Sorligt smutsigt
Sorligt smutsigt
FN:s miljöexperter beräknade 2006 att varje kvadratkilometer hav innehöll i genomsnitt över 100.000 flytande plastföremål.
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article1782116.ab
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article1782116.ab
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Ett hundra tusen flytande objekt per kvkm (1000x1000 m) svarar mot ett flytande föremål per 10 kvm. Det innebär (givet att föremålen överhuvud taget är observerbara med ögat) att man ständigt skulle se minst ett sådant föremål på styrbords och babords sida, inom en meter från en normalsegelbåts skrov, betydligt fler om man lyfter blicken till en båtlängd per sida.
Artikeln bär vissa drag av "skröna", dessutom. Gigantiska sopberg som inte kan bekräftas via satellitfoto, eftersom de "ligger under ytan" rimmar illa med vetskapen att man spårar ubåtar, oljeutsläpp och annat otyg rätt enkelt på samma sätt.
Man kan gärna läsa Aftonbladet med viss källkritik. Det betyder naturligtvis inte att uppgifterna behöver vara osanna, men kan de bekräftas?
Artikeln bär vissa drag av "skröna", dessutom. Gigantiska sopberg som inte kan bekräftas via satellitfoto, eftersom de "ligger under ytan" rimmar illa med vetskapen att man spårar ubåtar, oljeutsläpp och annat otyg rätt enkelt på samma sätt.
Man kan gärna läsa Aftonbladet med viss källkritik. Det betyder naturligtvis inte att uppgifterna behöver vara osanna, men kan de bekräftas?
Anders S
JAg vet inte vad denna källa är värd, men jag tycker inte det låter alls otroligt, tyvärr det som sägs i filmen länken leder till. Det handlar knappast naturligtivs inte bara om hela plastprodukter utan vad det blir av dem och vilka effekter de har efter att vi slängt dem. http://www.algalita.org/pelagic_plastic_mov.htmlAnders S skrev: Man kan gärna läsa Aftonbladet med viss källkritik. Det betyder naturligtvis inte att uppgifterna behöver vara osanna, men kan de bekräftas?
We traveled over 100 km at random lengths [in the North Pacific Gyre]. Then came back to the [the Science Education Adventure Laboratory (SEA) in Redondo Beach, CA,] and analyzed our samples. We compared the weight of the plastic pieces we accumulated in these trawls to the weight of the zooplankton that we accumulated."
Most people find it highly distressing to learn that for every 6 pounds of plastic that we got, there was only one pound of zooplankton. In other words, there’s six times more plastic by weight in this area than there is naturally occurring plankton. However, the Central Pacific, being a gyre, it does accumulate. The high concentrations we found are likely to be at their greatest in the center of the Central Pacific Gyre.
The alarming thing we found was that practically every place we sampled had these plastic fragments in it. No place was free of this plastic fragment pollution.
Plastic is a transport medium for toxic pollutants. Some Japanese scientists (Mato, Isobe, Takada, Kahnehiro, Ohtake, and Kaminuma. Plastic Resin Pellets as a Transport Medium for Toxic Chemicals in the Marine Environment Environ. Sci. Technol. 2001, 35, 318-324) just released a study indicating that plastic pellets -- “nurdles”: pre-production plastics – the manufactured way that plastics are shipped to end-use manufacturers, are accumulators of hydrophobic pollutants – things like DDE and PCB. These can be up to one million times more concentrated on the surface of these pellets than they are in the ambient sea water, based on this latest research.
Ja, jag menar naturligtvis inte uppgifterna om att det finns alldeles för mycket skräp i havet, utan mer att man så enkelt kan inse att uppgiften om ett "flytplast" var 10:e kvm på havet är diskutabel. Alla som överhuvud taget varit på sjön har ju sett något annat - stora vattenytor fria från skräp.Seglaren skrev: jag tycker inte det låter alls otroligt
Anders S
Anders. Du har tydligen inte seglat på Medelhavet i stiltje och med en stilla vattenyta.Anders S skrev:Ett hundra tusen flytande objekt per kvkm (1000x1000 m) svarar mot ett flytande föremål per 10 kvm. Det innebär (givet att föremålen överhuvud taget är observerbara med ögat) att man ständigt skulle se minst ett sådant föremål på styrbords och babords sida, inom en meter från en normalsegelbåts skrov, betydligt fler om man lyfter blicken till en båtlängd per sida.
Tro mig, där hittar man flytande skräp, huvudsakligen av plast, hela tiden. Och med hela tiden menar jag precis det - hela tiden. Ställ dig i sittbrunnen och kika åt vilket håll som helst, när som helst - du ser alltid flytande skräp! Vi bedömde att det aldrig var mer än 10 meter mellan skräpet! Och det är ingen skröna.
Flaskor, plastpåsar, plastkassar, presseningsbitar, rester av fiskeredskap, glassbägare, syntetlinor, kondomer, förpackningar....
Och då var detta bara det man SER!
Att Östersjön och Västerhavet, kanske tack vare en annorlunda kultur bland folket i de angränsande länderna, ser annorlunda ut bevisar ingenting.
Som en liten anekdot kan jag berätta att när vi seglade mellan göteborg och malmö, plockade vi upp både en ny levang, en fin paddel, flöten till att lägga en bana + ett par fotbollar ur vattnet.
Skräp som inte ansågs användbart gjorde vi inga girar för att plocka upp (förlåt).
Skulle inte den gigantiska stillahavsflottan kunna lägga några av sina övningar på att plocka skräp istället för att spåra ubåtar och sånt? Jag skulle tro att varje spenderad krona för att rensa i naturen betalar tillbaka sig i slutändan.
Skräp som inte ansågs användbart gjorde vi inga girar för att plocka upp (förlåt).
Skulle inte den gigantiska stillahavsflottan kunna lägga några av sina övningar på att plocka skräp istället för att spåra ubåtar och sånt? Jag skulle tro att varje spenderad krona för att rensa i naturen betalar tillbaka sig i slutändan.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jodå, det har jag. Men hur det ser ut sedan du varit där vet jag förstås inte...Eilean skrev:
Anders. Du har tydligen inte seglat på Medelhavet i stiltje och med en stilla vattenyta.
(...)
Att Östersjön och Västerhavet, kanske tack vare en annorlunda kultur bland folket i de angränsande länderna, ser annorlunda ut bevisar ingenting.
Det jag vänder mig emot är förenklingar av den typen som Aftonbladet hade i sin "faktaruta". Finns det stora havsområden där detta inte stämmer blir det ju lätt att falsifiera påståendet och därmed hela den underliggande frågan.
Anders S
Nu har det kommit fram nya uppgifter: I vattnen utanför Bohuskusten har man funnit mikroskopiska plastpartiklar i vattnet, i såvitt jag kan förstå, relativt stor omfattning. Det är något helt annat än "skräp som syns".Anders S skrev: Det jag vänder mig emot är förenklingar av den typen som Aftonbladet hade i sin "faktaruta". Finns det stora havsområden där detta inte stämmer blir det ju lätt att falsifiera påståendet och därmed hela den underliggande frågan.
Här är en länk som beskriver undersökningen:
http://skargardsbryggan.com/index.lasso ... 204&o=&oo=
Här är en länk till Norens företag (det handlar alltså inte om något myndighetsprojekt!): http://www.n-research.se/konsulter%20oc ... petens.htm
Anders S
Att det finns ett visst antal föremål per km2 betyder ju inte att varje km2 måste innehålla det antalet. Det stod ju om saragassohav av sopor där säkert det mesta samlas.Anders S skrev: ...
Det jag vänder mig emot är förenklingar av den typen som Aftonbladet hade i sin "faktaruta". Finns det stora havsområden där detta inte stämmer blir det ju lätt att falsifiera påståendet och därmed hela den underliggande frågan.
Jämför Sveriges befolkningstäthet ~20 /km2; Det kan ju både en observatör på Stureplan och en på en myr i Norrland vederlägga. Inte desto mindre är det sant!
Sen kan jag hålla med om att vad Aftonbladet skriver bör tas med en stor nypa salt!
Vad skulle det i så fall betyda?Lars J skrev: Att det finns ett visst antal föremål per km2 betyder ju inte att varje km2 måste innehålla det antalet
Det är inte bara meningslöst att illustrera problemet på det sättet som man gjorde i Aftonbladet, utan direkt felaktigt och missvisande. Det är helt enkelt inte sant att plastsopor är jämnt fördelade överallt i världshaven.
Anders S
-
Gunnar Buhre
- Trogen medlem
"FN:s miljöexperter beräknade 2006 att varje kvadratkilometer hav innehöll i genomsnitt över 100.000 flytande plastföremål."
Citatet ovan är från Aftonbladets "Faktaruta" och om det nu inte är skitigt överallt så innebär ju det att det är skitigare någon annan stans och det är väl inte svårt att förstå.
Gunnar Buhre
Citatet ovan är från Aftonbladets "Faktaruta" och om det nu inte är skitigt överallt så innebär ju det att det är skitigare någon annan stans och det är väl inte svårt att förstå.
Gunnar Buhre
Om problemet bättre kan beskrivas som gigantiska plastberg som samlats via strömmarna bör man ju inte påstå något annat. Hur skall man då kunna göra något åt det?Gunnar Buhre skrev:"FN:s miljöexperter beräknade 2006 att varje kvadratkilometer hav innehöll i genomsnitt över 100.000 flytande plastföremål."
Gunnar Buhre
Anders S
Aftonbladet skrev faktiskt ..."varje kvadratkilometer hav innehöll i genomsnitt över 100.000 flytande plastföremål."Anders S skrev:Vad skulle det i så fall betyda?Lars J skrev: Att det finns ett visst antal föremål per km2 betyder ju inte att varje km2 måste innehålla det antalet
Det är inte bara meningslöst att illustrera problemet på det sättet som man gjorde i Aftonbladet, utan direkt felaktigt och missvisande. Det är helt enkelt inte sant att plastsopor är jämnt fördelade överallt i världshaven.
Aftonbladet, here we go again: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 1897378.ab