Hej!
Jag har en hitachi generator som det är fel på diodplattan på enligt en el-verkstad. Vad kan det kosta att byta den? Fick ett pris på 1000-1500 kr tycker det låter dyrt.. En nya generator kostar ju från 800-900 och uppåt.
Kan detta fel uppstå av den externa laddningsrelät?
Generator sitter på en yanmar, har för mig att jag hört att generatorerna till saab 9000 i slutet av 1990 passar till yanmar ysb motorerna?
Trasig generator till yanmar ysb 8
Fel på diodplattan låter som en eller flera dioder gått. Borde kosta typ 50kr/diod. Enkelt att kolla om du har en multimeter med diodtest.
Dioder kan smälla p.g.a. överspänning tex m generatorn körs utan last.
Billiga ersättningsgeneratorer är oftast inte helkapslade vilket inte nödvändigtvis är något problem
Dioder kan smälla p.g.a. överspänning tex m generatorn körs utan last.
Billiga ersättningsgeneratorer är oftast inte helkapslade vilket inte nödvändigtvis är något problem
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kolla pris med några till bilelektriker. Ge den en helservice med lagerkoll, rengöring, nya kol osv. Det ger en fin känsla sen, är det nåt som kan sabba en hel semester så är det generatorn. Enligt min bilelgubbe är det väldigt bra kvalite på Hitachi.
Dioderna kan paja pga att man bryter huvudbrytarn i full fart.
Dioderna kan paja pga att man bryter huvudbrytarn i full fart.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.