Rostfri skruv sitter fast i aluminium. 17 också!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tis 15 apr 2008, 17:01

stangen skrev:Jösses, ni kan konsten att skrämmas =)
Well, jag har insett att det inte blir lätt. Men jag har en radda bra tips (tack igen!).
Funderar starkt på att låta skruve sitta där den är (för stunden). Zinkringen sitter med en skruv och får styrning av den andra (som är av). Den kommer ingenstans.
Tillgänglig tid till sjösättning medger inte större operationer.
Har du bytt anod, låt den sitta över sommaren. Håller med tidigare gubbar att det är nästintill omöjligt att borra upp rostfritt i alu.

Har du däremot inte bytt, gör det så att inte drevet tar stryk.

Jag har haft samma problem, dock inte med ett drev. Ena hålet gick med spray och rörtång, det andra fick jag borra, godset tog lite stryk så jag gängade upp en storlek större.

Runaway

Njuter
Trogen medlem

Inlägg av Njuter » tis 15 apr 2008, 17:10

Hej Niclas! Tycker du har fått bra förslag med 5-56 och värmepistol men prova att dra loss skruven med en svetstång som du spänner åt för kung och fosterland !
(du kan även använda en lödkolv för att värma upp metallen)
Magnus

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 16 apr 2008, 08:46

RunawayPeter skrev: Har du bytt anod, låt den sitta över sommaren. Håller med tidigare gubbar att det är nästintill omöjligt att borra upp rostfritt i alu.
Jepp, jag har nya glänsande äkta tokdyra VP -anoder på både drev och propp. De får nog sitta till i höst.

Bra förslag av Njuter också med lödkolv! Minskar risken att man värmer där man inte vill värma.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar