Vinter??? Pressen på?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Vinter??? Pressen på?

Inlägg av jason » tis 18 mar 2008, 10:21

För en vecka sedan tog jag av pressen. Det skulle jag inte ha gjort :o Var nere i går kväll och skottade ur snön ur sittbrunnen, och spände upp en liten press, det enda jag fick upp i "stormen" :(

Ska jag täcka båten igen? :?

/j

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 18 mar 2008, 14:08

Presenningen skyddar främst mot solen. Att det kommer in lite snö och is spelar ingen roll. Jag håller min båt täckt så länge som möjligt, för att den inte skall exponeras nu på våren när solen lyser som starkast. Men hade jag redan tagit av presenningen och det kom lite snö skulle jag inte bry mig om att göra något alls. Om ett par dagar är det säkert varmt igen!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 18 mar 2008, 14:51

Kan du utveckla det där med att solen lyser som starkast på våren Fredrik?
Varför blir man då inte som mest solbränd redan på våren?

Det som kan ha en skadlig effekt på båten (och vår hud) är inte ljuset i sin helhet utan UV-strålningen, och den är som starkast under sommaren. Har att göra med att solen står mer rakt ovanför oss då och det är tunnare skikt av atmosfär som filtrerar, vilket också förklarar att man behöver allt högre skyddsfaktor på solkräm när man åker till tropikerna.

Och hela sommaren ligger båten där utan täckning, och vi fäller till och med undan sprayhooden när solen lyser...så någon nämnvärd skadlig effekt har nog inte UV-strålningen ens då, eller hur?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 18 mar 2008, 15:49

Lackat trä mår inte så bra av snö..... :wink:

För en ren plastbåt spelar det inte så stor roll
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 18 mar 2008, 16:10

Nå, var i alla fall nere och skottade ut blötsnö, så att det inte ska frysa till i natt.

/j

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » tis 18 mar 2008, 18:33

Att lägga på presseningen igen verkar enligt mitt tycke onödigt ( om det nu inte är en träbåt).
Har för egen del alltid täckt båten inför vintern, men börjar på fundera på varför?
Solens inverkan under vintern kan inte vara speciell stor, precis som Maxi 33 skrev.
Möjligen blir båten lite smutsigare, men inte är båten heller speciellt ren under presseningen till våren.
Det kan samlas snö som smälter och fryser om vart annat i sittbrunnen.
Vet inte om någon båt tagit skada av detta, men kan i tänka sig att bara täcka sittbrunnen. Har en båtgranne som haft sin båt (HR utna teakdäck) otäckt i 20 år utan problem.
Verkar vara mest min egen känsla över att det känns bra och skönt att få täckt båten på hösten. Så enbart för den sakens skull kommer jag troligen att forsätta täcka båten framöver.
Men med de stormar vi haft de senaste vintrarna ser jag många båtar som tagit skade av sönderblåsta presseningar. T.o.m. knäckta pulpits beroende att täcktställningen varit fäst där.
Jag skulle uppskatta om någon bevisar fär mig att jag inte täckt båten i onödan. Båten ligger på Västkusten och är ska oskyddad när väststormarna drar in.

Hälsningar

Gran A

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 18 mar 2008, 19:40

Jag har hört att förutom att skydda mot regn och annat är det för att undvika stora mängder blöt snö som tynger och gör båten instabil (tyngden hamnar längst upp). Storm på en sådan båt kan få båten att välta.. Det är alltså viktigt med lutningen på täckställningen.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 18 mar 2008, 21:28

Pressen ligger på främst för att rädda teaken i sittbrunnen. Har man en båt som ser ut som ett Gustavsbergs badkar överallt så spelar det ju mindre roll om det snöar, smälter och ömsom töar och fryser. Men teak mår INTE bra av det.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 18 mar 2008, 21:37

Står teaken ut en vecka av snö och kyla? Snön är borta nu ...

/j

126
Erfaren medlem

Inlägg av 126 » ons 19 mar 2008, 08:51

Snön isolerar så det är ingen fara med snö på båten.

Användarvisningsbild
arnold_s
Silvermedlem

Inlägg av arnold_s » ons 19 mar 2008, 14:37

Nu är det snö på ingång till helgen igen...

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/reg ... kbhnsj.htm
Arnold S

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » ons 19 mar 2008, 18:11

Maxi33 skrev:Kan du utveckla det där med att solen lyser som starkast på våren Fredrik?
Kan det vara så att han syftar på det tunna ozonskiktet som brukar drabba oss här i norr på våren, (även vid sydpolen).

Sen skriver SMHI följande på sin hemsida;
Med snötäckt mark och mot solen gäller ungefär dubbla UV-index och hälften av den angivna soltiden

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 19 mar 2008, 18:43

Maxi33 skrev:Kan du utveckla det där med att solen lyser som starkast på våren Fredrik?
Faktum är att man blir som mest solbränd på våren. Föregående inlägg kom lite som en räddning, jag har alltid fått lära mig att solen är som starkast på våren, men jag har inga belägg för det...

Snön är en orsak, det blir helt enkelt mycket ljusare när ljuset reflekteras i snön. Att dessutom Ozonskyddet samtidigt är sämre under våren var något jag inte har vetat förut.hy

Oavsett vilket, tycker jag att det är bra att skydda båten så länge som möjligt innan sjösättning. En extra månad under presenningen är ju 10% mindre solstrålning under året, förutsatt att man inte skall ut och segla då, då är det ju krångligt att ha båten under presenning...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 19 mar 2008, 22:17

Fredrik skrev:Oavsett vilket, tycker jag att det är bra att skydda båten så länge som möjligt innan sjösättning.
Jag hade gärna behållit pressenningen på, om jag kunde komma åt att jobba på båten under presenningen, men det låter sig inte göras. Och det var ju härlig vår för en vecka sedan, som gjort för båtpyssel under "påsklovet".

/j

Skriv svar