Utombordare, miljövänlig, El eller E85?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Segelfalk
Trogen medlem

Utombordare, miljövänlig, El eller E85?

Inlägg av Segelfalk » lör 19 apr 2008, 06:17

Hej

Någon som har erfarenhet av Eldrift eller E85 som drivmedel för utombordare?

Har skaffat en 6.5m båt med tillhörande äldre 2-takt suzuki utombordare. 2-takt är väl ingen höjdare miljomässigt. Visserligen är väl motorn mest tänkt för att puttra in och ut ur hamnen men så belastinngen på miljön är väl inte så stor.
Jag tänker att en El-motor skulle fixa det jobbet, men hur är en sån att lita på som nödmotor om man behöver gå en längre sträcka på grund av dåligt väder etc. Eller är det bara nojjigt att oroa sig för batteritorsk?

Bättre då kanske med Etanol? En rejäl dunk etanol tar ju mindre plats är ett gäng batterier.

Vore kul att höra era tankar och erfarenheter.

Kan man konvertera en 2-taktare till E85-drift? Bara byta packningar och justera komp/tändning?

MVH
Valle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Utombordare, miljövänlig, El eller E85?

Inlägg av Anders S » lör 19 apr 2008, 07:21

Segelfalk skrev:Hej

Någon som har erfarenhet av Eldrift eller E85 som drivmedel för utombordare?

Har skaffat en 6.5m båt med tillhörande äldre 2-takt suzuki utombordare. 2-takt är väl ingen höjdare miljomässigt. Visserligen är väl motorn mest tänkt för att puttra in och ut ur hamnen men så belastinngen på miljön är väl inte så stor.
Jag tänker att en El-motor skulle fixa det jobbet, men hur är en sån att lita på som nödmotor om man behöver gå en längre sträcka på grund av dåligt väder etc. Eller är det bara nojjigt att oroa sig för batteritorsk?

Bättre då kanske med Etanol? En rejäl dunk etanol tar ju mindre plats är ett gäng batterier.

Vore kul att höra era tankar och erfarenheter.

Kan man konvertera en 2-taktare till E85-drift? Bara byta packningar och justera komp/tändning?

MVH
Valle
Du behöver göra litet mer än så för att konvertera till E85: Bränslet har lägre energiinnehåll, så även förgasarbestyckningen måste göras om. Sedan är tvåtaktaren extra lömsk, eftersom oljeblandningen och oljesorten MÅSTE lira med bränslet. Det tredje problemet är att få tag på alla de packnigar som är aktuella, inklusive de runt vehuset - bränslets väg till sitt arbete är mer invecklad i en tvåtaktare och mer av motorn kommer att påverkas. På nyare motorer gäller samma, men där gäller det att påverka elektroniken till insprutningen.

Elmotor kan väl fungera, om du nästan alltid seglar. I vindstilla räcker den, men vill du ha möjlighet att gå mot vind/ström lär den inte räcka. Det är både en räckviddsfråga och en kraftfråga. Batterier har en liten egenhet jämfört med en bensintank - de tar lång tid att ladda. Jämför gärna om en utombordare bara kan tankas med en dropp-pipett och det tar 12 timmar att tanka fullt... Men ligger du vid brygga med elström ofta är batterifrågan möjlig att lösa. Du vet bäst själv hur du seglar, men någon timme eller två är ofta en praktisk gräns.

Jag hade läst på om alkylatbensin till att börja med, servat min gamla motor (tändstift, tändning, förgasarjustering) så den går så bra som möjligt och sparat pengar till en liten fyrtaktare med tiden. En sådan är en mycket bättre plattform för E85-försök (om man vill pröva sådant) och är allmänt renare än gamla tvåtaktare även med bensindrift.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 19 apr 2008, 11:50

Jag håller med föregående talare. Köp alkylatbensin och kör motorn så lite som möjligt så gör du minimal miljöpåverkan till ingen extra kostnad.

4-taktare är bra om du skall byta motor, jag bytte min 6hk tvåtaktare mot en 4hk fyrtaktare och fick både mer kraft och mindre än 1/5 bränsleförbrukning.

Innan jag köpte 4-taktaren körde jag fyra år helt utan motor och det går faktiskt bra det med, så länge man inte har tider att passa. Man lär sig fort att ta sig in och ut ur hamnarna, och hamnar man i bleke brukar en 100-lapp räcka långt om man behöver bli bogserad någonstans...
X-342 SWE 18 "Kexet"

DanneL
Trogen medlem

Inlägg av DanneL » ons 23 apr 2008, 09:54

Jag har en minnkota 30, minsta sortens elmotor som back-up på min 22 fots segelbåt. Den funkar bra för att ta mig in och ut från bryggan. Fortare och bekvämare än att paddla, dessutom startar den alltid...

Använder den även till min lilla gummibåt som är platt i botten och helt hopplös att ro. Kanonbra!

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 23 apr 2008, 11:07

Behöver man göra några justeringar på sin gamla 2-taktare om man skall börja köra alkylatbensin?
Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 apr 2008, 11:43

Grisslan skrev:Behöver man göra några justeringar på sin gamla 2-taktare om man skall börja köra alkylatbensin?
Mvh Niklas
Nej, det skall man inte behöva. Alkylatbensin är blyfri och tar tvåtaktsoljor lika bra som vanlig bensin.

Den är bara dyrare och svårare att få tag på, men till utombordare är det motiverat pga av att den är snällare vid utsläpp (ofrånkomligt i en förgasartvåtaktare på delgas). Jag har kört jollemotorn på sådan sedan flera år - bränner upp fyra-fem liter per säsong. Det trista är att en liter (minst) går ut i sjön, oanvänt, och med alkylatbensin blir det litet mindre illa.
Anders S

fjollberg
Silvermedlem

Inlägg av fjollberg » ons 23 apr 2008, 15:57

Grisslan skrev:Behöver man göra några justeringar på sin gamla 2-taktare om man skall börja köra alkylatbensin?
Mvh Niklas
Sjöfartsverket har bra information här: http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _8615.aspx. Där finns det också en karta till ställen som säljer alkylatbensin på pump, det ska vara mycket billigare än att köpa den på dunkar, som man kan göra på de flesta lite mer välsorterade bensinstationer enligt min erfarenhet.

Jag har kört alkylatbensin i min utombordare när det har varit möjligt och inte haft några besvär. Motorn är en Suzuki DT4 tvåtaktare ifrån 98.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 23 apr 2008, 16:57

Anders S skrev: Nej, det skall man inte behöva. Alkylatbensin är blyfri och tar tvåtaktsoljor lika bra som vanlig bensin.
.
All bensin är blyfri sedan många år...:) Man har andra tillsatser numera.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 apr 2008, 21:36

SWE54 skrev:
Anders S skrev: Nej, det skall man inte behöva. Alkylatbensin är blyfri och tar tvåtaktsoljor lika bra som vanlig bensin.
.
All bensin är blyfri sedan många år...:) Man har andra tillsatser numera.
I alkylatbensin?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 23 apr 2008, 22:53

Bensin generellt alltså.
Det lät lite som om det var bly i "vanlig" bensin... :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 apr 2008, 06:30

SWE54 skrev:Bensin generellt alltså.
Det lät lite som om det var bly i "vanlig" bensin... :wink:
Jag kunde absolut varit tydligare med "blyersättningsmedel".

Men nästan all bensin som säljs idag är blyersättningsmedelsfri (puh), så även alkylatbensinen. Detta spelar normalt ingen roll i en tvåtaktare, men det kan ha bäring på någon med en äldre fyrtaktsbensinare.

Jag har för mig att blyersättningsmedlet som använts har baserats på kalium. Detta har haft potential till beläggningar även på oönskade ställen (vid sidan av ventilsätena) och alldeles oförargligt är/var det inte.
Anders S

Segelfalk
Trogen medlem

Inlägg av Segelfalk » tis 29 apr 2008, 23:40

Tack för alla svar. Kör vidare på vanlig bensin tills vidare. Räknar inte med att ha så stor förbrukning. Annars verkar Alkrylatbensin vara enklaste vägen att gå för tillfället.

Är dock övertygad om att det måste gå att konvertera en tvåtaktare till att gå på etanol eller metanol med oljeinblandning, (Ricin eller ML70). Men komp och tändning påverkas säkert, kanske med smörjningnen oxå.

Skulle vara kul och testa nån gång. :)

Sjösättning på Lördag! :D

/Valle

Edit: stavfel

Skriv svar