Hål i botten!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ett par funderingar

Inlägg av Anders S » fre 22 feb 2008, 23:09

bosseh skrev:
Anders S skrev: Vad gäller länspump, så kan man enkelt göra en rimlighetskontroll: En aldrig så bra pump med en 19 mm slang kan aldrig hålla jämna steg med ett lika stort hål... Det säger liksom naturlagarna.
Nu hänger inte jag med, pumpen ger ju vattnet en större hasighet?
Det är alltså flödet (liter per minut) som måste vara lika eller större.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 22 feb 2008, 23:13

Rudi skrev:Har erfarenhet av att förlora dyvikan i ekan, bara. Det var skrämmande hur snabbt hon började sjunka innan vi fick hejd på flödet.
För en massa år sedan mötte jag min morfar på sjön. Vi lade oss jämsides och talades vid en stund till dess att jag märkte att durkarna flöt i morfars båt. Han hade inte märkt någonting.
- Morfar, du har vatten i båten.
- Attan fan, sade han och insåg direkt vad det var fråga om.
...

Jag tillhör dem som brukar krypa omkring i nya båtar på mässor. Något man kan fundera över är antalet bordgenomföringar på moderna komfortinriktade lite större båtar. Jag har räknat till 15 st på en 40-fotars AWB. Flertalet av dessa gick inte att nå, de var dolda bakom skåp och innerliner. Vem som helst kan räkna ut vad som förr eller senare kommer att hända. Hur mycket är almost mahogny-looken värd när den ligger på botten?

På rimligt konstruerade båtar är det inga problem. På min egen når jag alla genomföringar, med visst besvär. Har pluggar, PU-skum och diverse träbitar med ombord, just in case.

mvh Sven-Barry

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 feb 2008, 23:23

Jag har också visst besvär att nå, men det är tur att man är vig.

Din morfar hade tydligen vart med om samma sak förr. Det är kanske det att man märker att det sprutar in just när man är som mest upptagen med nåt annat, som att snacka t.ex., som gör inflödet så överväldigande när man få syn på det.

Jag tycker att man bör föra journal på alla nya genomföringar man gör, så kan man kolla dem metodiskt.

Rudi

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 22 feb 2008, 23:25

Maxi33!
Nu har du blandat ihop vem som sa vad. Visserligen håller jag med Anders S men han brukar vara fullt kapabel att svara själv.

I övrigt avvaktar jag för att se om det är någon mer som lika kategoriskt förkastar träplugg och dubbla slangklämmor

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 feb 2008, 23:39

Jag förkastar icke.

Apropå plugg av annorlunda snitt så erinrar jag mig den förste tysk som seglade jorden runt, jag har glömt vad han heter, men han seglade under andra halvan av 60-talet. På sluttampen, på hemväg över atlanten, började båten läcka. Han hittade ingen läcka förrns han skrapade bort översta lagret av bordläggningens insida (träbåt). Den var tätt perforerad av skeppsmask. Mannen fick använda hela sitt förråd av tändstickor för att täta, det ena hålet efter det andra (han skrev en bok om resan).

Dubbla slangklämmor är mycket riktigt en självklarhet. Försäkringsbolagens krav är skäl nog för den som har sin båt försäkrad. Deras skäl kan diskuteras.

Rudi

Maxi33
Diamantmedlem

Ett färsök att svara två snarlika inlägg

Inlägg av Maxi33 » fre 22 feb 2008, 23:59

Det stämmer ju bosseh, att Anders S skrev ett inlägg med inklippt citat från ett tidigare inlägg från mig, och du skrev väl ett inlägg med detta inklippt som ett citat från Anders S?

Eller var det tvärtom? Inte helt lätt att hålla koll på och otyget med omfattande citerande genom att klippa stora delar av tidigare inlägg gör det bara värre.

Jag påstår oavsett vem som citerade vem att ingen av er har någon verklighetsbaserad kunskap om att en träplugg av den sort man köper i båtaffärer har kunnat användas för att täta en läcka på en fritidsbåt i glasfiber med kulkiksventiler vid bordsgenomföringarna.
Har jag fel ser jag fram emot edra sakligt framställda beskrivningar av var när och hur osv.
Dessa träpluggar härstammar från träbåtarnas tid då det enda hålet de skulle täta var där en rund dyvika hade suttit men råkat lossna.
En tradition väl värd att ifrågasättas numera, i stället för att betraktas som "självklar".

Beträffande det självklara i dubbla slangklämmor, vilket jag uppfattade att även rudi ansåg som så självklart att man inte behöver tänka själv, så frågar jag samma sak:
Berätta om ett enda fall där en båt sjunkt eller varit nära att sjunka på grund av att det suttit endast en slangklämma på en slang - och där två slangklämmor skulle ha förhindrat händelsen.

Jag väntar med stort intresse på edra svar Anders S, bosseh och rudi, och (självklart) även på andra som har verkliga händelser att berätta om.
Senast redigerad av 1 Maxi33, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 22 feb 2008, 23:59

Dubbla rostfria slangklämmor kan man inte förkasta, för det är ett krav.
Jag har sett ack så många "singel" klämmor i rostande material som varit i princip på väg att rosta bort.

Däremot kan jag hålla med om tveksamheten för träkilarna. Jag har också svårt att se att de kan sätta sig fast i ett hål. Största förtjänsten är nog att de utgör lämpligt material att trycka mot hålet.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Jag tror verkligen du är en skämtare bosseh

Inlägg av Anders S » lör 23 feb 2008, 00:13

Maxi33 skrev: De som använder begreppet självklart berättar helt enkelt att de inte vill tänka själva.
Tänkandet är ju redan gjort och det är nu självklart.
Här kan man väl säga två saker: Det ena är att det verkar vara du som vet hur det EGENTLIGEN är, till exempel vet du att att pluggar inte är något att ha och att dubbla slangklämmor behövs inte.

Det andra är att tänkandet är gjort, åtminstone vad gäller nyttan av att ha litet förberedda reparationsgrejor till hål och skador.

Det var dessutom din invändning om att en rund plugg inte passar i en spricka som frestade mig att föreslå det rätt självklara tipset om en kil eller två bland propparna. Proppar, kilar och litet drev, trasor och filtbitar är rätt enkla och självklara grejor att ta med om man är litet förtänksam. Om de passar - tja, vem vet. Kan det bli hål i båtar? Det har inte hänt mig, men det har hänt andra.

Kan slangklämmor gå sönder? Det händer, men inte ofta. Då är det självklart så att man kan ha nytta av att ha två, ifall båten sjunker om den går sönder.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ett färsök att svara två snarlika inlägg

Inlägg av Anders S » lör 23 feb 2008, 00:23

Maxi33 skrev:Jag påstår oavsett vem som citerade vem att ingen av er har någon verklighetsbaserad kunskap om att en träplugg av den sort man köper i båtaffärer har kunnat användas för att täta en läcka på en fritidsbåt i glasfiber med kulkiksventiler vid bordsgenomföringarna.
Kul diskussionsteknik. Du får väl försöka styrka det påståendet i så fall.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Varför är det ett krav?

Inlägg av Maxi33 » lör 23 feb 2008, 00:31

Dubbla slangklämmor är ett krav från försäkringsbolagen Tommy, helt riktigt.
Eller är det det?
Står det i några skrivna regler?

Och om det gör det, hur förklarar du då att din Ballad, med en VP MD6A (förmodar jag) bara har en enda slangklämma på kylvattenslangens ände mot backslaget?
Stosen på Volvo Pentas backslag är nämligen så kort att det får plats bara en slangklämma.
Dessutom är stosen helt glatt och utan någon krage i ytteränden för att hjälpa till att hålla kvar slangen.

Den så kallade säkerhetsprincipen är alltså att om bara en slangklämma får plats är det helt acceptabelt säkerhetsmässigt med en enda slangklämma - men om man får plats med två slangklämmor är det oansvarigt att bara ha en.

Självklart går jag inte på denna dumhet, jag tänker själv.

Lika självklart har jag ändå dubbla slangklämmor där de får plats, eftersom jag självklart inte vill få ett tjafsande med eventuellt fundamentalistiska försäkringsfolk om denna principfråga ifall båten sjunker av vilken orsak som helst, och jag hoppas inte slangklämmetillverkarna lyckas få rördelstillverkarna att göra stosar där tre slangklämmor får plats.
Eller fyra...
...vi kan ju aldrig få våra båtar säkra nog, självklart inte.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 23 feb 2008, 00:35

"Självklart" och självklart - vilket plan vill vi lägga diskussionenen på?

Min grundinställning är att allting är naturligt men att ingenting är självklart. Detta om vi skall hålla oss strikta. Men vi behöver ju inte nödvändigtvis "hugga" på ett resonemang för att vi inte finner terminilogin välklingande: vi är förvisso inga fyraåringar, vi slipper att ta varje ord bokstavligt, som de tvingas göra, som nyss börjat utforska världens innehåll och mänskliga beteckningar därpå.

Egna erfarenheter (som om egna rön vore det enda man kunde gå på): Nej, jag har inte förhindrat ett flytetyg från att sjunka genom att driva in en träplugg i ett hål(däremot en tumme :wink: ). Men jag vet att lind är ett mycket formbart och lagom hårt träslag för sådana här ändamål.

Rudi

Maxi33
Diamantmedlem

Det handlar om fakta gott folk

Inlägg av Maxi33 » lör 23 feb 2008, 00:54

Det jag bad er om är fakta, Rudi, Anders S osv.
Det vill säga specifika exempel på när en rund konisk träplugg har kunnat användas.
Eller när en olycka hänt där en ensam slangklämma var den specifika skulden och där dubbla slangklämmor förhindrat olyckan.

När jag påstår att ingen av er kan ge något verklighetsbaserat exempel på sådana händelser så vrider Anders S det (självklart) tillbaka mot mig och tycker det är en "kul debattteknik" och ber mig bevisa mitt påstående.

Sorry Anders S, det kan jag inte.
Men har jag fel är det lätt för dig att bevisa att jag har fel. Bara berätta något du vet.

Varken du eller Rudi eller någon annan har ju bemött själva sakinnehållet i mina påståenden.
Nu väntar jag och kanske några andra också på att se vad ni skriver.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Varför är det ett krav?

Inlägg av Tommy » lör 23 feb 2008, 07:56

Maxi33 skrev:Och om det gör det, hur förklarar du då att din Ballad, med en VP MD6A (förmodar jag) bara har en enda slangklämma på kylvattenslangens ände mot backslaget?
Bra! Du kan Balladen! I mitt fall har jag en Nanni Diesel 3.75 HE (21 hkr). Och just den klassiska icke rostfria singelklämman som du nämner är i mitt fall bytt mot dubbel rostfri. :wink:
Maxi33 skrev:Den så kallade säkerhetsprincipen är alltså att om bara en slangklämma får plats är det helt acceptabelt säkerhetsmässigt med en enda slangklämma - men om man får plats med två slangklämmor är det oansvarigt att bara ha en.
Ja, det var en ganska bra sammanfattning på hur det ligger till. Där man inte kan ha dubbla så måste man ha en enda. Det är ju ganska självklart. Men det motsäger ju på intet sätt att det är säkrare att ha dubbla där man kan!
Om vi vänder på frågan: Varför tror du att föräkringsbolagen vill att man ska ha dubbla? Baserat på erfarenhet eller bara för att terrorisera oss båtägare?

Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Det handlar om fakta gott folk

Inlägg av Anders S » lör 23 feb 2008, 07:57

Maxi33 skrev:När jag påstår att ingen av er kan ge något verklighetsbaserat exempel på sådana händelser så vrider Anders S det (självklart) tillbaka mot mig och tycker det är en "kul debattteknik" och ber mig bevisa mitt påstående
Nej, Maxi33, jag har haft den stora turen att inte själv behöva plugga någon sjövattenventil eller värre, hålet efter en sjövattenventil. Däremot har jag vid ett tillfälle GLÖMT att sätta i dyvikan och upptäckt detta genom att durkarna sas "flöt". I brist på för ändamålet avsedd nödutrustning använde jag ett penselskaft och en trasa. Vad gäller slangklämmor, så har jag mer än en gång upplevt hur en synbarligen hel slangklämma korroderat så att snäckskruven släppt. Detta märker man vanligen först då man kontrollerar slangklämmorna, något som kanske inte alla gör regelbundet. Att det lär finnas en motortillverkare som genom förbiseende inte har monterat tillräckligt långa slangstosar kan man väl knappast se som ett bevis på att dubbla slangklämmor är onödigt.

Sedan, en rent teknisk invändning: Jag skrev faktiskt "diskussionsteknik", inte debattteknik. Skillnaden är inte så liten - den som debatterar vill vinna, den diskuterar vill lära.

Nu uppmanar jag dig, Maxi33, att visa (med egen empiri är inte nödvändigt, ett bra resonemang räcker för mig) att medhavda pluggar och dubbla slangklämmor på något sätt ökar risken eller medför nackdelar i någon mätbar omfattning och som en ren bonus, vad man skulle vinna på att avstå?
Anders S

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » lör 23 feb 2008, 08:24

Härligt med lite uppfriskande diskussion/debatt eller gnabb som jag kallar det. Skulle det varit en muntlig diskussion så skulle den varit över på 10sek...

Men till det intressanta! Hur stor risk är det att en genomföring spricker eller på annat sätt börjar läcka okontrollerat? Vad kan det finnas för orsaker till ett sådant skeende? Någon som hört talas om/varit med om eller drömt sanndrömmar?

/Johan

Skriv svar