TBT-färgerna lever... Seglare är miljösvin?
TBT-färgerna lever... Seglare är miljösvin?
På radion denna morgon hördes en redogörelse om en rapport från fyra forskare (Stockholm & Göteborg) att man mätt halterna av det sedan 1989 förbjudna bottenfärgsingrediensen TriButylTenn (TBT). Här är artikeln i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=748530
Min personliga reflektion är att man drar en mycket stark slutsats om småbåtsägare; att det är vi som står för nedsmutsningen. Nu kan man notera att förbudet för vår del infördes redan 1989, medan fartygsfärg förbjöds 2003. I radion spekulerade man i att småbåtsägare målat med fartygsfärg eller hamstrat (!) då förbudet trädde i kraft 1989.
Vem är så urbota oinformerad och korkad att han/hon inte har uppfattat problemet och samtidigt så uppfinningsrik och företagsam att denna någon ändå kan få tag på färg av den här typen?
Min personliga reflektion är att man drar en mycket stark slutsats om småbåtsägare; att det är vi som står för nedsmutsningen. Nu kan man notera att förbudet för vår del infördes redan 1989, medan fartygsfärg förbjöds 2003. I radion spekulerade man i att småbåtsägare målat med fartygsfärg eller hamstrat (!) då förbudet trädde i kraft 1989.
Vem är så urbota oinformerad och korkad att han/hon inte har uppfattat problemet och samtidigt så uppfinningsrik och företagsam att denna någon ändå kan få tag på färg av den här typen?
Anders S
Re: TBT-färgerna lever... Seglare är miljösvin?
I debattartikeln i DN framkommer att det finns mycket höga halter TBT i småbåtshamnar, som dessutom är tillfört under senare år, efter förbudet. Även i naturhamnar är halterna förhöjda. När jag tittar på vad folk skriver i diskussioner om bottenfärger, och lyssnar på vad folk säger på bryggor och på uppställningsplatser är inte jag förvånad.Anders S skrev: Min personliga reflektion är att man drar en mycket stark slutsats om småbåtsägare; att det är vi som står för nedsmutsningen. Nu kan man notera att förbudet för vår del infördes redan 1989, medan fartygsfärg förbjöds 2003. I radion spekulerade man i att småbåtsägare målat med fartygsfärg eller hamstrat (!) då förbudet trädde i kraft 1989.
Du har mycket höga tankar om småbåtsägare.
Jag blir ändå förvånad. Hur kan man vara så obotat dum att man letar upp en färg från stenåldern bara för att bli av med den sista lilla havstulpanen som kanske får fäste på de vanliga färger som finns idag (nu pratar jag om ostkusten). Visst beställs det färg för fritidsbåtar från tyskland men den innehåller bara mer koppar, inte TBT. TBT är väl förbjudet i så gott som hela EU? TBT-färg är väl uteslutande fartygsfärg som finns kvar i stugorna. I undersökningen sas det att det var extremt höga halter i Göteborgs hamn men det är väl inte speciellt förvånande med tanke på hur många fartyg som lägger till där? De värden som mäts upp där är kanske inte representativa för alla småbåtshamnar? Varför inte förbjuda alla fartyg att med den typen av färg att komma in på svenkt eller ren av EU vatten, då skulle det kanske hända lite med utvecklingen av nya färger!fredrikk skrev:I debattartikeln i DN framkommer att det finns mycket höga halter TBT i småbåtshamnar, som dessutom är tillfört under senare år, efter förbudet. Även i naturhamnar är halterna förhöjda. När jag tittar på vad folk skriver i diskussioner om bottenfärger, och lyssnar på vad folk säger på bryggor och på uppställningsplatser är inte jag förvånad.Anders S skrev: Min personliga reflektion är att man drar en mycket stark slutsats om småbåtsägare; att det är vi som står för nedsmutsningen. Nu kan man notera att förbudet för vår del infördes redan 1989, medan fartygsfärg förbjöds 2003. I radion spekulerade man i att småbåtsägare målat med fartygsfärg eller hamstrat (!) då förbudet trädde i kraft 1989.
Du har mycket höga tankar om småbåtsägare.
fredrikk skrev: Du har mycket höga tankar om småbåtsägare.
I min (naiva?) föreställningsvärld sysslar inte båtfolk med sådant här, det är alldeles riktigt. Det var naturligtvis för att jag har så höga tankar om småbåtsägare jag skrev så här:
Anders S
några Det finns i princip bara en källa till TBT när det gäller bottenfärg, och det är fartygsfärg. Det har funnits restriktioner för försäljning av TBT-färg till fritidsbåtar sedan 198, därefter för mindre yrkesfartyg. Färgen är totalförbjuden (worldwide) sedan årsskiftet, och har inte fått målas på fartyg sedan 2003 (fartyg målas ofta med 3 eller 5 års mellanrum - det är logiken).jofred skrev:TBT är väl förbjudet i så gott som hela EU? TBT-färg är väl uteslutande fartygsfärg som finns kvar i stugorna.
Fritidsbåtar som målats tidigare än 1989 kan teoretiskt ha kvar TBT i färg som sitter kvar (osannolikt), annars har man antingen använt gammal sparad färg (det är faktiskt inte kriminellt) eller så har man använt nyinköpt fartygsfärg (det är däremot kriminellt). Sannolikt handlar det om att man köpt fartygsfärg "svart".
Anders S
Man blir onekligen något undrande. Färgtypen förbjöds för 20 år sedan och finns alltså inte att köpa och fullgoda (kopparbaserade) alternativ såldes i stället. Tanken att så många skulle importera färgtypen att det skulle påverka verkar inte särskilt sannolik. Om man går omkring på varvet verkar de flesta färgburkarna välbekanta från båtshopen.
Å andra sidan - är halterna högre där fritidsbåtar håller till är det svårt att svära sig fri som grupp.
En möjlighet är att det finns båtar där den gamla färgen bara målades över med ny. Den gamla färgen ligger kvar under och läcker. Själv tog jag bort all gammal färg när jag bytte - ett arbete jag hade kunde ha varit utan. Det var mycket färg kvar.
I artikeln ger man inget svar på att halterna i Rotterdams hamn är lägre än i Göteborg. Kan det möjligen finnas någon form av naturlig koncentrationsprocess i våra vatten? Den möjligheten utesluts inte i artikeln.
Å andra sidan - är halterna högre där fritidsbåtar håller till är det svårt att svära sig fri som grupp.
En möjlighet är att det finns båtar där den gamla färgen bara målades över med ny. Den gamla färgen ligger kvar under och läcker. Själv tog jag bort all gammal färg när jag bytte - ett arbete jag hade kunde ha varit utan. Det var mycket färg kvar.
I artikeln ger man inget svar på att halterna i Rotterdams hamn är lägre än i Göteborg. Kan det möjligen finnas någon form av naturlig koncentrationsprocess i våra vatten? Den möjligheten utesluts inte i artikeln.
Det hade varit ännu mer upplysande om man hade redogjort för förändringar som skett/ inte skett efter förbudets införande. Nu fick vi bara veta (gm proportionen TBT / MBT) att utsläpp fortfarande förekommer eller till nyligen har förekommit.
Jofred, det står i artikeln att det redan råder totalförbud i alla EU:s hamnar för såna här färger.
Jag undrar verkligen hur många som hamstrade för tjugo års konsumtion vid förbudets tillkomst? När bränsleskatten ska höjas brukar man ungefär orka tanka bilen full dagen innan, sedan anpassar man sig.
Rudi
Jofred, det står i artikeln att det redan råder totalförbud i alla EU:s hamnar för såna här färger.
Jag undrar verkligen hur många som hamstrade för tjugo års konsumtion vid förbudets tillkomst? När bränsleskatten ska höjas brukar man ungefär orka tanka bilen full dagen innan, sedan anpassar man sig.
Rudi
Alternativa förklaringar
Möjligen förklaring?
Enligt SNF ligger TBT lagrat i bottensediment sedan många år. Det bryts långsamt ner av naturen.
http://www2.snf.se/verksamhet/kust-hav/ ... 14&id=1511
När vi båtägare åker in/ut ur samma naturhamnar och båklubbar som vi gjort i alla år river propellerströmmar upp botten.
Minskning sker enligt
http://www.havet.nu/dokument/Havet2007-sormland.pdf om än i maklig takt.
Man kan bara förundras.
Enligt SNF ligger TBT lagrat i bottensediment sedan många år. Det bryts långsamt ner av naturen.
http://www2.snf.se/verksamhet/kust-hav/ ... 14&id=1511
När vi båtägare åker in/ut ur samma naturhamnar och båklubbar som vi gjort i alla år river propellerströmmar upp botten.
Minskning sker enligt
http://www.havet.nu/dokument/Havet2007-sormland.pdf om än i maklig takt.
Man kan bara förundras.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Fartygsfärg är det inga som helst problem att få tag i, dessutom under halva priset mot "vanlig" bottenfärg. Dock helt utan TBT sedan många år.
Import av färg innehållande TBT är väl inte troligt, det är ju grov varusmuggling av förbjudna ämnen.Så det borde inte vara problemet.
Såg det intressanta inlägget om "gammal" färg i bottensedimentet som rörs upp av båtarna, skulle kunna bidra då båtåkandet ökat markant dom senaste åren.
Import av färg innehållande TBT är väl inte troligt, det är ju grov varusmuggling av förbjudna ämnen.Så det borde inte vara problemet.
Såg det intressanta inlägget om "gammal" färg i bottensedimentet som rörs upp av båtarna, skulle kunna bidra då båtåkandet ökat markant dom senaste åren.
Återstår då att förklara förhållandet mellan (M|D)BT (nedbrytningsprodukterna av TBT) och TBT, som -- om sedimentteorin vore riktig -- borde vara annorlunda. Just det förhållandet talar för att TBT:t har tillförts de senaste åren.TA skrev: Import av färg innehållande TBT är väl inte troligt, det är ju grov varusmuggling av förbjudna ämnen.Så det borde inte vara problemet.
Jag har snokat litet i frågan under dagen. Här finns några frågetecken som behöver rätas ut.
Ett frågetecken är hur provtagningen gjorts. Det är heller inte klarlagt hur sönderfallsprocessen anses fungera. Det här bör framgå av rapporten i sin helhet. Det kan möjligen tänkas att man tagit upp "gammalt" bottensediment, som kanske inte åldrats enligt åldringsmodellen. Dessutom kanske åldringsmodellen inte är relevant av någon annan anledning. En ytterligare fråga är om Rotterdam-halterna är mätta av forskarteamet eller om de är rapporterade av någon annan. (Om de här frågetecknen är utredda eller ej kan säkerligen läsas i den "riktiga" rapporten - om inte vore det överraskande.)
Det förefaller dessutom osannolikt att fritidsbåtägare skulle ha tillgång till TBT-färg som normalt bara är tillgänglig för skeppsvarv. TBT har under en lång följd av år bara målats på oceangående fartyg (och inte ens alla!) och bör bara finnas tillgänglig på varv med större sortens torrdocka. Dessutom har den inte funnits alls sedan 2003, och i EU har den varit bannlyst längre än så. Det borde ju också krävas mer än någon enstaka fulmålad båt för att kunna verifiera att halterna verkligen ökat.
Jag skulle verkligen bli bedrövad (bokstavligen) om det visar sig vara sant att det är seglare (eller båtfolk) som ställt till det här.
Ett frågetecken är hur provtagningen gjorts. Det är heller inte klarlagt hur sönderfallsprocessen anses fungera. Det här bör framgå av rapporten i sin helhet. Det kan möjligen tänkas att man tagit upp "gammalt" bottensediment, som kanske inte åldrats enligt åldringsmodellen. Dessutom kanske åldringsmodellen inte är relevant av någon annan anledning. En ytterligare fråga är om Rotterdam-halterna är mätta av forskarteamet eller om de är rapporterade av någon annan. (Om de här frågetecknen är utredda eller ej kan säkerligen läsas i den "riktiga" rapporten - om inte vore det överraskande.)
Det förefaller dessutom osannolikt att fritidsbåtägare skulle ha tillgång till TBT-färg som normalt bara är tillgänglig för skeppsvarv. TBT har under en lång följd av år bara målats på oceangående fartyg (och inte ens alla!) och bör bara finnas tillgänglig på varv med större sortens torrdocka. Dessutom har den inte funnits alls sedan 2003, och i EU har den varit bannlyst längre än så. Det borde ju också krävas mer än någon enstaka fulmålad båt för att kunna verifiera att halterna verkligen ökat.
Jag skulle verkligen bli bedrövad (bokstavligen) om det visar sig vara sant att det är seglare (eller båtfolk) som ställt till det här.
Anders S
Sorry Anders, det är bara till att bli bedrövad. Precis som ett tidigare inlägg rapporterar känner jag många som är stolta över att måla med fartygsfärg. Extra bra säger de, gammalt lager .... Inte vet jag vad det är, verkar ingen annan heller veta.
En helt annan sak med kopparbaserade färger, som anges vara förbjudna - men det är de inte. Förväxling som ofta återkommer.
En helt annan sak med kopparbaserade färger, som anges vara förbjudna - men det är de inte. Förväxling som ofta återkommer.