swedma skrev:Men du har inget hett tips på segelbåt/motorseglare med hytt (däcksalong) o bra potential att göra jobbet?
Jag har fått den här frågan många gånger, och jag svara alltid lika elakt: "Behöver du få råd om vilken båt du skall välja har du massor att lära innan du ger dig ut på världsomsegling".
För att ta uddden av elakheten kan man säga att det som är viktigt är skeppare och besättning, förberedelser, kunskap och resplan. Båten man sedan väljer blir en följd av detta. Ett engelskt (från början) talesätt om båtval: "Det finns massor av båtar som bara en dåre skulle välja för att segla över Atlanten med. Det finns å andra sidan ingen båt, hur bra den än är, som garanterar samma dåre en säker resa." Så det handlar inte om båten, egentligen.
Jag är säker på att om du studerar några av de moderna Nauticaterna, Degerö-båtarna, Regina, Najad, Rassy etc etc, så får du en bra blick för vad som är en "bra båt", dimensioner, utförande på lösningar och sådant. Sedan gäller det att applicera den kunskapen på de båtar du är intresserad av och ligger inom din prisram, och så får du underlag för vad du skall leta efter eller vad du behöver modifiera.