Båt med långa kojer i förpiken
Båt med långa kojer i förpiken
Jag och min sambo har begåvats med en viss längd. Jag är 190cm och min sambo är 180cm. Förutom lite bekymmer med ståhöjd så är det ofta förpiken som ställer till besvär för oss. Vi sover gärna i förpiken och många båtar har en förpik som inte riktigt tar två vuxna i vår längd.
Vi undrar vad det finns för båtar i 100-200'kr klassen som har en förpik med bra bäddmått. Jag skulle vilja ha en längd om minst 190cm.
Tacksam för hjälp!
/Ulf
Vi undrar vad det finns för båtar i 100-200'kr klassen som har en förpik med bra bäddmått. Jag skulle vilja ha en längd om minst 190cm.
Tacksam för hjälp!
/Ulf
Och sen är det inte bara längden på bäddmåttet. I förpiken blir det ofta smalare längst fram
, vilket är helt OK första nätterna, men efter ett tag blir man lite trött på att trängas med andra fötter än sina egna....
Vi hade det så i somras och nu bygger jag ut styrbordskojen till dubbelkoj istället.
///Bengt
Vi hade det så i somras och nu bygger jag ut styrbordskojen till dubbelkoj istället.
///Bengt
-
bassace
Har noterat att tillverkare kan mäta på olika sätt när man uppger längden på förpikskojerna. Vissa mäter "snett" längs med skrovsidan och vissa mäter "rakt" i långskeppsriktingen och vissa nånstans mittimellan. Skillnaden kan vara ända upp till storleksordningen 10 cm. Bäst att alltid kontrollera med egen mätning.
Da jeg i sin tid (1983
) valgte min Beason 31 var en af kriterierne netop længden på køjerne. Her er alle køjer 200cm eller mere, hvorimod der i mange danske både fra dengang kun var køjer på 190cm. Og det er for kort når man som jeg er 188!
Men en Beason 31 koster desværre mere end 200.000 SEK
Men en Beason 31 koster desværre mere end 200.000 SEK
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Tack för de svar som kommit in hittills! Mina kommentarer:
Blåsut - IF båten håller jag med om. Grym koj! Men den är lite för liten i övrigt.
Bassace - HR 26 är en av de båtar vi funderar på. Den lär ha fyra tvåmeterskojer och en rymlig toalett. Nackdelen är att den är väldigt dyr för en 26-fotare...
Spider - S30 verkar intressant!
Hhmcsv - Lite dyr ja... Om man hade pengar
Någon som vet något om Omega 28:an?
/Ulf
Blåsut - IF båten håller jag med om. Grym koj! Men den är lite för liten i övrigt.
Bassace - HR 26 är en av de båtar vi funderar på. Den lär ha fyra tvåmeterskojer och en rymlig toalett. Nackdelen är att den är väldigt dyr för en 26-fotare...
Spider - S30 verkar intressant!
Hhmcsv - Lite dyr ja... Om man hade pengar
Någon som vet något om Omega 28:an?
/Ulf
Jag är själv 195cm (frugan 180) så vi har haft samma problem som delvis styrt vårt val av båtar.
Albin Express - suverän förpik. Både längd o bredd är outstanding för sin storleksklass.
Bumerang 32 - bra längd i förpiken, men lite smal för två vuxna.
I vår nuvarande båt (31.7) sover vi i akterruffen då det bara är plats för en fullängds person i förpiken.
Tyvärr är det ganska svårt för oss fullvuxna
att hitta båtar där kojerna är tillräckligt långa. Även på nya båtar är ofta både förpik och salongskojer inte längre än 180/190cm
Albin Express - suverän förpik. Både längd o bredd är outstanding för sin storleksklass.
Bumerang 32 - bra längd i förpiken, men lite smal för två vuxna.
I vår nuvarande båt (31.7) sover vi i akterruffen då det bara är plats för en fullängds person i förpiken.
Tyvärr är det ganska svårt för oss fullvuxna
Hej
vi seglade Omega 28 i 5 års tid, en allt igenom bra båt som var skoj o behändig att segla , förpik kojen på ena sidan är rejält lång ca 2,30 tack vare att den går över toan , på andra sidan var den lång nogför mig 1,86,
Salongen känns rymlig o pentryt är riktigt bra . enda nackdelen med båten är att sittbrunnen snörper åt längst bak, båten känns trevlig o gedigen till ett ok pris,
//Johan
vi seglade Omega 28 i 5 års tid, en allt igenom bra båt som var skoj o behändig att segla , förpik kojen på ena sidan är rejält lång ca 2,30 tack vare att den går över toan , på andra sidan var den lång nogför mig 1,86,
Salongen känns rymlig o pentryt är riktigt bra . enda nackdelen med båten är att sittbrunnen snörper åt längst bak, båten känns trevlig o gedigen till ett ok pris,
//Johan
Förpiken i Ballad funkar mycket bra. Jag är 191, det är inte mycket margin men å andra sidan ingen chans att jag växer med åldern! Stickkojen är toppen för 1 lång person, sofforna däremot för korta för >180cm.
Dessutom är det ståhöjd inne i ruffen. Precis vid nergången, barfotad är det exact 191cm från durken till luckan. Väldigt skönt att kunna stå rak på morgonen!
mvh
david
Dessutom är det ståhöjd inne i ruffen. Precis vid nergången, barfotad är det exact 191cm från durken till luckan. Väldigt skönt att kunna stå rak på morgonen!
mvh
david
-
bassace