Plastimorulle till Maxi 77.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseblås
Silvermedlem

Plastimorulle till Maxi 77.

Inlägg av bosseblås » tis 11 mar 2008, 19:52

I år ska det tydligen bli av. Sambon vågar inte ha mig på fördeck längre :oops: , Har ännu inte varit på väg mot ofrivilligt bad. Men!
Kommer jag att lyckas med monteringen. Jag kan inte tro att det är så enkelt och problemfritt som tillverkaren påstår.
Vilka minor riskerar jag att gå på??????

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 mar 2008, 20:21

Kolla upp:
Så att du har profil så det räcker.
Så att du har några extra skruvar till hopskruvningen.
Att du har loctitetill skruvarna. att du läser igenom brux- och monteringsanvisning, två gånger.
Det gör ingenting om du har ett nytt förstag, heller - du lär inte se det på några säsonger.

Det är inte svårt, bara man är noga.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Montering av rulle

Inlägg av Mats Brage » tis 11 mar 2008, 20:34

Hej,

Har inte monterat ngn Plastimo, men Furlex, och jag tyckte att det faktiskt i stort motsvarade tillverkarens beskrivning, men det tog mig en dag.

Eftersom jag hade en "ny begagnad" båt med en icke standard rigg, och jag själv var osäker på hur jag ville ha masten lutad, kapade jag själv till alu-profilen och förstaget i lämplig längd.

Eftersom du har en Maxi 77, borde det problemet inte uppstå, utan du har redan bef förstag vara i lämplig längd, och monteringen därmed bli lättare.

Jag skulle dock inte göra det själv eftersom det är viktigt att du inte böjer profilen vi påmastning.

Jag provmonterade allt innan jag låste alla ändstycken med låsvätska (enligt instruktionen för Furlex).

Lösa delar var ganska enkelt att få ihop, men följ instruktionen - kikade på instruktionen för S-serien och den såg ut att vara bra skriven, med bra sprängskisser

Lycka till
Scanner 391 nr 142

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 11 mar 2008, 21:17

Jag lyckades få ihop ett Polsk system med hjälp av några foton. Det blev inte 100 % som jag beskrivit en en tråd, men det fungerade. Ta med en kompis, räkna med en dag. Alltså boka inte maskkranen fören Ni är klara.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 12 mar 2008, 08:03

Har Plastimo rulle. Beskrivningen för hopmonteringen är bra - följ den. Monteringen är enkel och rättfram. Det finns bara en liten detalj man ska kontrollera, se nedan. Bäst är att montera systemet innan påmastningen. (Jag gjorde det genom att ta ner förstaget för monteringen)

Så till den lilla haken: Om det är en vantskruv på förstaget så kan kan den övre bygeln (med ändstycket i förstaget) hamna inne i rullen. Det gäller att se till att det får plats, dvs går in i hålet i rullens centrum. Om inte så kan det gå genom att slipa av kanterna på bygeln (men koontrollera med riggniten på plats - det var mitt problem) enligt instruktionen. Om detta onte går så är det sannolikt enklaste att byta till ett helt förstag (utan, vantskruv).

En annan liten detalj är att passa på vid av- och påmastning så att rulle med profil inte glider ner så att förstagets ändstycke försvinner upp i rullen. Det kan vara knepigt att fiska fram det.

Montera även det öga som ska leda fallet i vinkel, GaaryGarys kommentar och tidigare länk. Annars får man problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 mar 2008, 08:13

Kjelle skrev: Montera även det öga som ska leda fallet i vinkel, GaaryGarys kommentar och tidigare länk. Annars får man problem.
Har Plastimo slutat med trissan som sitter högst upp, som avledare av fallet? Eller har de aldrig haft en sådan - Facnor vet jag har det. Det är annars en lösning på samma problem. Fast inte för Gary... ;-)
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 12 mar 2008, 08:52

Trissan finns angiven som alternativ men om jag minns rätt så rekommenderar man att fallet leds genom ett öga. Det följde med i satsen.

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » ons 12 mar 2008, 09:33

Jag har monterat Plastimo till min nuvarande båt och även till en tidigare båt.
Första gången monterade jag när båten var påmastad, vilket gick bra, men till min nuvarande båt med masten nere. Det senare alternativet rekomenderar jag då det är betydligt enklare.
Men även om man aldrig har monterat någon rullfock tidigare är det bara ett par timmars arbete, dvs enkelt.

Vad man för tänka på är att inte använda vantskruven till det nedersta hålet vid däcksfästet. Risken är att det kan bli svårare vid påmastningen pga av att förstaget rör sig i profilen och riggbulten blir svårare att få på plats. Skruva ihop vantskruven motsvarande en håldelning (20mm) och fäst den i näst nedersta hålet.

Plastimos konstruktion gör att rullen kommer högre över däck än ex.vis Furlex.
Vill man sänka rullen måste man köpa ett nytt förstag där längden skall vara lika långt som det gamla förstaget + länden för vantskruven.

Hälsningar

Göran A

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 12 mar 2008, 10:59

Anders S skrev: Har Plastimo slutat med trissan som sitter högst upp, som avledare av fallet? Eller har de aldrig haft en sådan - Facnor vet jag har det. Det är annars en lösning på samma problem. Fast inte för Gary... ;-)
Jag hade tidigare en Plastimo-rulle med precis en sådan plasttrissa (och ingen annan fallavledare) Det funkade bra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 mar 2008, 11:23

Göran A skrev: Vad man för tänka på är att inte använda vantskruven till det nedersta hålet vid däcksfästet. Risken är att det kan bli svårare vid påmastningen pga av att förstaget rör sig i profilen och riggbulten blir svårare att få på plats. Skruva ihop vantskruven motsvarande en håldelning (20mm) och fäst den i näst nedersta hålet
Risk för missförstånd! Givetvis måste man fästa vantskruven i stävbeslaget /förstagsfästet). Plastimo (och andra med samma lösning) använder håljärnen (plattjärnen) för att säkra rulle och profil mot lyft och vrid. Plattjärnen är inte avsedda att bära rigglasten!

Använder man ett fast förstag (utan vantskruv) gäller samma - man får inte använda plattjärnen för att längdjustera, utan möjligen använda en riggtoggle i korrekt storlek. Dessutom skall man under alla förhållanden ha en toggle i toppen och gärna en i botten också. Man kan klara sig utan nertill om infästningen har fri rörelse i sidled.

För att få ner rullen maximalt kan man å andra sidan korta håljärnen, eftersom de bara har som syfte att förankra rullen i däck.
Anders S

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » ons 12 mar 2008, 12:01

Ja, det kanske är som Anders skriver att plattjärnen inte är dimensionerade för riggbelastningen.
Men enligt monteringsanvisningen kan man göra som jag beskrivet.

Innan årets påmastning känns det säkrast att kontrolera med leverantören vad som gäller.

Hälsningar

Göran A

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » ons 12 mar 2008, 16:34

Montera den innan du mastar på. Det är en enkel montering, följ instruktionen bara så funkar det fint. Håll koll på vilken profil som är ändprofil, annorlunda skruvhål. Funkar även smärtfritt med vantskruv på förstaget, då profilen inte sitter fast på förstaget utan du kan skjuta den upp och ner, räcker utrymmet inte till justera vanstskruven som den skall vara inna du sätter på profilen, du får bara luta masten framåt lite grann när du monterar bulten/pinnen, alternativt montera dom ihåliga plåtbitarna efteråt. Du kan även anpassa rullens avstånd från däck genom att kapa dom ihåliga plåtfästen som sitter under rullen. Jag har själv turen att ha olika infästningar till förstaget och till rullen.
Innan du kapa något så provmontera innan och glöm ej "öglan" för fallet om den behövs.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 12 mar 2008, 16:35

Som konstruktionen är i Plastimos rulle så tar "plattjärnen" inte riggbelastningen men väl belastningen från fallet genom att seglets halshorn fästs i rullen och fallhornet i svirveln som löper på profilen. Lasten från fallet går följaktligen från fallet, via svirvelns lager, seglets lik till rullen och vi lagret i rullen till "plattjärnen. Lasten från riggen går i förstaget. Rullen påverkas således inte av om man sträcker upp akterstaget (antaget att förstaget är stumt.

bosseblås
Silvermedlem

Tack för alla råd och tips!

Inlägg av bosseblås » ons 12 mar 2008, 18:43

Har just varit vid båten och hämtat hem förstaget. Endera dagen lämnar jag in segel och stag för ändring. Jag får ett bra paketpris, Plastimo grejorna, nytt förstag och ändring av genuan. Han tyckte att jag kunde köra några år utan UV-skydd och sedan köpa nytt, men jag tror på att sätta på skydd och köra i 10 år till.
Det handlar bara om "husbehovssegling". :wink:
Monteringen gör jag sedan själv.
Tack ännu en gång för alla tips.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 mar 2008, 19:08

Kjelle skrev:Som konstruktionen är i Plastimos rulle så tar "plattjärnen" inte riggbelastningen men väl belastningen från fallet genom att seglets halshorn fästs i rullen och fallhornet i svirveln som löper på profilen. Lasten från fallet går följaktligen från fallet, via svirvelns lager, seglets lik till rullen och vi lagret i rullen till "plattjärnen. Lasten från riggen går i förstaget. Rullen påverkas således inte av om man sträcker upp akterstaget (antaget att förstaget är stumt.
Jag tittade som hastigast i Plastimos installationsanvisning, och man beskriver där att det går att använda håljärnen för att justera längden på staget. Jag anser att det är en fullständigt felaktig metod som ökar risken för utmattningsbrott i håljärnen och/eller förstagsinfästningen. Skulle förstagsinfästningens bult sitta tvärskepps måste man ha en toggle, hur som helst.

Det är alltså inte hållfastheten i håljärnen som är kritiskt, utan problemet med rörlighet i infästningen!
Anders S

Skriv svar