Hund eller Hunn?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hund eller Hunn?
Heter det hunnsvott, eller som Hjertmans skriver, hundsvott?
Sitter och gullar med en sådan nu.
Sitter och gullar med en sådan nu.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Båda används, men hundsvott mest tycks det som vid en snabbslagning på nätet.
Ingen direkt ovanlig språkutveckling - ordet används mest talat, stavningen får bli som den blir. Och språket lever, utvecklar sig olika i olika delar av samhället kan skilda stavningar uppstå.
För egen del lutar jag mot hundsvott.
Ingen direkt ovanlig språkutveckling - ordet används mest talat, stavningen får bli som den blir. Och språket lever, utvecklar sig olika i olika delar av samhället kan skilda stavningar uppstå.
För egen del lutar jag mot hundsvott.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hm. Jag håller på att det heter hunnsvott ändå. Kan det inte vara så att man sa hunnsvott förr och det på senare är ändrats i folkmun?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
en bra gissning är att det är ett låneord från söderns fagra nejder, där de dricker öl i mängd. Då är det hundsvott som gäller.
Att ordet sedan utvecklats i olika riktningar är inget ovanligt, speciellt som den miljö där det använts mycket inte varit direkt skrivbenägen.
Spelar det någon roll? Bägge formerna finns, otvetydigt.
Att ordet sedan utvecklats i olika riktningar är inget ovanligt, speciellt som den miljö där det använts mycket inte varit direkt skrivbenägen.
Spelar det någon roll? Bägge formerna finns, otvetydigt.
-
Gunnar Buhre
- Trogen medlem
"Hundsvott benämnes ibland den fasta parten af en talja eller gina."
Citat ur "Båtseglareordbok" av Carl Edvard Smith utgiven 1899.
Finns att läsa på Wikisource
http://sv.wikisource.org/wiki/B%C3%A5tseglareordbok
Citat ur "Båtseglareordbok" av Carl Edvard Smith utgiven 1899.
Finns att läsa på Wikisource
http://sv.wikisource.org/wiki/B%C3%A5tseglareordbok
Det här var en intressant diskussion med lite historia och ordkunskap.
Men det finns ju mängder av ord som dels kan skrivas på två sätt, dels har förändrats över tiden. Själv är jag varm anhängare av pragmatismen, den viktigaste funktionen hos språket är att förmedla information, så prio är är att alla förstår varandra. Alltså är det bäst att använda det mest "gängse" använda formerna i nutid, och följaktligen förlitar jag mig på exempelvis Googlefight-funktioner för att avgöra hur ett ord stavas. Massan har rätt, kan man säga i just detta fall..
/Tommy
Men det finns ju mängder av ord som dels kan skrivas på två sätt, dels har förändrats över tiden. Själv är jag varm anhängare av pragmatismen, den viktigaste funktionen hos språket är att förmedla information, så prio är är att alla förstår varandra. Alltså är det bäst att använda det mest "gängse" använda formerna i nutid, och följaktligen förlitar jag mig på exempelvis Googlefight-funktioner för att avgöra hur ett ord stavas. Massan har rätt, kan man säga i just detta fall..
/Tommy
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Då ska jag skriva hunnsvott nånstans i alla inlägg på alla forum jag gör. Då kommer hunnsvott efter bara en dryg vecka att vara det mest vedertagna uttrycket enligt googel.
Leve hunnsvott!
Hunnsvott HunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvott och även Hunnsvott
Leve hunnsvott!
Hunnsvott HunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvottHunnsvott och även Hunnsvott
-
Gunnar Buhre
- Trogen medlem