektorn för de flesta är inte batterikapaciteten (jag har 400 AH eller så + motorstartbatteri separat - väl rustad på det sättet) utan elproduktionen. Vi kan ju inte ha Ebberöds batteribank någon längre tid, utan man måste också fylla på. En 50A-generator är lagom stark till batteribanken (man skulle kunna ha större), men man kan ändå bara skumma på ytan av batteribanken om man inte vill köra motor alldeles för mycket. Kör jag två timmar kan jag på sin höjd återladda 30-50A - mer kan jag därför heller inte regelmässigt ta ut per dygn om jag vill fortsätta i samma stil någon längre tid.
Nu är pengar inte (riktigt) allt, och som min revisor sade: "Vi skall ha båten i många år, så nu köper vi den som vi tror är bäst". Så blir det - ASU-kylen har tjänat väl, och det får den fortsätta att göra.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
"varianten utan ASU är en lågbudget som man snart tröttnar på"...
Fel, anser jag. Med ASU fryser man väl ned hela matförrådet om man går för motor några timmar, är det en stor fördel? Jag har den enklare varianten Isotherm, utan vattenkylning eller annat. Slår på den tidig vår, behöver aldrig landström. Jag har en 45 w solcell, den ger mer än vad kylen drar. Och då har jag tills nyss haft solcellen o-vridbar och ingen regulator. Min kyllåda håller ca 5 grader eller kallare på "varmaste" inställningen. Med ASU kanske man dessutom helt i onödan kör slut på kompressorn. Och ligger man still länge och nästan enbart seglar måste den vanliga varianten vara bäst.
I en motorbåt med stort kylfack kanske det är vettigt med Asu, men vad är vitsen om man har segelbåt?
Fel, anser jag. Med ASU fryser man väl ned hela matförrådet om man går för motor några timmar, är det en stor fördel? Jag har den enklare varianten Isotherm, utan vattenkylning eller annat. Slår på den tidig vår, behöver aldrig landström. Jag har en 45 w solcell, den ger mer än vad kylen drar. Och då har jag tills nyss haft solcellen o-vridbar och ingen regulator. Min kyllåda håller ca 5 grader eller kallare på "varmaste" inställningen. Med ASU kanske man dessutom helt i onödan kör slut på kompressorn. Och ligger man still länge och nästan enbart seglar måste den vanliga varianten vara bäst.
I en motorbåt med stort kylfack kanske det är vettigt med Asu, men vad är vitsen om man har segelbåt?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Pistenbully
- Erfaren medlem
Om jag inte är felunderrättade så finns det ett "underspännigsskydd" som slår ifrån kompressorn på den billiga varianten. Så utan ström i förbrukningsbatterierna lär man väl inte bli
Måste samtidigt passa på att tacka Isotherm för förträflig service då elektroniken på min kompressor hade havererat under vintern. Skickade in min gamla och fick ny tillbaks på garanti TROTS att den hade gått i 3 säsonger
Måste samtidigt passa på att tacka Isotherm för förträflig service då elektroniken på min kompressor hade havererat under vintern. Skickade in min gamla och fick ny tillbaks på garanti TROTS att den hade gått i 3 säsonger
Eftersom jag haft ASU-kyl några år kan jag berätta att om man gör som bruxet säger blir det bra. Man ordnar då ett frysfack runt ASU-klumpen, och så justerar man "kyldraget" via en springa i botten. Då går det bra. När det är fullt i kylmagasinet kvittar det om man har ström eller ej, den kyler inte mer för det. Däremot blir det (alldeles riktigt) frostskador i pilsnern om man struntar i mellanväggarna och ger ASU:n för mycket ström. Då jobbar den hysteriskt och sänker aldrig tempen tillräckligt i kylmagasinet för att fatta att det är "fullt".
Anders S
Japp, så är det, quote manualen:Pistenbully skrev:Om jag inte är felunderrättade så finns det ett "underspännigsskydd" som slår ifrån kompressorn på den billiga varianten. Så utan ström i förbrukningsbatterierna lär man väl inte bli![]()
"Battery protection: Cut-out 9.6 V, cut-in 10.9 V"
Fast dessa siffror låter väldigt konstiga... 9.6 V, då är ju batteriet helförstört och kasst. Och inte är kompressorn en sådan storförbrukare så att den ska dra ner spänningen så mycket. Någon som kan förklara?
(Sorry att jag våldför mig lite på din tråd, Anders).
/Tommy
Tycker jag är bra. Då samlas kylsnacket på ett ställe.Tommy skrev:
(Sorry att jag våldför mig lite på din tråd, Anders).
/Tommy
Nej, det är alldeles åt helskotta FÖR BATTERIERNA om skyddet slår till vid 9.6V. Å andra sidan kan man ju ha grejor i boxen som är dyrare än ett batteri. Välj din favoritkonsekvens
Anders S
Om man har en solcell kan man sannolikt få kylklumpen så laddad att man kan kyla hela natten på "svänghjul". I dina (iskalla) hälsingevatten kanske det klarar sig bättre, men i våra subtropiska temperaturer i Skåne och på Västkusten är det sval rumstemp på eftersommaren även på nätterna.Guitar Nilsson skrev: I en motorbåt med stort kylfack kanske det är vettigt med Asu, men vad är vitsen om man har segelbåt?
Detta är egentligen rätt självklart, men jag insåg inte (heller) det förrän jag talat med Isotherm själva. De poängterar tre viktiga saker om man vill ha strömsnål kyl: Isolering, ASU och solcell. I kombination blir det tydligen bäst.
Det är klart att just de rekommenderar ASU, men god isolering och solcells-stöd till batterierna är ju det viktiga. Var man lagrar överskottsenergin (batterierna eller kylklumpen) spelar inte så stor roll.
Anders S